Gå til innhold

Mørk Golden Retriever...Skjeldent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden jeg var liten har jeg ønsket meg en mørk/brun/rød golden retriever.

Er dette umulig å få tak i? Har saumfart nettet i flere timer, finner bare helt lyse hvalper.

Noen som vet om de er skjeldne, eller om noen som har, eller noen som vil selge?

Anonym poster: 38667ce0699f4b5405e19c534e65e0f1

post-37809-0-94547200-1347201473_thumb.j

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja søkt på jaktgolden. De er av den gode gamle typen - ergo ekte jakthunder med bedre helse og den ekte gylde fargen.

Skrevet

Golden retrievere skal ikke være brune eller røde i følge standarden, og derfor har rødt blitt avlet ut fra utstillingslinjene da det ikke er en ønskelig farge.

Rød er mer vanlig på golden retrievere etter jaktlinjer, men ettersom disse er mer krevende enn en golden retriever etter utstillingslinjer vil jeg ikke anbefale deg å skaffe en golden retriever etter jaktlinjer med mindre du har planer om å bruke hunden til mer enn bare familiehund.

Anonym poster: 985602cb427e7d36f6c1fc7e343e650b

• Liker 2
Skrevet

Ååå, de vakre, fine gylne golden retrieverne :hjertesmil: Mye penere enn de hvite/kremhvite...

Det er nok veldig vanskelig å få tak i en golden med denne fargen i Norge nå. De hvite/kremhvite har "regjert" lenge i utstilling osv i de siste åra, og det har vært mest ettertraktet med den lyse varianten, desverre.

Du burde kikke litt på oppdrettere i Sverige og Danmark også, stor sannsynlighet for at de har den gylne pelsen der.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg er vokst opp med den gode gamle (og i mine øyne ekte) golden retrieveren. Den med gyllen pels. Dagens golden er jo ikke gyldne lenger. Bare søte, fluffy gulhvite. De har mista den selvstendigheten de hadde også, til å bli levende kosebamser (satt på spissen).

Jaktgolden er ikke noe mer krevende enn en hvilken som helst hund med sine opprinnelige instinkter i behold. Men ja man skal selvfølgelig bruke hunden også. Om ikke akkurat jakt, så er de supre til blodspor og som ettersøkshunder.

• Liker 1
Skrevet

Kennel Solsvingen driver med det :)

http://www.solsvingen.net/

Nå driver de med jaktgolden da, og ikke kose-golden.

"

Praktiske krav til våre valpekjøpere:

• Hunden skal røntges for HD og AD ved 12-18 måneders alder.

• Hunden skal innen 3 års alder stilles på begynnerprøve i jakt (må først bestå kvalifiseringsprøve). Dersom du konkurrerer aktivt i annen sport, eller jobber for å få godkjent redningshund, vil dette kravet falle bort.

• Hunden skal MH testes og funksjonsbeskrives rundt 18 måneders alder. Vi arrangerer en test i Sverige hvor vi dekker kostnadene for testene.

• Hunden skal ha en aktiv hverdag og opptas som et fullverdig familiemedlem

• Det er ikke noe krav fra oss om øyelysning, men absolutt en fordel om dere velger å gjøre det. Det finnes også flere tilgjengelige gentester for golden. Vi anbefaler at man tester for de to PRA typene som ligger tilgjengelig: prcd-PRA, GR_PRA1. "

Anonym poster: 8785ffc3c7a5abf338a51340eafb4a1c

Skrevet

Nå driver de med jaktgolden da, og ikke kose-golden.

"

Praktiske krav til våre valpekjøpere:

• Hunden skal røntges for HD og AD ved 12-18 måneders alder.

• Hunden skal innen 3 års alder stilles på begynnerprøve i jakt (må først bestå kvalifiseringsprøve). Dersom du konkurrerer aktivt i annen sport, eller jobber for å få godkjent redningshund, vil dette kravet falle bort.

• Hunden skal MH testes og funksjonsbeskrives rundt 18 måneders alder. Vi arrangerer en test i Sverige hvor vi dekker kostnadene for testene.

• Hunden skal ha en aktiv hverdag og opptas som et fullverdig familiemedlem

• Det er ikke noe krav fra oss om øyelysning, men absolutt en fordel om dere velger å gjøre det. Det finnes også flere tilgjengelige gentester for golden. Vi anbefaler at man tester for de to PRA typene som ligger tilgjengelig: prcd-PRA, GR_PRA1. "

Var det ikke det ts ville ha da?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kennel Solsvingen driver med det :)

http://www.solsvingen.net/

Nå kan det godt tenkes jeg blir forsøk "skutt", men det får våge seg.

Bildene fra Solvingen viser en helt annen hund enn den jevne Golden Retriver jeg møter til hverdags.

Jeg får, fotomessig, et inntrykk av sunnere, friskere, lykkelige hunder. I tillegg var farvevaløren farlig tiltalende.

Skyt !

• Liker 2
Skrevet

Nå kan det godt tenkes jeg blir forsøk "skutt", men det får våge seg.

Bildene fra Solvingen viser en helt annen hund enn den jevne Golden Retriver jeg møter til hverdags.

Jeg får, fotomessig, et inntrykk av sunnere, friskere, lykkelige hunder. I tillegg var farvevaløren farlig tiltalende.

Skyt !

