Gå til innhold

Svorskt liv

Furstina

Anbefalte innlegg

Tack tack truselinemor

Vi har återigen haft en bra helg!

I fredags var vi hemma och myste, lördagen var full med aktivitet och i går var vi på barnkalas!

I lördags gick vi till Solna Centrum - köpte födelsedagspresent till lille F som fyllde 3. Vi fick också köpt pyjamas till Malvin och en badbok som var mycket lyckad. Den går både att bläddra i, suga på och vifta med! :ler:

Vi åt lunch och fikade. Mysigt. Det märktes att vi är tidigt uppe. Det var rätt så tomt på folk både när vi började handla och när vi åt lunch. När vi lämnade centrumet var det full fart (kl ett).

Jag har börjat träna! :hoppe:

Var på träningsgenomgån på SATS och fick hjälp med nytt träningsschema. Kände mig stärkt och motiverad - var och tränade i går också.

Målet är att träna en gång i veckan på en gång på helgen. :Nikke:

:husarbeid:

Mannen tvättade i går och var lite dålig i halsen så Malvin och jag gick själva på barnkalaset. Trevligt. Malvin hade kul med alla leksaker F hade, och var glad mot både barn och vuxna.

Han var ooootroligt trött i går kväll, somnade tidigt i soffan i mannens famn... :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja... :hjerter:

men jag måste erkänna att vi inte längre har samma tid eller ork att vara så där nykära... Malvin "tar" en heldel på oss båda.

I går var det mysigt. Malvin var kramig när jag kom hem, drog i strumpbyxorna och kjolkanten (kjolen slutar ovanför knäna) för att komma upp ifamnen. :hjerter2:

Vi åt mat och drack lite vin (men mannen klagade på vinet, det smakade ju ingenting... men det gjorde inte heller vicks halstabletter så jag tror att det mest berodde på förkylningen)

Jag hann med att stryka också, med nyfiken Malvin runt fötterna. Han når precis upp till strykbrädan så jag fick passa ordentligt (eller skicka över honom till mannen i soffan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kvalm: ufff... spydde i går kväll. Kanelbullen vi fick på demonstrationen låg som en stor degklump i magen... tog med sig hela lunchen upp :kvalm:

Låg i sängen med lite feber och frös... mannen som är förkykld gjorde som vanligt ett bra jobb med Malvin.

Jag fick ammat honom några gånger i natt - och i morse kände jag mig bra igen... skönt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har fått erbjudande om en lägenhet till oss :sjokkert:

Jag trodde inte det var möjligt. Jag har ställt oss i bostadskön bara "i fall att"..

Vi har blivit erbjudna 4 rum och kök med badrum och toalett på 93 kvm, fönster i tre väderstreck, balkong.

Hyran är tyvärr 8391 i månaden. Jag tror att den är en ombyggd studentlägenhet eller äldreboende som alltså är nyrenoverad -95?

Och vi är nr 9 i kön (antagligen för att hyran är hög och området "fel")

Lägenheten ligger inte långt här ifrån, men lite o-charmigt nära en bussplan och det är kanske mycket trafik som stör. Vi ska titta på den i alla fall. På onsdag. Om de andra 8 tackar nej, är den vår - om vi vill. Vi har bara rätt att tacka nej till 3 lägenheter innan vi förlorar vår köplats och hamnar sist igen.

:klø:

Mannen har dessutom precis börjat prata om att lämna stockholm. Köpa hus i Skövde eller nåt (nära min bästa väninna som jag saknar enormt - och det vet han). Men då måste jag fundera på jobb - och det orkar jag inte riktigt just nu...

Till lägenheten som vi blivit erbjudna finns det nog ingen bra parkering - kanske plats i ett garage under huset som jag tror det är mycket stölder i. Och vi som har ny stor fin amerikansk gammal bil... och gratis parkering utanför huset vi bor i nu.

Ekonomiskt är det nog en förlust - kanske...

