Gå til innhold

Sår og utslett i ansikt (p.dermatitt?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For en uke siden våknet jeg opp med kviselignende utslett på haken og såre lepper (minte om solskader). Etter noen dager hadde dette spredd seg til øynene.

Jeg leste meg opp på nett og fikk mistanke om at det kunne være perorial dermatitt. Mange av symptomene stemmer, sett bort fra at mine utslett klør svært mye. I tillegg er det verst på overleppen. Hver morgen når jeg våkner har jeg store hevelser på/rundt øyelokk og på leppene.

Jeg får ikke legetime før om 3 uker (!) og lurer derfor på om noen av dere har kjennskap til p. dermatitt eller noe lignende?

Det skal sies at jeg stripet håret kvelden før jeg fikk disse utslettene. Kan det være at jeg hat fått en allergisk reaksjon? Det er jo uansett rart at jeg ikke skulle få reaksjoner andre steder i tillegg (hender, nakke, hals og ører?!)

Trenger noen råd. Begynner å bli ganske fortvilet. Har vondt i hele ansiktet og ser for øyeblikket ut som en gås :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

For en uke siden våknet jeg opp med kviselignende utslett på haken og såre lepper (minte om solskader). Etter noen dager hadde dette spredd seg til øynene.

Jeg leste meg opp på nett og fikk mistanke om at det kunne være perorial dermatitt. Mange av symptomene stemmer, sett bort fra at mine utslett klør svært mye. I tillegg er det verst på overleppen. Hver morgen når jeg våkner har jeg store hevelser på/rundt øyelokk og på leppene.

Jeg får ikke legetime før om 3 uker (!) og lurer derfor på om noen av dere har kjennskap til p. dermatitt eller noe lignende?

Det skal sies at jeg stripet håret kvelden før jeg fikk disse utslettene. Kan det være at jeg hat fått en allergisk reaksjon? Det er jo uansett rart at jeg ikke skulle få reaksjoner andre steder i tillegg (hender, nakke, hals og ører?!)

Trenger noen råd. Begynner å bli ganske fortvilet. Har vondt i hele ansiktet og ser for øyeblikket ut som en gås :(

Har du vondt synes jeg du skal benytte deg av øyeblikkelighjelp timene de har på legekontorer, si du må ha time fort eller tropp opp når de åpner og be om å få komme inn mellom to andre.

Eller ta en tur til legevakten.

Det er ikke godt å si hva det er, en lege må se på det og eventuelt ta en prøve og sende den avdeling for patologi på sykehuset.

Skrevet

Jeg har ikke fått legetime før den 21 og da jeg snakket med legevakten tidligere i dag fikk jeg beskjed om at de ikke kunne hjelpe meg så lenge det ikke dreide seg om pustevansker. Synes det er litt ubehagelig å trampe inn dørene for å kreve legetime dersom det viser seg å bare være en bagatell.

Men det hadde jo selvsagt vært fint å vite hva det var. Tør ikke smøre meg inn med annet en aloe vera - og det er ikke akkurat kjempedeilig å smøre seg inn i.

Skrevet (endret)

Hei!

Om det er perioral dermatitt : Unngå tykk sminke,bruk en mild mild rensemelk/krem

Unngå fete kremer ,kortisonkremer.Disse vil gjøre det værre.

Ikke rens og vask ansiktet mer enn det du må for å fjerne event.sminke.

Jeg hadde perioral dermatitt og fikk streng beskjed om å kutte ut alle tips om fete kremer,dille med huden (sminkefjerner,fete kremer,fuktspray,serum osv.)

Huden vil bruke tid på å bli frisk igjen.Du må kansje på en tetrasyklin kur for å bli kvitt faenskapet

Jeg klødde godt jeg og disse blemmene sprakk og innholdet "rant" ned og gav meg mer kløe.Skal si jeg følte meg sexy :(

I dag bruker jeg fint lite sminke,men om jeg gjør det bruker jeg en lett fuktighetskrem som er basert på vann som heter Avene Clean-Ac. Ellers ikke bruk av fuktmasker,såper osv.

Du burde kreve henvisning til Hudlege. Mange fastleger tror dette er et eksem som skal behandles med kortison. Men det gjør ting bare mye værre. SÅ en hudlege vil kunne hjelpe deg med å finne ut hva utslettet er.

Endret av Kårky
Skrevet

Om det er perioral dermatitt : Unngå tykk sminke,bruk en mild mild rensemelk/krem

Unngå fete kremer ,kortisonkremer.Disse vil gjøre det værre.

Ikke rens og vask ansiktet mer enn det du må for å fjerne event.sminke.

Jeg hadde perioral dermatitt og fikk streng beskjed om å kutte ut alle tips om fete kremer,dille med huden (sminkefjerner,fete kremer,fuktspray,serum osv.)

Huden vil bruke tid på å bli frisk igjen.Du må kansje på en tetrasyklin kur for å bli kvitt faenskapet

Jeg klødde godt jeg og disse blemmene sprakk og innholdet "rant" ned og gav meg mer kløe.Skal si jeg følte meg sexy :(

I dag bruker jeg fint lite sminke,men om jeg gjør det bruker jeg en lett fuktighetskrem som er basert på vann som heter Avene Clean-Ac. Ellers ikke bruk av fuktmasker,såper osv.

Du burde kreve henvisning til Hudlege. Mange fastleger tror dette er et eksem som skal behandles med kortison. Men det gjør ting bare mye værre. SÅ en hudlege vil kunne hjelpe deg med å finne ut hva utslettet er.

Takk for svar! Så det klødde mye hos deg også? Må jo være perioral dermatitt. Jeg bruker kanskje mer sminke enn nødvendig, men det aller meste er mineralsminke. Den store utfordringen min vil bli dette med hudpleieprodukter. Jeg bruker mye; rens, tonic, toner, serum, øyekrem, fuktmaske og dagkremer. Noe fra MD Formulations og resten fra Bio Elements og Decleor. Jeg er kjempeplaget med tørr hud, så å holde ut med en "lett" dagkrem høres nesten umulig ut.

Vurderer ganske enkelt å bare gå på en hudpleiesalong for å høre hva de har å si.

Skrevet

Jeg trodde også jeg hadde tørr hud.Huden i ansiktet trakk seg sammen på en måte. Men det var bare fett fra P.D som gjorde det. Alle denne rense /fukt/dagkremer osv gjør bare ting værre- OM det er P. D.

En hudpleier ville jeg ikke stolt på.De fleste vil anbefale deg div. produkter og det vil som oftest ikke hjelpe.

En Hudlege er derimot tingen. Kan anbefale deg en om du bor i Oslo :Oppsal Hudlegekontor Og

lege Morten Sandberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...