AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #1 Skrevet 11. september 2012 Jeg fyller 16 i starten av oktober, og har da tenkt å begynne på p-piller. 1: Må foreldrene mine vite det? De kommer ikke til å godta det ettersom jeg da ville brukt menssmerter som unnskyldning (selv om det er mest derfor jeg ønsker å begynne på pillen, at jeg plages veldig med smerter under mensen, men det er nok ikke bare derfor), og foreldrene mine mener jeg må tåle såpass. 2: Må jeg til legen først, eller holder det å gå til helsesøster? Jeg har lite lyst å dra til legen, og da må jeg gå før jeg blir 16 for å slippe å betale. 3: Får jeg bestemme hvilket merke jeg vil begynne på? Selv har jeg lyst å prøve ut Yasminelle eller Diane, fordi jeg har hørt at disse merkene er bra, og at jeg ikke vil få problem med kviser og andre dårlige bivirkninger. 4: Jeg har tenkt å vente til jeg blir 16, er det da gratis for disse to merkene? Har googlet litt om disse spørsmålene, men hadde vært fint å få svar her! Takk på forhånd! :-) Anonym poster: 2af9b9b5e59bb95e06a8a6b5776b3128
toffel Skrevet 11. september 2012 #2 Skrevet 11. september 2012 Jeg fyller 16 i starten av oktober, og har da tenkt å begynne på p-piller. 1: Må foreldrene mine vite det? De kommer ikke til å godta det ettersom jeg da ville brukt menssmerter som unnskyldning (selv om det er mest derfor jeg ønsker å begynne på pillen, at jeg plages veldig med smerter under mensen, men det er nok ikke bare derfor), og foreldrene mine mener jeg må tåle såpass. 2: Må jeg til legen først, eller holder det å gå til helsesøster? Jeg har lite lyst å dra til legen, og da må jeg gå før jeg blir 16 for å slippe å betale. 3: Får jeg bestemme hvilket merke jeg vil begynne på? Selv har jeg lyst å prøve ut Yasminelle eller Diane, fordi jeg har hørt at disse merkene er bra, og at jeg ikke vil få problem med kviser og andre dårlige bivirkninger. 4: Jeg har tenkt å vente til jeg blir 16, er det da gratis for disse to merkene? Har googlet litt om disse spørsmålene, men hadde vært fint å få svar her! Takk på forhånd! :-) Anonym poster: 2af9b9b5e59bb95e06a8a6b5776b3128 1. Nei foreldrene dine trenger ikke vite det, da du er fyllt 16. 2. Du kan gå til helsestasjon hvertfall, helsesøster vet jeg ikke. 3. Vet ikke om du kan velge, men de anbefaler ikke disse merkene til noen med mindre du har store problemer med kviser o.l. ettersom de er fullt med hormoner. 4. Nei du får kun 100 kr "rabatt" noe som da vil si at mercilon hvertfall blir gratis.
Gjest avocadoen Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 1. Nei 2. Nei. Du går til helsesøster når du er 16 og over. 3. De fleste helsestasjoner og leger anbefaler microgynon. Du får ikke bestemme tror jeg. Grunnen er at det er størst sjanse for blodpropp o.l i begynnelsen. Du kan evt. bytte til yasminelle senere om du ikke er fornøyd, Er selv veldig fornøyd med microgynon. 4. Staten dekker 100 kroner, og jeg er ganske sikker på at yasminelle og diane koster mer. Er vel kun microgynon og mercilon som er gratis
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #4 Skrevet 11. september 2012 1. Nei 2. Nei. Du går til helsesøster når du er 16 og over. 3. De fleste helsestasjoner og leger anbefaler microgynon. Du får ikke bestemme tror jeg. Grunnen er at det er størst sjanse for blodpropp o.l i begynnelsen. Du kan evt. bytte til yasminelle senere om du ikke er fornøyd, Er selv veldig fornøyd med microgynon. 4. Staten dekker 100 kroner, og jeg er ganske sikker på at yasminelle og diane koster mer. Er vel kun microgynon og mercilon som er gratis Hvordan får man byttet senere da? Jeg bare lurer, men hvis jeg blir anbefalt noe annet er det vel best det. Når på døgnet er det best å ta pillen ? Når er det lettest å huske det? Anonym poster: 2af9b9b5e59bb95e06a8a6b5776b3128
Gjest avocadoen Skrevet 11. september 2012 #5 Skrevet 11. september 2012 (endret) Hvordan får man byttet senere da? Jeg bare lurer, men hvis jeg blir anbefalt noe annet er det vel best det. Når på døgnet er det best å ta pillen ? Når er det lettest å huske det? Anonym poster: 2af9b9b5e59bb95e06a8a6b5776b3128 Du sier til helsesøster/lege at du vil bytte, og så bytter du. Enkelt og greit Jeg tar om morgenen. Pillebrettet ligger i toalettmappen. Har faktisk aldri glemt en eneste pille (noen ganger har jeg nesten glemt og tatt på kvelden, men det er bedre enn å glemme.) Er egentlig veldig dårlig på å huske og ta tabletter og sånt, men det går faktisk veldig greit å ha den i toalettmappa, slik at jeg husker å ta den hver morgen Edit: I helgene står jeg opp i 10-11 tiden, men det gjør ingenting at det går noen timer på "overtid" Endret 11. september 2012 av avocadoen
Nektarin Skrevet 11. september 2012 #6 Skrevet 11. september 2012 Hvis det har forekommet blodpropp i familien hos noen under 50 (eller der det 60?) bør du ta en blodprøve for å sjekke om du har forhøyet risiko før du begynner på noen piller. Helsesøster er sjeldent gode til å informere om det. Hvis ikke så kan du trygt gå til helsesøster eller på helsestasjon for unge og få resept der. Du har ingenting å tape på å spørre etter et bestemt merke, men ingen garanti for at de vil skrive ut noe annet enn mercilon. Ta de på et fast tidspunkt hver dag, og legg det til en tid du allerede har rutiner, som morgen eller kveld. Oppbevar de gjerne ved siden av tannbørsten om du kan, da er det lettere å huske
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #7 Skrevet 11. september 2012 TS her. Har hørt at man ikke bør starte på p-piller hvis man har migrene. Jeg slet litt med det i fjor, men har ikke hatt det etter jeg sluttet å spise det jeg tror som utløste mine migreneutfall. Jeg har altså ikke hatt migrene på rundt et år. Hadde det ikke ofte heller. En gang i måneden eller annen hver måned. Har det noe å si? Anonym poster: 2af9b9b5e59bb95e06a8a6b5776b3128
Gjest avocadoen Skrevet 12. september 2012 #8 Skrevet 12. september 2012 Du har ingenting å tape på å spørre etter et bestemt merke, men ingen garanti for at de vil skrive ut noe annet enn mercilon. Etter november i fjor, er det sjeldent de skriver ut mercilon. Det er microgynon det går i nå
Gjest avocadoen Skrevet 12. september 2012 #9 Skrevet 12. september 2012 TS her. Har hørt at man ikke bør starte på p-piller hvis man har migrene. Jeg slet litt med det i fjor, men har ikke hatt det etter jeg sluttet å spise det jeg tror som utløste mine migreneutfall. Jeg har altså ikke hatt migrene på rundt et år. Hadde det ikke ofte heller. En gang i måneden eller annen hver måned. Har det noe å si? Anonym poster: 2af9b9b5e59bb95e06a8a6b5776b3128 Du kan lese om det her: http://tidsskriftet.no/article/121261
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå