Gå til innhold

Bipolar lidelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt diagnostisert med depresjon og angst tidligere, men lurer på om jeg har bipolar lidelse istedenfor?

Humøret mitt svinger veldig og går i berg og dalbane. Egentlig uten grunn, men det skal ikke mye til for å gjøre meg lei meg/sint/irritert/aggressiv. Jeg er generelt sett irritert og det skal ikke mye til for å irritere meg da.

I mine glade perioder blir jeg ikke like irritert og jeg har et positivt syn på fremtiden.

Har lest litt om bipolar lidelse på wikipedia, men blir ikke helt klok på det. Virket så generelt og kunne like gjerne omhandlet depresjon (slik jeg har opplevd det).

Kan noen med diagnosen eller kunnskap om temaet fortelle hva som gjør de med bipolar lidelse fotjent til diagnosen i forhold til vanlige folk?

Jeg vil så gjerne finne en forklaring/diangose på problemet mitt!

(Har fått så mange rare medikamenter opp i gjennom tidene at jeg begynner å bli motløs).

Anonym poster: 6b011f691c246e3d9ac5f4887c1824ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha humørsvingninger er nok vanlig når man har en depresjon. Når du er bipolar har du perioder der du har mani, som er noe helt annet enn å ha humørsvingninger. Det finnes en mildere versjon av bipolar lidelse (bipolar 2) der man har hypomani og ikke mani, men det høres ikke ut som om det er det du har heller.

Anonym poster: df826b7e8ece41c1fa8f7f1d8812fcda

Skrevet

Bipolar lidelse er et tema du kan google deg gal på.

Jeg har lidelsen og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kjenner meg igjen i 95 % av det som er å lese på nett.

Hvilke medikamenter som brukes varierer ift hvilken type BL du har.

Bp1 får oftere Litium enn de med bp2 feks.

Jeg har bp2 og er oftere depressiv enn hypoman. Jeg får Lamictal, som er et stemningsstabiliserende legemiddel.

Har du vært hos psykiater? Hvis ikke er det å anbefale på det varmeste, ikke mist for å få avklart alle spm dine om sykdommen.

Uansett, mitt aller beste råd til deg er å ta medisinen din. Alltid. Selv når du har følt deg bra i perioder.

Anonym poster: dcc3e1a865fa6e174c7a9584d889de36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...