I dag bor vi i bostadsrätt (köpelägenhet)

Betalar:

ca 2800 i avgift

ca 2500 i räntor

ca 2000 i amortering

total "kostnad" för boendet (vi kan knappast räkna amorteringen som en kostnad va?) 7300

Säljer vi lägenheten gör vi en vinst på 400-500 000 som vi måste betala skatta för... om vi inte köper en ny lägenhet eller hus inom ett drygt år...

jag skulle vilja ha ett hus, precis i närheten, kanske radhus/rekkehus. Med gasspis, liten tomt, fräscht bad, öppet kök ett stort sovrum och två-tre små... till 2 000 000 ca... men det finns inte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så lite så lillen. Anytime :klem:

Nej, jag är inte sjuk längre, det gick över under natten och jag jobbade redan morgonen efter.

I går var jag och tränade :hoppe:

och i dag på förmiddagen har vi tränat igen :hoppe:

Mannen, Malvin och jag tog bussen in till Odenplan och gick på SATS som har Junior. Malvin somnade på våäg till gymmet och sov medan vi tränade. När mannen duschat och skulle titta till honom satt han själv i vagnen, vaken... personalen hade inte märkt att han vaknat. Nå ja... han hade nog inte varit vaken så länge.

Vi ska testa igen nästa helg.

Det var ett jättestort lekrum, klätterställningar, bollhav och babyhörna. Hoppas han kommer ha kul där.

Jag är annars trött, grinig och lättirriterad. :evil: Har tante-besök... Malvin vaknade klockan 2, 3 och 4 i natt och skrek mycket... trött. irriterad.

Fotboll på TV nu. Norge leder 0-1, Sverige också... det kan bli en trevlig kväll.

I morgon är det bowlingspel hela dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har vi pratat jul med min mamma *suck*

Hon är som en tjurig tonåring ibland - eller en grinig kärring... :murvegg:

Mannen, jag och Malvin ska åka till Norge i jul - till mannens ena syster med familj. Min mamma ska åka till sin kusin i Norrland. Så långt är allt bra.

:nisse:

Jag vill inte att vi ska öppna några julklappar före julafton. Julafton är EN dag, med firande i flera dagar. Men när vi kommit hem är julen slut.

Jag vill inte att Malvin ska börja tjata och masa om att få öppna paket i förtid. I år är det väl ingen fara för det men jag vill börja NU, och vara konsekvent.

Jag skulle jättegärna ha med julklappar från min mamma till Norge, och jag vill att hon ska öppna klapparna från oss på julafton - tillsammans med de andra hon firar med.

Mamma vill öppna julklappar tillsammans med oss när vi alla kommit hem, ca den 29 december! Jag tycker det är för sent och bara blir förvirrande för Malvin. Och Malvin fyller år en vecka senare. :roll:

Vi kan väl träffas ändå och "julmysa"?

Hon vill inte prata om det "nu" - det är inte rätt forum eller tid. Jag har lyckats få ur henne att hon känner sig "utestängd" och "egoistisk" när jag tar upp detta. Jag har svårt för högtider och all förväntan kring dem - när jag säger det så ber hon om ursäkt! Ja hon och hennes förväntningar är kanske en del i det hela...

Hon har ett sätt att skuldbelägga sig själv så andra (jag) får dåligt samvete... :murvegg:

Jag vill bara prata om hur vi ska göra innan, för att de outalade förväntningarna inte ska bli fel.

Mannen tycker jag fjäskar för mycket. Vi ska bara bestämma och så får hon bli ledsen denna gång. För annars kommer samma problem upp år efter år efter år... Och min mamma har ju "tillgång" till oss nästan hela året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Furstina. Jeg skjønner godt hva du mener. Det med juletradisjoner er viktig. I min familie "rokker" man liksom ikke med dem :wink: Jeg ville nok følt det på samme måte som deg. Dere får prøve å kompromisse litt. Håper det ordner seg :wink:

Så fint at alt gikk bra på SATS. Jeg trener på SATS (permisjon nå, men) og mannen skal begynne der også. Det er bra at sånn barnepass fungerer greit der. Det er jo hyggelig å trene sammen også. Ellers tenkte vi at vi måtte trene hver for oss etter hvert...

