Gå til innhold

Svorskt liv

Furstina

Anbefalte innlegg

Så flink du har vært.

Ingen fare for at lille Malvin skal sulte, nei... (så lenge dere husker på å gi ham maten da) :wink::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler: Det är nog ingen risk vi glömmer bort att mata honom inte... han säger till när han är hungrig. Säger och säger... gnäller och gnyr.

I dag hade de ätit torsk med cous-cous, morotspureé och äggsås kryddad med dill. Det gillade han :sikle:

Malvin och mannen skulle gå på öppna förskolan (åpen? barnehage - kommunen har en slags barnehage som föräldralediga är välkomna till så deras barn får träffa andra. Det finns leksaker, personal och de ordnar sångtimme mm) och leka i dag. Mannen var där 12:25 - de stängde 12:30 :(

Måndagar och fredagar är det bara öppet på förmiddagen. Snopet för dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är sååå trött... :sove:

Malvin sover inte på nätterna.

han somnar vid bröstet strax innan nio, vaknar vid midnatt. Sover till halv tre, vaknar och får bröst. Sover en - en och en halv timme till, vaknar, sover en timme till vaknar osv...

Han vaknar men är trött. Vill snutta på bröstet. Vi tror han kanske är hungrig och att han äter för lite innan han somnar men det är svårt att få i honom maten.

Välling går bra, gröten är inte så god. Frukt är mums. Mina matpuréer är goda och han äter men dräller mycket, och ska pilla på skeden.

trött... både mannen och jag är trötta

Jag fick föresten en present av mina pojkar i går :)

Ett paket med ansiktsmask (varm lera), "tändstiskask" med mjuka nagelfilar, fotfil, makeup-svamp och sminkborttagningssvamp. Ett sånt litet paket som en vänninna annars skulle kunna köpa - det får jag av min man :kyss:

I morgonbitti ska vi på Barnavårdscentralen för hörselprov med klockor. Då ska jag/vi fråga om råd med mat och sömn. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er vel Malvin for stor for nattmåltider nå :sjenert: ..kanskje han er tørst. Vi sluttet helt med å gi mat etter helsesøster sa dette på 6 mnd kontroll. Om han våkner om natten stryker jeg han over hodet, snakker rolig og trøster om det er behov, for han er ikke tørst.. :ler:

- kanskje øke mat utover dagen...

-Slitsomt med sånne netter!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, han är nog för stor Kipa... :sjenert: när Malvin var 6 månader tyckte de att han fortfarande behövde den extra maten men nu är det nog annat...

Mannen och Malvin var på öppna förskolan i dag... det började lite "fel"... när de kom in finner mannen 14 mammor med barn sittande i ring och sjungande barnsånger med applåder emellan. :plystre::klappe:

Det var inte vad mannen hade tänkt sig :ler:

Han tyckte att han kommit till ett 70-tals flummigt kollektiv. Superkäckt :-?

Nu visade det sig att de har sångstund klockan två varje dag - då sjunger de 10 sånger och det är ju över ganska snabbt. SEN blev det bra.

En grupp med mammor gick efter sången och Malvin lekte med lilla K och lille L från föräldragruppen/barselgruppen. Nåja, Malvin hade nog mest varit intresserad av alla nya leksaker.

Så hade det kommit dit en pappa :o med en 12 månaders dotter. Mannen och pappan hade pratat motorcyklar - pappan hade en tröja med Ducati-logo på. Ibland kan det bli lite mycket mammor på såna träffar.

På fredag eftermiddag ska jag vara ledig (om jag nu får NÅT gjort i dag :-? ). Min bästa kompis L kommer till stan :hoppe: hon bor "på landet" och vill shoppa. De ska på kräftskiva på lördag men hon kommer upp tidigare för att umgås. :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har vi varit på BVC.

Malvin hör som han ska, är en alert och vaken, stor och fin kille. Fick beröm av vår sjuksköterksa för han är så fin. Och han är visst rätt så tidig med att ställa sig upp mot allt. Stolta föräldrar.

Vi frågade om det här med att vakna på natten, i natt var vi uppe i drygt 1½ timme och försökte få honom att somna om. Det är visst så att han drömmer... han bearbetar dagens alla intryck och vaknar av drömmen. Vanligt just i 8 månaders åldern.

Vi ska försöka natta honom utan bröst. Han ska läggas ner på mage, vi ska hålla en hand mellan skulderbladen och den andra ska klappa på rumpan.

Det är lugnande och rogivande. Lär han sig att somna så kan vi natta om honom när han vaknar på natten.

