Gjest Donna Skrevet 21. februar 2004 #1 Del Skrevet 21. februar 2004 Min tidligere så rene pene bil - er nå møkket !! Og jeg blir skitten på klærne når jeg skal inn i den. :-? Så det er definitivt på tide med en vask. Men jeg har ikke vannslange - og jeg orker ikke stå med bøtte og svamp heller i kulden. kan faktisk ikke huske at noen bil jeg har hatt har vært SÅ skitten før. Hva med sånne vaskehaller? Har hørt om ødelagt lakk - lekkasjer, antenneproblemer etter sånne vasketromler. Hvordan får man bilen rein fort og greit ? Vil kjøre rundt i glinsende rød bil igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 21. februar 2004 #2 Del Skrevet 21. februar 2004 Tror ikke de "børsteløse vaskehallene" er så skadelige for bilen. Men om du er redd for det, er det ganske mange bensinstasjoner som har begynt med "selvbetjent" vaskeri nå. Der man altså vasker bilen for hånd, med slange. Tar jeg ikke helt feil, har de da stort sett støvsuger også, slik at man kan ta bilen et tak innvendig med det samme man er i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 21. februar 2004 #3 Del Skrevet 21. februar 2004 Hvorfor ikke forsøke en utendørs vaskerampe. Ta på regnjakke før du kjører ned og vask bilen din ren selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 21. februar 2004 #4 Del Skrevet 21. februar 2004 Har aldir opplevd skader på bil etter en tur på vaskehellen. Men husk for all del å skru av antenna før du kjører inn. Første gangen jeg skulle igjennom en slik, så glemte jeg det :oops: Måtte kjøpe ny antenne etterpå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 21. februar 2004 #5 Del Skrevet 21. februar 2004 :o og ta på toppen hvis du kjører cabriolet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 21. februar 2004 #6 Del Skrevet 21. februar 2004 Du Virgo: Du må ikke vaske bilen annet enn i vaskehall når det er kaldt. I vaskehallen blåses jo bilen tørr før du kjører ut. Hvis du er redd for at børsten skal ødelegge bilen din, velger du børsteløs. Men slik vask er mindre effektiv, må gjøres oftere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. februar 2004 #7 Del Skrevet 21. februar 2004 Vi bruker bare vaskehaller når bilen skal vaskes, og kun børsteløs vask. Har aldri opplevd at noe som helst har blitt ødelagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 21. februar 2004 #8 Del Skrevet 21. februar 2004 Hva koster slik børsteløs vask? Kan man velge ulike programmer? Hvor lang tid tar det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 21. februar 2004 #9 Del Skrevet 21. februar 2004 Børsteløs vask koster akkurat det samme som en med børster. Og på Statoil er det i alle fall kr. 159,- for en "Gull vask" (den beste). Sølv og bronse er jo noe billigere, da. Vet også at Shell ofte (kanskje enkelte dager i uken?) har halv pris på "nattvask" dvs. ettter kl. 22. Og de aller fleste stasjonene har "fordelskort" dvs. at holder du deg til en stasjon fpr du hver 5. eller 6. vask gratis. En vask tar forøvrig rundt 5 minutter tenker jeg. Og til slutt; børsten som brukes på dagens maskiner skader ikke lakken på bilene. God vask! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. februar 2004 #10 Del Skrevet 21. februar 2004 Hva koster slik børsteløs vask? Kan man velge ulike programmer? Hvor lang tid tar det? Vi vasker stort sett på Statoil, det koster ca 120 for den beste vasken, tar 5 minutter eller så. Du velger hvilken type vask du vil ha, f.eks. med eller uten underspyling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 21. februar 2004 #11 Del Skrevet 21. februar 2004 Børsteløse maskiner bruker vaskemiddel og en serie høytrykkdyser. Det blir nesten rent. Beroende på om stasjonen er flinke til å holde børstene på børstemaskiner rene, gir børster mer eller mindre lakkstriper, men renere bil. Husk låsspray i alle nøkkelhull, før