Gå til innhold

Bekjent har fått barn med Down Syndrom. Hva sier man?

valmue

Anbefalte innlegg

En tidligere nabo har akkurat fått et barn med Down Syndrom.

Vi er ikke nære venninner, men treffes i ny og ne når det passer seg slik.

Nå har jeg akkurat fått vite at hun har født ei lita jente med Down Syndrom. Jenta har i tillegg en hjertefeil (ikke livstruende) og er inntil videre innlagt på barneavdelingen på sykehuset.

Jeg har lyst til å ta kontakt, (i første omgang ved å sende et kort) men er sånn i tvil om hva jeg skal si/gjøre.

Skal jeg gratulere eller ikke gratulere?

Mannen min mener det blir feil å gratulere, mens jeg tror jeg ville blitt støtt hvis jeg hadde fått et sykt barn og ingen av den grunn gratulerte meg med den datteren/sønnen jeg faktisk hadde fått.

Hva med blomster og presang til den lille? Forbausende mange i omgangskretsen mener at det blir "feil" å komme med blomster og presang når man har fåttet barn som ikke er friskt.

Selv tror jeg at jeg ville blitt mer støtt dersom alle kuttet ut all form for oppmerksomhet pga. et sykt barn.

Er så veldig i villrede om hva som er riktig og ikke riktig i denne situasjonen og tar gjerne i mot innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok spart de overstømmende gratulasjonene ja. Å føde ett barn med Downs er bare tragisk for familien det gjelder og de har en tøff tid foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

VELKOMSTEN.

1.

Hun har dessverre Ceberal Parese, sa legene.

Javel, sa de.

De så på den nyfødte jenta si.

Så herlig hun er, sa han. Så heldige vi er, sa hun.

Har du noen gang sett et så nydelig barn?

2.

Hun vil nok kreve svært mye av dere, sa pleierene.

Vi er beredt, sa de.

Og de så ned på den nyfødte jenta si.

Så herlig hun er, sa hun. Så heldige vi er, sa han.

3.

Dere har vel forstått at hun ikke....?

sa hjelpeapparatet.

Visst har vi det, sa de.

Og så på den nyfødte jenta si.

Så herlig hun er, sa han. Så heldige vi er, sa hun.

4.

Stakkar, men dere har jo mulighet til å få flere, sa slektningene.

Ja visst, sa de.

Og de så ned på den nyfødte jenta si.

Så herlig hun er, sa han. Så heldige vi er, sa haun.

5.

Så...flott barnevogn, sa naboene.

Ja, den er også flott, sa de.

Og så på den nyfødte jenta si.

Og de smilte.

I avisa neste morgen sto det:

Hurra vi har fått ei velskapt datter!

Gratulasjoner mottas med takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok spart de overstømmende gratulasjonene ja. Å føde ett barn med Downs er bare tragisk for familien det gjelder og de har en tøff tid foran seg.

Men da trenger de vel kanskje litt oppmuntring? Ikke bare bekjente som ser på de med medlidende blikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmuntring ja- men ikke "åååååååhhhhhh så helllldiiiiiiige dere eeeeeeeeeeeer åååååååhhhh så nyyyyyyyydelig han/hun eeeeeeer".

Skjønner du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o Unnskyld meg' date=' men kan ikke et barn med down syndrom være nydelig?[/quote']

Formulerte meg dårlig der- dere skjønner nok hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmuntring ja- men ikke "åååååååhhhhhh så helllldiiiiiiige dere eeeeeeeeeeeer åååååååhhhh så nyyyyyyyydelig han/hun eeeeeeer".

Skjønner du forskjellen?

Klart jeg skjønner forskjellen! Men jeg er ikke så dillete i utgangspunktet..hehe! Men jeg hadde sikkert sagt..Så søt hun er, eller no lignende..De sier jeg uansett om alle babyer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler vel at det er riktig å gratulere, men selvsagt ikke på en måte der det virker som om en overhodet ikke ser den vanskelige situasjonen de har kommet i.

Jeg er iallefall fast bestemt på at jeg s k a l ta kontakt, selv om det er vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

dette fikk meg virkelig til å få gåsehud...så klart er det ikke like gledelig å få et slikt barn, det r mye som må gjøres annerledes detsverre... men de har da fått en datter som er deres som stammer fra deres kjøtt og blod og som er en del av dem.... en datter som skal ha mye kjærlighet og så klart vel gi dem mye glede... denne datteren er like mye verdt som feks din datter, hun kan være like søt på sin egen måte som min datter... ikke alle kom til verden med like mye baggasje, men sånn er livet og vi skal da ikke unnlate å glede oss over et nytt menneske liv av den grunn...

støtt opp om henne slik som du ville gjort om barnet hadde vært noe annet.. det er like mye glede i dette barnet og det fortjener en sjanse det også... er det rart i verden er somd en er når man etter første uken etter å ha kommet ut i fra mors mage møter slik motstand og tanker????????

bare en liten tankevekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send gave og kort' date=' eller gjør som du ville gjort hvis barnet hadde vært friskt![/quote']

Enig med deg. Uansett om det foreligger et syndrom er ikke det en katastrofe. Det er et kjemestort apparat rundt et barn med down syndrom. Og mange kan fungere bra i livet. Jeg synes du skal gratulere. Det ville føles naturlig for meg. Men jeg tror dette henger sammen med hvordan man ser på et slikt barn. Vil man ikke gratulere så ser man kanskje også på dette barnet som en "feil", tenker nå jeg.