Ha en fin dag. Klem fra hanni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Hanni. jag tror nog att jultraditionerna löser sig men att vi - tyvärr - måste ta det till konfliktgränsen först... :murvegg:

SATS Junior tror jag är en bra mjukstart för Malvin att träna på att bli lämnad hos "okända" tillsammans med andra barn. En träning inför dagis/barnehage... i sakta takt.

Att ta bussen in till SATS tillsammans, träna, äta fallaffel-lunch tvärs över gatan efteråt och sen åka hem är också lite mysigt. Vi ska göra om det i helgen! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tittade vi på den där lägenheten vi blivit erbjudna.

Den var i hemskt skick, den var omöblerad så alla brister syntes.

Tapetskarvarna var sönderrivna, stora plugghål i flera väggar, tejp som suttit på tapeten hade dragits bort med tapeten också, barn hade ritat på tapeterna och det satt spegelväggar med självhäftande fästen...

Efter nya hyresgästen tagit över kontraktet skulle de tapetsera hela lägenheten och måla tak + lister (och höja hyran från 7700 till 8391).

Den hade en perfekt planlösning... men vi har ingen parkering till nya bilen. Det ÄR dyrare än vad vi har nu, det är inte där vi vill bo osv... så vi tackade nej.

Eftersom lägenheten visades kl 16 gick jag tidigare från jobbet. Hade en mysig tidig kväll med mannen (Malvin sov sen em-lur) och kände mig nöjd.

:nisse: På lördag ska vi försöka utnyttja julklappen jag fick från jobbet 2002 :roll:

En middag på en skärgårdskrog för 500 kr...

Det ska bli en biltur till en fin restaurang (som accepterar små barn - måste ringa om det först) och fin två eller trerätters middag. Vi kan ju lyxa till det lite med så pass mycket sponsring. blir det mer än 500 kr betalar vi ju själva men det blir ju "billigt" för en sån måltid.

Jag måste köpa lite nya kläder.

Behöver:

Byxor - kastade ett par i veckan, slitna och slappa

Toppar - kan alltid byta ut nåt

Tunna - stickade toppar. Saknar det, lång ärm, tunnt, stickat

SKOR - minst två par. Mina favoritskor med klack gick sönder i dragkedjan förra veckan

När ska jag hinna det? Tycker inte jag hinner shoppa på lunchen... hmm...

Ska dessutom bjuda en på en avskedsöl i morgon till en kollega som slutar - han får tyvärr sparken. :-(

De hittar inget nytt uppdrag till honom - hans utbildning och kunskap är för klen och fel i dag. Vi har jobbat mycket tillsammans de senaste 5! åren. En bra kille (på 43 år) vars ekonomiska problem nu blir gigantiska - har hus, fru och tre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Tack tack lillen och bizzy. Det är en riktig solstråle vi har här hemma!

I kväll sover han med två bulor... en bula under ena ögat - han stod själv, och skulle ta tag i bordet men missade... och slog i kinden.

Den andra bulan fick han när han ivrigt kröp ut till mig och mormor i hallen när mormor skulle gå hem - ena benet fastnade på hörnet på väggen och han snubblade och stod på öronen... jätteledsen, länge :grine:

Jag har haft en fantastisk helg. Ja en sån där vanlig men ändå speciell helg. Och jag har inte tänkt på jobb över huvudtaget - det brukar jag alltig göra lite grann...