vask. Tørk av alle gummilister etter vask, så får du opp dørene når det fryser på. Hvis du er like smart som meg, lager du en blanding av Jiff, og vann som du spruter på alu.felger, hvis du har det, og skrubber med en gammel oppvaskbørste, mens du står i vaskekøen. Konsentrert Jiff og en svamp er beste middel til felger. Knudrete felger blir rene med Jiff og tannbørste. Skyll tannbørsten før du har den i munnen. Hvis du har i en stor skvett Jiff Oxy-Gel på vindusspylertanken, er det lettere å fjerne is og snø fra frontruten, og gummin' på viskerbladene holder seg rene. GOD TUR MED REN BIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2004 #12 Del Skrevet 21. februar 2004 Om du bor i Oslo eller i nærheten kan jeg anbefale Ilagarasjen. Innvendig og utvendig håndvask. Ingen børster, bare svamp og spyling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 21. februar 2004 #13 Del Skrevet 21. februar 2004 Om du bor i Oslo eller i nærheten kan jeg anbefale Ilagarasjen. Innvendig og utvendig håndvask. Ingen børster' date=' bare svamp og spyling.[/quote']hvor er det? hva koster det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 21. februar 2004 #14 Del Skrevet 21. februar 2004 Har du bil med vanlig lakk (ikke miljølakk) vil jeg anbefale deg å benytte børstevask. Børstene skader overhodet ikke normal lakk. Velger du å vaske uten børster, anbefales det å spraye på et lag med autorens, og la det virke noen minutter. (Fåes kjøpt på de fleste bensinstasjoner, en stor sprayflaske koster rundt en femtilapp, og holder til mange omganger.) Autorensen løser opp asfaltstøv, fett og saltrester før vasken settes i gang. Vask med og uten børster koster 159,- på Statoil. Selvvask er også et alternativ (men ikke nå i vinterkulda, hvis du ikke skal kjøre langt med bilen etterpå.) Forvask, avfetting og voks koster ca. 60 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 21. februar 2004 #15 Del Skrevet 21. februar 2004 Sannheten svir!! Børster lager striper uansett (miljølakk) vannbasert, som har vært brukt siden tidlig 80tall, og vanlig lakk, dessverre. Poenget er striper eller møkkete bil. Autorens og høytrykk blir best. Svampvask til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2004 #16 Del Skrevet 21. februar 2004 Ligger i Bjerregaardsgate, i det lille sentret der, inni garasjeanlegget. Koster 150 eller no sånt for både innvendig og utvendig vask. Inkluderer spyling, såpevask med svamp, skylling og tørking. Innvendig vask av ruter, matter og interiør samt støvsuging. Helt genialt spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 21. februar 2004 #17 Del Skrevet 21. februar 2004 Det samme koster 100,- på Ensjø/Valle/Helsfyr-området... Genialt? Jepp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2004 #18 Del Skrevet 22. februar 2004 Vet at det finnes på Grønland også, men har ikke prøvd den. Fikk anbefalt Ila og prøvde den først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 22. februar 2004 #19 Del Skrevet 22. februar 2004 Og på Aker Brygge koster samme behandlingen kr. 500,-................... Kjipe greier (prisforskjellen altså), men jeg har nå brukt dem ved ett par anledninger. Er som å få ny bil tilbake, da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 22. februar 2004 #20 Del Skrevet 22. februar 2004 Og nå fikk jeg sparket bak til å gjøre akkurat det samme. Jeg har sett den sjappa på Ensjø, noen erfaringer? Er de flinke? Er alltid litt sjenert når jeg beveger meg i "nye miljøer" og føler meg alltid så fremmed slike steder... Men - siden jeg har investert i ny vindusvisker - OG ryddet bilen for søppel, så er det vel på tide. Vi er ikke flinker til å holde bilen ren... dvs jeg er ikke flink nok. Kan vel ikke legge dette på Tusenbenet siden han parktisk talt ikke bruker bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå