Gå til innhold

Personbil med stort bagasjerom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vedtak fra NAV om at jeg får 145 000 kr til å kjøpe en trygdebil. Dette må være en personbil, men med plass nok til å frakte en elektrisk rullestol. Jeg må selv finne bil, og jeg har ikke peiling. Håper dere kan hjelpe meg.

Mål på rullestolen er:

høyde: 1 m

lengde: 1,1 m

bredde: 0,8 m

Jeg synes dette virker som et umulig oppdrag. Ergoterapeuten jeg snakket med mente at dette kunne jeg bare gi opp først som sist, og at eneste mulighet for å frakte en elektrisk rullestol er med kassebil.

:)

Anonym poster: a6974fbb01650679a2274e22e39bbdbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var en del av de på finn, her er to stk som ikke har gått altfor langt heller:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26582980

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30564456

Det er bare et eksempel, men du må nok ta tak i en sånn, eller en annen 7-seter (uten at du bruker alle setene selvsagt :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men de dere har nevnt er kassebiler og det kan jeg ikke kjøpe. Reglene til NAV sier at det må være en personbil. Er litt usikker på hvilken klasse Touran hører til, men jeg er redd den også telles som kassebil.

Anonym poster: e6807ff39e1e85dc90401c676e90d8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål. Hvordan skal du få rullestolen inn i bilen? Bruker du en lett og enkelt en som du bare kan klappe sammen eller er det en elektrisk som er tung i tillegg? Kan du gå/stå eller er du avhengig av å forflytte deg ved hjelp av armer?

Synes det ikke var ok at ballen ble sparket tilbake til deg i sin helhet. Kan hjelpemiddelsentralen hjelpe med råd og tips? Eller en organisasjon for funksjonshemmede som har brukere med samme problematikken?

Anonym poster: fcdea3d8dca53df65bdb58ad6bf469be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo umulig å få til uten kassebil? Personbil er sånn vanlig 5-dørs det eller? For det vil jo hvertfall ikke gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja jeg synes faktisk at det er råttent gjort at jeg må finne bil selv.

Det er en del forskjeller mellom gruppe 1 og gruppe 2, men kort fortalt er det slik:

Gruppe 1: personbil, for de som selv kan sette seg inn i bil og kan bruke ratt og pedaler. Man må finne bil selv, men NAV hjelpemiddelsentralen kan hjelpe med rampe.

Gruppe 2: kassebil, for de som er avhengig av å kjøre sittende i rullestolen. Man får hjelp fra ergoterapeut og NAV hjelpemiddelsentralen til å finne riktig bil.

Jeg bruker elektrisk rullestol store deler av dagen, men jeg kan gå noen skritt og kvalifiserer derfor ikke til Gruppe 2.

NAV vil at jeg skal kjøpe den billigste bilen, og en foreslo faktisk en liten 3-dørs.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det skal gå. Rullestolen veier 175 kg og de målene jeg nevner i første innlegg er etter å ha lagt ned ryggen. Jeg må beholde bilen i 11 år (eller kjøpe den for fullpris av NAV), og selvom jeg ikke har barn i dag ønsker jeg ideelt sett en bil som har plass til to voksne og et eller to barn, rullestol og en handlepose. Altså noe som likner Touranen.

(Beklager om jeg skriver rotete nå, men jeg er ganske opprørt over dette).

<br /><br /> Anonym poster: e6807ff39e1e85dc90401c676e90d8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett bort fra en mulig situasjon med barn. Jeg hadde kun sett på dagens situasjon.

Det jeg lurer på er hvordan i hule heite at de tenkt at du skal få en rullestol på 175 kg inn i bilen?

Her hadde jeg bedt om et møte med nav. Bil er ikke noe hjelp i for deg dersom det praktiske ikke løser seg.

Anonym poster: fcdea3d8dca53df65bdb58ad6bf469be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt møte med NAV to ganger.

Fikk vedtaket i posten i dag, og ringte de med en gang og fikk beskjed om at slik var vedtaket og om jeg ikke likte det så fikk jeg heller søke banken om billån.

Jeg prøver å tenke gjennom alternative løsninger, men kommer ikke på noen. Buss er for smalt. Spesialdrosje er altfor dyrt. Jeg kan ikke kjøre rullestolen til nærbutikken for det ville tatt 50 min hver vei, og jeg kan kun ha med en handlepose. Tar gjerne i mot tips hvis dere klarer å tenke lenger og videre enn meg!

<br /><br /> Anonym poster: e6807ff39e1e85dc90401c676e90d8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, dette er vel NAV på sitt beste, iioter.

Edit:

Man må jo ikke være en rakettforsker, til å forstå at å få en rullestol på de målene du oppgir og til den vekten inn i en personbil er umulig.

De du snakket på NAV må jo være tilbakestående og ha problemer med å få seg opp av sengen alene. Jeg er sikker på at under pulten så har de en hatt laget av folie, for at alle sine geniale idér ikke skal stikke av eller bli tatt av aliens.

Det at du kan gå litt betyr vel at du lett kan ta den rullestolen under armen, og lempe den inn i bilen.

Idioter.

Endret av -Leon-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan planlegger du å få inn en rullestol på over 100 kg i de bilene der?

Jeg er stekt imot at folk går til media med fillesaker de ikke får viljen sin i, men denne saken fortjener spalteplass i VG for å henge ut nav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan planlegger du å få inn en rullestol på over 100 kg i de bilene der?

Jeg er stekt imot at folk går til media med fillesaker de ikke får viljen sin i, men denne saken fortjener spalteplass i VG for å henge ut nav.

Installer rampe, det bør hun da få støtte til for det er det flere som har fått alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Installere rampe på en Yaris?

Aldri sett det før, eller hørt om at det har blitt gjort.

Selv så tipper jeg at NAV ikke vil legge ut for slikt heller, de må ha penger til julebordet som ikke er så lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Satan,det et nærmere en umulig oppgave. Jeg har yaris selv, og jeg kan ikke tenke meg at den skal fungere uten enorme omlegginger, rampe,hive ut baksetene, for de må ut.

I det hele tatt hvordan kande overlate resten til deg på de måten, var ikke rent lite jobb du satt med igjen heller.<br /><br /> Anonym poster: 4a329cc7625fc6794db05aeaefff99a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan NAV definerer personbil, det må være en annen måte enn oss andre. De reglene som resten av staten og samfunnet forøvrig forholder seg til utelukker ikke Caravelle som personbil, dog kan den være varebil eller minibuss.

Touran, Zafira, S-Max og Grandis er de første som slår meg som personbiler med ordentlig plass, dog samtidig for små til å være "ekte" kassebiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...