Jeg er helt enig med deg. De er kjempeflotte! Hadde de ikke røyta så sinnsykt så hadde det vært hunden for meg :)

Skrevet

Jaktgolden er ikke noe mer krevende enn en hvilken som helst hund med sine opprinnelige instinkter i behold. Men ja man skal selvfølgelig bruke hunden også. Om ikke akkurat jakt, så er de supre til blodspor og som ettersøkshunder.

Hunder som har ”instinktene i behold” er ikke én homogen gruppe, det er store forskjeller på hvilke drifter og hvor mye drifter hver enkelt rase har, og dette er det som bestemmer hvor mye en hund krever.

Som et eksempel kan man ikke sammenligne det en drivende jakthund krever, og det en gjeterhund krever, da de har forskjellige drifter som gjør dem i stand til å utføre det arbeidet de er ment for å gjøre. Dermed vil den generelle standard strihåret dachs kreve en times mosjon hver dag og sportrening et par ganger i måneden, mens den generelle border collie vil kreve en god del mental stimuli og fysisk mosjon hver dag.

Å gå en times tur hver dag og legge et blodspor et par ganger i måneden er ikke like krevende som å mosjonere og stimulere en border collie mentalt, som til sammen kanskje vil ta rundt to timer hver dag.

Jeg er selvsagt enig med deg i at jaktgolden ikke er av de mest krevende rasene, og de kan brukes til mer enn bare jakt, de er gode både innen lydighet, agility, som redningshund og ettersøk, som du nevnte selv.

Poenget er at jaktgolden er en hund som krever å bli brukt, om så ikke i samme grad som en bruksschæfer, og da kjøper man seg ikke jaktgolden om målet er å kun rusle en times tur hver dag.

Skrevet

Jeg har sett etter en helt hvit Golden Retriever, syns det er vanskelig å finne dem også.

Men, ja, den mørke var nydelig!! :)

Anonym poster: 4c82b042455b4ebb85bb4fc010af4f40

Skrevet

Jeg siterer fra Retrieverhåndboken: "Farge: Alle nyanser av gylden eller kremhvit. Ikke rød eller mahogni.".

Men hvis du ikke skal stille ut, er det ikke så nøye med fargen. Men du bør få avslag i prisen hvis hunden ikke kan stilles ut, det fikk jeg.

Skrevet

Var det ikke det ts ville ha da?

Ts ville ha hund etter farge. H*n sa ingenting om jakt-golden som er mye mer krevende enn en "vanlig" golden. De krever en mer aktiv hverdag, og bør helst brukes (enten til jakt, søk, som redningshund, blodspor, lydighet osv)

Skrevet

Man kan vel få tak i en mørkere golden retriever uten å drive med jakt, vel?

Anonym poster: 3f059dda3ec1b09a4163e035f61eb4e5

Skrevet

Jakos.no

han har akkurat fått ett kull med nydelige mørke valper. ikke jaktgolden. men der er det venteliste

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hunder som har ”instinktene i behold” er ikke én homogen gruppe, det er store forskjeller på hvilke drifter og hvor mye drifter hver enkelt rase har, og dette er det som bestemmer hvor mye en hund krever.

Som et eksempel kan man ikke sammenligne det en drivende jakthund krever, og det en gjeterhund krever, da de har forskjellige drifter som gjør dem i stand til å utføre det arbeidet de er ment for å gjøre. Dermed vil den generelle standard strihåret dachs kreve en times mosjon hver dag og sportrening et par ganger i måneden, mens den generelle border collie vil kreve en god del mental stimuli og fysisk mosjon hver dag.

Å gå en times tur hver dag og legge et blodspor et par ganger i måneden er ikke like krevende som å mosjonere og stimulere en border collie mentalt, som til sammen kanskje vil ta rundt to timer hver dag.

Jeg er selvsagt enig med deg i at jaktgolden ikke er av de mest krevende rasene, og de kan brukes til mer enn bare jakt, de er gode både innen lydighet, agility, som redningshund og ettersøk, som du nevnte selv.

Poenget er at jaktgolden er en hund som krever å bli brukt, om så ikke i samme grad som en bruksschæfer, og da kjøper man seg ikke jaktgolden om målet er å kun rusle en times tur hver dag.

Jeg nevnte ingen ting om mengden bruk av hund. Men jeg er av den oppfatning av at hunder skal brukes. Uansett rase. At hunder skal få lov å bruke sine instinkter og at det er pga disse egenskapene vi vil ha en hund.

Lille-Pus - ingen grunn til skyting her. Du har helt rett. Disse hundene er sunnere og friskere. Og de er slik golden så ut før. Jeg er så glad de kommer tilbake igjen (samme som jakt-labradoren). Dagens golden er lange i ryggen og for tunge i kroppen for den lange ryggen. Og pelsen skal være fluffy og mister derfor sin viktigste egenskap - å holde vann unna og fungere under svømming.

Skrevet

Må bare minne deg på at det ikke er lurt å velge hund ut i fra fargen... Snakker av erfaring!

Anonym poster: 7260e8d93e32f203009dc44ce42b5239

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Må bare minne deg på at det ikke er lurt å velge hund ut i fra fargen... Snakker av erfaring!

Anonym poster: 7260e8d93e32f203009dc44ce42b5239

Man skal ALDRI velge hund etter farge eller utseende, men etter kvalifikasjoner og egenskaper. Først det, og så evnt utseende etterpå :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...