Gå til innhold

Lage noe godt med scampi, hva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei pakke med kokt scampi, men hva bruker jeg den til? Om jeg ikke finner på noe lurt går den som reker, tradisjonelt med sitron og majones på brød. :)

Noen tips?

Anonym poster: 6a8dac453624c31e1982ab230128fb64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei pakke med kokt scampi, men hva bruker jeg den til? Om jeg ikke finner på noe lurt går den som reker, tradisjonelt med sitron og majones på brød. :)

Noen tips?

Anonym poster: 6a8dac453624c31e1982ab230128fb64

Her i huset bruker vi scampi til tempura. Dyppes i tempura-røre og friteres i olje. Serveres med ris og evt sojasaus/sweet chili saus

Anonym poster: 47468515d488aed7306e5f8c1a57d571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stekte grønnsaker, type wok, er skikkelig godt med scampi. Krydre med pepper og litt salt, ha i scampien til slutt for en kort runde i stekepanna og VIPS. NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gambas al pil pil med masse hvitløk og chili! mmmmm :)

Anonym poster: 4c262d68218520367a60dddf472fadfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta olje,hvitløk og chilli i en stekepanne, la steke på lav temperatur i ca 8-10 min, ta ut hvitløken og chillien fra oljen. Øk temperaturen, tilsett scampien (tint og renset), la dem bli gjennom varme, server med godt brød..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør slutte å spise scampi!

http://www.gronnhverdag.no/nor/Mat-drikke/Scampi/Scampi-Tidenes-daarligste-menyvalg2

Scampi: Tidenes dårligste menyvalg

Barnearbeid og rasering av skog er blant problemene med tropisk rekeoppdrett. I Sverige har de fleste dagligvarekjedene sluttet å selge scampi. Ingen norske kjeder har planer om å følge etter.

Ødelegging av mangroveskoger og korallrev, utpining av fiskeressurser, barnearbeid og alvorlige brudd på menneskerettigheter er blant utfordringene knyttet til den moderne scampiindustrien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta olje,hvitløk og chilli i en stekepanne, la steke på lav temperatur i ca 8-10 min, ta ut hvitløken og chillien fra oljen. Øk temperaturen, tilsett scampien (tint og renset), la dem bli gjennom varme, server med godt brød..

Renser dere scampiene? Jeg er vant med at de kommer ferdig renset eller med skallet rundt halen, men det spiser vel de fleste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renser dere scampiene? Jeg er vant med at de kommer ferdig renset eller med skallet rundt halen, men det spiser vel de fleste?

Spise halen? Jeg gjør ikke det. Tenkte ikke over det som normalt engang. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg scampi i hvtløksmarinade.

Lag en god pastasaus, jeg bruker Toro sin pastasaus med urter. Oppi sausen har jeg litt chilli.

Stek scampien raskt i stekepannen.

Server med salat og hvitløksbaguett.

Nyyydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renser dere scampiene? Jeg er vant med at de kommer ferdig renset eller med skallet rundt halen, men det spiser vel de fleste?

Jeg fjerner den svarte strengen, den spiser jeg ikke..

Fjernet skallet også jeg, i og med at jeg vi ikke spiser det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til hvitløk og chili mener jeg at ingefær er obligatorisk. Det funker strålende med vanlige reker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...