Men ville kanskje si noe om at det er trist at hun har en hjertefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coffe Jolene - nå er du dessverre helt ute på viddene. Et barn betyr like mye for en mor om det er velskapt eller ikke.

Klart man skal gratulere!! Et barn med Downs krever mye arbeid, men det betyr ikke at det ikke vil gi mye glede!!

Jeg blir nesten litt provosert over de holdningene mange har - at det er synd på dem som får barn som ikke er helt perfekte. Hvis det var jeg som hadde fått et barn med en sykdom, så ville jeg vært direkte skuffet over dem som behandlet meg annerledes enn om jeg hadde fått et friskt barn.

Madam Felle sitt dikt var nydelig - dere andre som synes det er "tragisk" å få et barn med Downs er bare skrekkelig trangsynte og lite voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal du gratulere!! :o

Ikke gratulere med en Down-datter, men med den nye datteren! :-)

Ja, det var sansynligvis et sjokk, men det tar nok ikke mange dagene før sjokket er over, verre er det at barnet har en hjerte-feil... :(

Jeg ville også blitt lei meg hvis jeg ikke hadde fått gratulasjoner... :-? ,

og jeg synes da at et barn med en hvilken som helst sykdom eller syndrom også fortjener en liten gave... :-) :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at ett barn med Downs ikke er like mye verdt om ett friskt barn? Hvor har jeg skrevet det? Dere er jammen flinke til å legge ord i munnen på meg :o

Jeg skrev at det kom til å bli tøft og ja, det er tragisk når folk ikke får friske barn. Er det så grusomt å si det? Er det ikke sant kanskje? Spiller det ingen rolle om barnet er velskapt eller ikke? Fordi støtteordningene er så gode? :o

Komiker Janne Rønningen har en sønn med funksjonshemming og hun sa rett ut at hun ble kvalm av alle reportasjene om hvor givende og flott det er å ha barn med Downs el. Hun følte at hun ikke hadde lov til å si hvor hardt det er, både for barnet selv og øvrig familieliv. Ofte blir presset så stort at det ender i samlivsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med blomster og presang til den lille?

:enig_animasjon:

Jeg synes ikke det er noe feil å gi dem en oppmerksomhet som du selv nevner, og vil som du følt meg utstøtt dersom ingen ville gjort det... Skriv noe hyggelig på kortet som f.eks. "Velkommen til verden lille venn, håper alt går deg vel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette fikk meg virkelig til å få gåsehud...så klart er det ikke like gledelig å få et slikt barn' date=' det r mye som må gjøres annerledes detsverre

Nei Gjest, jeg tror ikke at det u m i d d e l b ar t er like gledelig å få et barn som er annerledes. Jeg tror de fleste som får et barn som på en eller annen måte er annerledes vil sørge, inntil de greier å akseptere situasjonen som den er.

Selvfølgelig blir de like glad i dette barnet som det de har fra før av, men det er ikke dermed sagt at de umiddelbart aksepterer sin eller barnets skjebne.

At man har respekt for at foreldrene kanskje er i en sorgfase er ikke ensbetydende med en holdning som sier at barn med Downs syndrom ikke burde ha livets rett. Jeg syns du trekker litt forhastede konklusjoner her Gjest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig ville jeg gratulert! Et barn er da så uskyldig. Selv om det kasnkje blir en "byrde" senere, så er det vel ikke det man tenker på når man gratuelerer folk med å ha fått et barn. Det er vel ikke derfor man gratulurer. Man må da ikke spille overbegeistret, eller absolutt si sin ærlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig ville jeg gratulert! Et barn er da så uskyldig. Selv om det kasnkje blir en "byrde" senere' date=' så er det vel ikke det man tenker på når man gratuelerer folk med å ha fått et barn. Det er vel ikke derfor man gratulurer. Man må da ikke spille overbegeistret, eller absolutt si sin ærlige mening.

DU har virkelig ikke skjønt en dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et svangerskap veksler følelsene mellom glede, forventninger, men også engstelse. Når man får beskjed om at noe er annerledes er det ulikt hvordan man reagerer. Hvordan jeg hadde reagert vet jeg selvsagt ikke, men jeg er ihvertfall overbevist om at jeg hadde blitt utrolig skuffet og lei meg hvis folk ikke ville gratulere og gi gave til den lille.

Gratuler, gi gave - og vær naturlig. Still gjerne spørsmål og vis interesse, heller enn å ikke kommentere i det hele tatt. Det hadde jeg satt pris på hvis jeg var mammaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...