Vi frågade också om barnförsäkring.

Vet inte om jag skrivit om det förut men vi har fått avslag på sjukfallsförsäkringen eftersom Malvin var snabbandad vid födseln och vi fick vara några dagar på Neonatalen.

Försäkringsbolaget har ju begärt in papper från sjukhuset på undersökningarna vi gjort och trots att han är friskförklarad och utan med anser försäkringsbolagets läkare att vi inte kan få en sjukförsäkring pga hans oklara andningstillstånd. Hans andningstillstånd är väl utrett och helt OK men de tycker att det finns en risk och vill göra en ny utvärdering om ett år :sinna:

Malvins sjuksköterska på BVC sa att de inte är kloka. Malvin är ju så frisk och stor och stark att det inte finns nån anledning till det. Försäkringsbolaget har inte heller begärt in journalen från BVC utan bara från sjukhuset. Jag ska ringa på nytt... grrrrr :evil:

Hur som helst har vi skickat in en ansökan om ersättning från Mamma-vänta-barn försäkringen med motiveringen att vi vårdats på sjukhus en vecka och trots friskskrivning nekats sjukförsäkring från samma bolag. Får se vem som biter sig i svansen, vi eller dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NU SKA JAG SHOPPA! hehe :danse:

Mannen är på väg med Malvin in till stan.

L sitter på bussen och är här ungefär samtidigt.

Vi ska kramas, fika, shoppa och snacka en himla massa strunt :klappe:

10 minuter kvar.... iiiihhhhh :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L är gravid :hoppe:

är i 19:e veckan och har termin 9 februari. :klappe:

Så härligt, jag är så glad för deras skull. L är inte lika glad - eller jo, hon är glad men orolig och känner sig FET... Nå ja, snart börjar det synas att det är en gravidmage och inte viktuppgång. kul kul

Jag hade en JÄTTEBRA shoppingtur i fredags med L. Jättekul och bra saker fick jag tag på:

En grön tröja med kvartslång ärm och urringing

Stora ringar till öronen och matchande armband (fann matchande halsband hemma :Nikke:)

Tre par trosor

duschcreme till mannen på Bodyshop

svalkande fotcreme till mannen på Bodyshop

Doftpåse Vanilj på Bodyshop

duk i härligqa jordiga röd-orange-lila ränder (får ligga i ett skåp tills malvin slutar dra i dukar)

Två ljuslyktor i samma färger - allt på Indiska

Tröja till Malvin med text

Nu trött... Malvin hostar lite... gråter i sängen... vill inte sova...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror dock att det är bra att ha idéer och principer. Men att man ska vara insiktsfull nog att inse att de kommer brytas och att man bör göra undantag.

:klappe:

Vet det er en stund siden du skrev dette, men jeg har ikke lest noe særlig i dagboken din før nå. Fulgte med deg på graviditetssidene, men det ble visst så som så etter at du flytta på deg.. :oops:

Ville egentlig bare applaudere tankene dine om barneoppdragelse, mat og aktiviteter. Om vi ikke tenker helt likt, så kan jeg lett dra paralleller fra det jeg leser hos deg og til mine egne tanker. Dere er nok litt mer 'alternative' enn det jeg noen gang kommer til å bli (økologisk, vegetarisk, kleskvalitet etc). Jeg skal glatt innrømme at jeg lar meg forføre av merkeklær etc - men da kan man kanskje prise seg lykkelig over at man ikke har penger til å kjøpe Dior til småen :wink: (ok, det hadde jeg nok ikke gjort uansett - om det finnes).

Men generelt kjenner jeg meg igjen i mye at det du skriver - og sånn vil jeg også ha det! Særlig med tanke på mat, snop, aktivitetet. Mine barn skal ha en miningsfylt hverdag (bøker, sang, aktiviteter, foreldre som er der), og da synes jeg det er greit at man trekker de største linjene litt på forhånd (så slipper man i alle fall panikken idet ungen plopper ut :ler: ).

Må si jeg ble kjempesjokkert over å lese 'forskningsresultatene' på hva som egentlig er i barnemat :o Har alltid ment at halvfabrikata er godt nok, for jeg er ingen kløpper på kjøkkenet og har aldri hatt så veldig lyst til å tilbringe mer tid der enn nødvendig. Men når barnegrøten er proppfull med sukker, og ikke minst barneyoghurten.. Da får jeg store betenkeligheter. Jeg må nok bare innfinne meg med at kjøkkentiden må utvides betraktelig den dagen det kommer småfolk i hus :tunge1:

Ok, nå gikk jeg kanskje over stokk og stein her, men sånn er det når man lar seg rive med.

