Gå til innhold

Fårikål

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal lage fårikål til typen imorgen, og jeg vil gjerne vite hvordan denne blir perfekt :)

Jeg har laget det før altså. Kjøtt, kål, mel, pepper og om igjen og om igjen. Jeg har liksom ikke fått det skikkelig til. Kjøttet har aldri blitt ferdig selvom det har kokt i 3 timer..

Noen sier jo at vann skal dekke alt, noen bruker ikke særlig mye vann :klo:

Hva er deres beste "oppskrift"? :)

Anonym poster: fe9d47b64af304a44304d795788e8b35

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sånn lager jeg får i kål:

Beregn en kg kål pr kg kjøtt.

Ta en stor kjele. Legg det kjøttet med mest fett i bunnen.

Jeg deler kålen først i to, tar bort en del av den grove stilken i midten, deler så hver halve del i ca fire deler og så i ca 10 cm lange biter igjen. Kjøper ikke for store kålhoder. Minus, pluss en kilo.

Så legger jeg kål over kjøttet, salter og strør hel pepper over. Bruker IKKE mel.

Sånn gjør jeg til jeg har brukt alt jeg kjøpte av kål og kjøtt. Lagvis altså.

Så heller jeg på vann til det står noen cm under det øverste laget. Kålen faller jo sammen etter hvert.

Blir det for mye vann, blir ikke kraften god. Ser det lite ut etter en stund, så kan du etterfylle med vann. Noen kjeler slipper ut mer damp enn andre.

Koker alltid får i kål kvelden før, minst en time pr kg kjøtt og koker den godt opp dagen etter. Smak til med salt. Noen foretrekker, å ikke ha hel pepper i kjelen, så da bruker du en pepperkoker.

Pleier som regel å kjøpe litt dyrere kjøtt enn får i kål blandingen, fordi jeg synes ofte det er for mye fett på blandingene. Gjerne bog. Sist handlet jeg på Rimi og var ekstremt heldig med kjøttet i frysedisken der. Ser alltid godt over pakkene og plukker ut de med minst fett lite ben og mye kjøtt. Tar lang tid noen ganger.

Så håper jeg du får god får i kål nå da. Ikke i dag, men i morgen.

Spiser ikke får i kål selv, men "alle" sier at den er best dagen etter. Pleier å lage til to dager. Er ekstremt nøye med å hurtigavkjøle etter koking. Fyller kaldt vann i oppvaskkummen og skifter vann til innholdet er kaldt. Gjør det dagen etter også når "de" har spist. Veldig viktig at kjelen ikke blir stående framme i stuetemperatur å bli kald. Bakterier!

Endret av Belima
Skrevet

Jeg elsker fårikal :) Noe av det beste, syns jeg, er å knuse pepperet med gaffelen og så blande inn. Pepper in mye heart :)

Anonym poster: cb2c682fc8c5707ad9f9321a862f06dd

Skrevet

Fårikål er nydelig den dagen den er laget og vidunderlig neste dag...og neste dag... :biggrin:

Skrevet

Jeg lager får-i-kål omtrent som Belima, men har da ikke så mye vann?

Jeg legger kjøtt og kål lagvis med salt, hel pepper og litt mel. Så har jeg vann nederst i gryta, 1-2 cm, og legger på tett lokk.

Koker til kålen er brun - det tar gjerne 3-4 timer.

Sjekker at det ikke koker tørt underveis.

:heks:

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Yvonne (mod)

Skrevet

Mmmmmm fårikål! Syns kålen er best da :smilorange:

Hehe, det gjør jeg også :) Men som barn nekta jeg å spise kålen....

Nå ble jeg inspirert til å lage fårikål. Må be noen folk en dag tror jeg :)

Skrevet

Bare unngå å gjøre det eg gjorde første gang eg skulle lage:

-guffe opp varmen og glemme heile greia.

Svartkokt fårikål smaker ikkje så godt :tronderbart:

• Liker 1
Skrevet

En kald høstdag så passer det godt med chili i fårikålen. Det smaker digg og man blir god og varm i toppen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...