I fredags bjöd jag kollega J på en öl efter jobbet. Det var hans sista dag och vi har jobbat länge i hop. Tyvärr ser hans ekonomi tuff ut och jag hoppas verkligen att det går bra för honom. Jag är glad jag fick bjuda på en öl - sånt kan ju ta emot i en mans stolthet. :perebrus:

I går fick mannen sova och jag gick upp med Malvin 6:30 som vanligt... vi lekte och kröp runt. Han är riktigt härlig. :hjerter:

Mamma ringde och bjöd över mig och Malvin på fika. Jag tog bilen och fick cruisa lite... :)

Mamma ville sen åka och köpa skor till Malvin - så vi åkte på skoshopping! Malvin fick ett par vita babyskor (som han hade stora problem att gå i... han ställer sig på sina egna fötter när han ska gå runt bordet i vardagsrummet... och det går väl an när han bara har sockar eller moccasiner, men inte i fina skor...)

Jag fick mig också skor... tre par!

De hade köp 3, betala för 2. Och jag behövde ju skor!

Jag kom hem med ett par beige vinterstövlar med luddigt foder och "moccatyg-känsla" på utsidan.

Ett par vadhöga svarta stövlar med hög klack och beige detalj

Ett par låga stövletter. Spetsiga.

För 598 kr!!! :Nikke:

Lördag kväll åt vi "julklappsmiddag" från jobbet. vi tog en tur till Vaxholm i bilen, åt på hotellet med utsikt över båtliv och kastellet/fästningen. Malvin var med och var glad. Kröp omkring, åt lite bröd, och ja... det blev en annorlunda romantisk middag... (vi åt citron och örtmarinerad kalvytterfilé med mos och grönsaker + créme brylé till mannes efterrätt och kardemummapannacotta med bär till mig mmmmm yummi)

I dag har jag spelat bowling, mannen har tvättat - och så fick mormor /min mamma/ vara barnvakt en stund på kvällen när vi åkte för att storhandla - det här är ju Sverige ;-)

Storhandling en söndag mellan halv sex och halv sju en söndagkväll...

Vi handlade för 1800! :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst var det det Madden

I går lagade jag barnmat!

ca 300 gr torsk,

ca 400 gr lax

ca 400 gr biff,

2 dl mungbönor

en vuxenpotion pasta (farfalle)

5-6 stora potatisar till mos

en skål kokta ärtor

en skål kokt majs

4-500 gram kokta grönsaker (amerikans grönsaksblandning)

lite tomatpuré

lite mjölk

lite créme fraiche (römme)

olivolja och rapsolja

timjan, basilika, oregano, dragon, peppar

Det blev 10 stora glas + 8 små glas... färdigblandat.

Mannen var med och blandade de färdiglagade ingredienserna till "menyer" i glasen. Jag tror han tyckte det var kul att blanda...

Det känns bra att laga maten själv. Jag vet inte om det blir billigare eller inte, det är dock mer av alla råvaror i våra burkar än butikens. det blir ca 35% pasta/potatis/ris + 30% kött/fisk/kyckling + 35 % grönsaker.

Jag har tagit fram kyckling som jag ska göra i ordning i kväll. Det blir kyckling med majs, cous-cous, och ris tror jag...

Malvin äter vår mat med glädje - oftast... vissa dagar vill han inte äta annat än välling och bröst men det beror nog mest på dagsformen än maten.

Malvin får föresten en mer och mer markerad bula/blåtira nder ögat... men han är söt ändå - och glad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kväll har vi lagat mer barnmat.

Två kycklingfiléer

En potatis

massa ris

och broccoli.

5 nya glas. Nu ska Malvin äta gott.... mannen är lite avundsjuk/jalusi på Malvins goda mat - han vill också ha hemlagad mat i frysen att värma :ler:

Malvin somnade klockan sju i kväll! Minst tre timmar för tidigt. Han vaknade till efter en halvtimme men somnade nästan genast i min famn... mannen tog över Malvin och försökte väcka honom och jag gick och tränade. Malvin ville inte vakna... han vaknade till för en stund sen, fick lite amning och sov vidare... :sove:

Jag undrar när det blir morgon då... klockan fem?? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...