Ha en fin dag! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack så mycket för hälsningen jolie

det värmer att höra att det jag skriver läses och att det finns andra med liknande tankar där ute. Jag tror på att sätta målen högt, att ha höga ambitioner - då gör det inte så mycket om man sen tillåter sig att göra några små avsteg så länge man strävar åt rätt håll.

I veckan har jag "syndat" och köpt godis. Förra veckan åt jag på McDonalds (de hade dubbla cheeseburgare). :oops:

men jag gör det "i smyg" och väldigt sällan. Middag i går blev en gryta med köttbuljong, potatis, morötter och bönor som mannen improviserat ihop.

Söndagslunchen var kokt blomkål, linser, cottage cheese och sallad. Gott, friskt och näringsrikt. Jag mår så mycket bättre av sån mat än av hamburgare, pizza eller kött med sås.

I morse lagade jag föresten polentagröt (majsgröt) till Malvin - som ett alternativ till de färdiga sockrade gröterna. Det blev lite lite men om jag dubblar mängden blir det nog bra. 1 dl mjölk i micron tills det kokar, blanda i 15 ml polentagryn, värm i omgångar och rör tills det tjocknat. späd med lite kall mjölk och sockra liiiite. Kan serveras med frukt.

Ska skicka iväg ett mail till kontoret och höra om hur vi har det med träningskort nu. Förra året sponsrade de kort på SATS - sen gick mitt kort ut när jag var höggravid... och så hade vi en liten stor ekonomisk kris på jobbet så nu vet jag inte. Ska maila och höra. Måste börja träna igen. Saknar löparbandet och träning med fria vikter.

Kanske Malvin tycker det är kul på SATS Junior och mannen och jag kan söndagsträna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar om träningskort.

Hej Furstina!

Vi har fortfarande subvention - och kanske t.o.m. generösare än tidigare om jag förstår Chefen rätt. Ska kolla med honom exakt hur det skall räknas men du kan ordna med kort o kvitto så länge för du får minst halva sponsrat.

Jag har väl inga ursäkter längre då... halva träningskortet sponsrat. Vad väntar jag på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bättre ändå... Halva träningskortet betalar jobbet, den andra halvan betalar jag med ett avdrag på bruttolönen (alltså före skatt).. Det är bara att skaffa kort det! :Nikke:

Jag är trött nu. Har tränat bowling och är slut i hela kroppen. Har inte så mycket energi nu när Malvin ska vakna var annan timme hela natten... Han hade somnat på mannens bröst på soffan i kväll.

Det är bra att inte jag är hemma alla kvällar - så lär han sig somna utan mamma vid sidan.

men jag saknar myset... vill så gärna plocka upp honom och gosa, låta han ligga på MITT bröst och andas... klappa honom över håret, andas in hans lukt... ååå...

:hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mys-kille tycker om att kramas.

Hela morgonen har han krypit fram till mig, sträckt upp armarna och klättrat så gott han kan för att komma upp och kramas :klem:

Gör samma sak med sin pappa :hjerter: de var bara så söta när jag gick hemifrån, Mannen trött i fotöljen och Malvin klättrandes kramandes på honom...

Malvin har föresten kommit på hur man slipper äta mat. Han tycker ju om mat men dricker helst välling eller smoothie, eller bröstmjölk. Om han hostar lite slutar skedarna komma... men han äter gärna om han får gegga själv eller om han är riktigt hungrig.

VI ska vara uppmärksamma på luringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Homedaddy säger:

helt fantastiskt fint "moment with my son" här... han jagade solstråle... eller den stod stilla alltså, inne i sovrummet, en glipa... han tog efter den, kröp in i den... log

Ord som värmer en mor med glädje... :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter och skriver en rapport på prestandaförbättringar. Har lyckats knappa ner 3 A4 sidor på 50 minuter och behöver en paus...

Har inget planerat till i kväll.

Vill umgås med man och barn.

Har världens största berg med stryktvätt + två byxor som ska sys in i midjan... trist

Mannen har sett bil han vill köpa. En Cadillac Sedan de ville... ursnygg. Jag vet att jag vill ha om han får oss att provköra. Är det så smart då?

Vi har den lilla tråkiga och praktiska och superbilliga Seaten som vi knappt använder... men en stor fet Cadiallac? wrooom

Vi har föresten fått 700 kr från Vänta-barn försäkringen eftersom Malvin och vi var kvar på sjukhuset några dagar efter födseln. Bra bra... går in på Malvins konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fredags hade vi möte ang. den rapporten jag skrev- Jag fick bra med beröm för rapporten och resultaten. Det känns bra :Nikke:

Var bara hos kund en timme, sen tog jag ledig -igen... Jag var med Malvin på barnavårdcentralen och föräldragruppen - det var genomgång av barnsäkerhet och jag fick vara mamma på dagtid tillsammans med andra mammor och barn. Kul som omväxling.

Eftermiddagen var på kontoret och efter en fredagsöl åkte mannen, jag och Malvin för att titta på bil. Mannen hade hittat DEN fina Chevroleten till ett super pris - men bara någon timme innan vi kom dit var det någon som lagt handpenning på den :(

Mannen var deppig i flera timmar...

I dag har jag spelat bowling, storhandlat mat (1400 SEK) och haft mamma, mammas kusin (min "moster"/tante) tillsammans med vännina på middag. Malvin har varit strålande glad.

Mannen bjöd på Bacalao och det finns kvar rester till en annan dag... mums.

trött nu.

Malvin ligger sen länge i sängen och är så mysig.

har skrattat tillsammans med mannen

- vi spelade fotboll på X-box för första gången, inte helt enkelt.

Två matcher. 0-0 i båda. I första matchen vann jag på hans självmål i förlängning. I andra matchen vann jag på straffar... hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg er bare innom for å oppdatere meg litt på ditt liv.

(jeg leser mye, men skriver desverre lite) :oops:

Håper du har hatt en fin helg.

Flott med den rapporten. Det må gjøre godt.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Chiquita. Trevligt att du lägger dit en hälsning. :vinke:

Visst är det skönt när man gör något (som andra tycker är) bra.

Helgen har varit bra.

jag fick sovmorgon i lördags och mannen i morse. Det gäller att turas om.

Mannens Bacalao blev succe och vi hade jättetrevligt. Det blev lite högljutt bara... tre damer i 55+ och en liten söt kille som försöker överrösta varandra :ler:

Malvin fick kläder av både mormor och kusinen. En jättetuff collegetröja med dragkedja. Uff, vad tuff han kommer bli. Och en sparbössa i form av ett lok av mormor ("beställningsvara". Jag tycker att barn ska få sparbössor av bestemor/far, och så kan de hjälpa till i att lära barnen att spara)

I dag var jag med mammas kusin och hennes väninna i stan. Mamma jobbade. Vi var i Vitabergsparken på Söder och tittade på Red Bull lådbilsrace. Jag fick inte sett så mycket. Malvin var klättrig och otålig och det var mycket folk. Trevligt ändå.

Malvin var jättetrött när jag kom hem. Somnade i mannens famn i soffan. :sove:

Nu ska jag inte sitta så mycket mer online. Jag har uppdaterat några hemsidor men inte hunnit surfa något för egen del - får försöka komma tidigt till jobbet i morgon för att uppdatera mig i andras dagböcker. Det låter lite hemskt,... försöka planera in att läsa andras dagböcker.. :-? men ni vet vad jag menar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så lite så Kipa - anytime vännen. :klem2:

I dag säljer mannen vår bil. Jag har lite separationsångest och undrar om vi gör rätt. Vi har ju pratat om det här och jag vet att det är klokt men men... :forvirra:

Vi har en Seat Cordoba -98 som jag ärvt av min farfar. Den hade gått 700 mil när vi tog över den 2001. Nu står mätaren på 2800 mil och den är fräsch. Några fula märken i lacken bara men bilen är ju ändå 6 år gammal.

Den är lite trist men otroligt praktisk. Billig i försäkring, drar lite bensin och har ett jättestort lastutrymme för den biltypen.

Vi la ut en annons i går och det ringde två redan timmarna efter, och det kom två seriösa mail. Vi har lagt ut den för 49 800 SEK vilket är billigt - de som köper den får en bra bil som gått lite och till en billig penning. Kanske hade vi kunnat få några tusenlappar till men det är svårt att säga. Andra bilar på nätet ligger ute för mellan 48000 och 60000 men med "prutmån".

Nu fick vi intresse, får den såld - och den har inte kostat oss något...

Mannen drömmer ju om att köpa en amerikansk bil. En chevrolet Caprice kanske. Han har sett flera som är intressanta men jag har sagt att vi måste sälja Seaten först...

Vi har egentligen ingen brådska varken att sälja eller att köpa. Vi använder nog bara bilen var annan vecka, och på sommaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...