Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013

Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Gjest Tekola

Jeg synes det er kjempetøft av deg å i hvert fall tenke deg muligheten for å prøve en vaginal fødsel! Det kan jo hende at det går helt fint. (Eller har man ikke lov til å si sånt på et forum, kanskje?)

Uff, tviler ikke et sekund på at det er ubehagelig, nei! Jeg synes det er ille nok når jordmor (som er litt streng) skal måle symfysen. Hun er så hardhendt og måler så stramt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Tekola. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å føde vaginalt, men jeg vet at det er mange som opplever en fin fødsel for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jenter! Hyggelig med oppbacking!

Hadde det vært første gangen hadde jeg ikke turt. Det vet jeg!

Jeg synes jeg har fått veldig god oppfølging på sykehuset, og det føles betryggende. Jeg tenker også mye på at kroppen min taklet godt å føde forrige gang. Storesøster ble født sent på ettermiddagen, og jeg var i full aktivitet samme kveld. Mitt inntrykk er at rekonvalesensen er vesentlig lenger hos de som har hatt KS. Samtidig er det jo ingen garanti for at det går like greit denne gang, selv om oddsen er på min side.

Jeg skal uansett på ny vekstestimering 6.mai, også tenkte jeg å krysse fingre og tær for at han på eget initiativ kommer før! Må jo være lov å håpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tenker på også. Jeg gruer meg til å føde denne gangen, ikke sånn at det er fødselsangst, men jeg gruer meg.. Og så prøver jeg heller å tenke at jeg faktisk var i rimelig grei form raskt etter fødsel sist og det tar ofte lenger tid etter KS. Prøver å psyke meg på at det er bedre å føde vaginalt da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine: Hadde du en hard fødsel forrige gang, eller er det andre grunner til at du gruer deg?

En av de tingene som gjør meg i tvil er at jeg et litt usikker på om jeg husker forrige fødsel rett. Altså, det er snart 7 år siden, og jeg ser absolutt en risiko for at minnet er litt selektivt, og at det i virkeligheten ikke var fult så dans på roser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det jeg gruer meg mest til er smertene.. Forrige gang fikk jeg epidural veldig sent og det funket ikke skikkelig. Har fått høre i ettertid at jeg fikk altfor lite (ml) og for sent til å justere på det. Vet jo at det kommer til å være grusomt vondt, men samtidig er jeg redd for de smertene.. Klarer ikke helt å forklare egentlig, for alt gikk fint for seg ellers. Jeg var utrolig sliten da fødselen satt igang, så ting ble sikkert verre av det også kanskje, jeg vet ikke.. Klarer som sagt ikke å formulere meg skikkelig merker jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene, i alle fall, Dine... :sjenert:

Jeg også gruer meg noe innihampen nå. Det er så mange som sier at det er innenfor hva man takler, men det stemmer ikke for min del i alle fall. Hadde en laaang og "ufrivillig naturlig" fødsel sist, og husker at det var langt over grensen for hva som føltes ok. Det var rett og slett forferdelig og ikke noe positivt i det hele tatt- ikke resultatet selvfølgelig, men prosessen.

Men- jeg prøver bare å ikke tenke så mye på det. Jo mer jeg tenker jo verre blir det, så jeg later som om Smule kommer til å komme ut på magisk vis ;) Kommer jo ikke unna heller, har vi fått babyen inn så må vi få den ut...

Eliza, så synd at det ikke fungerte med snuing. Godt at du føler deg ivaretatt og har litt tid til å tenke igjennom hva som passer for deg, det tror jeg er viktig. Og så KAN det jo hende at det skjer et lite snu-mirakel, det har skjedd før det! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er litt som du sier Mafalda, der ble på en måte en ufrivillig naturlig fødsel, uten at det var helt det heller. Nei, vi får vel kanskje heller fokusere på det gode som kommer ut av det og det kan jo faktisk være at det sånn sett blir bedre denne gangen. Og premien som kommer ut av det er jo helt fantastisk, så det gøeder jeg meg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jenter, da, det er jo sånn her vi skal føde!

Nei, filler'n. Ingen av The Sims-videoene på YouTube var gode. :sukk:

:fnise:

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg burde kanskje fått sett meg ned og skrive ei kort fødselshistorie frå siste fødselen, for lesing for dei som gruar seg litt. Det var nemlig ein fødsel som frista til gjentaking. *heldig* ;)

Så kjedelig med seteleie og mislykka snuing, Eliza. Håper du finn den beste løysinga for fødsel, enten det blir naturlig eller snitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, dette må vi få høre, dreia! Kombinert med en Sim eller to (av den typen som bare snurrer rundt, og så er babyen ute), så kanskje det kan sette mot i oss tross alt? ;)

Smule har vært skikkelig daff i dag. Ett og annet dult, men langt fra den vanlige bokse- og sparkekarusellen det vanligvis er. Uten å skulle bli hysterisk, så synes jeg det er litt ekkelt. Håper at en god dose Champions League-adrenalin setter fart i den... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk til en god fødselshistorie akkurat nå. Gjerne av Sim-typen. :laugh: Åh, hadde det bare vært så greit. Er inne i en litt dårlig sirkel i dag, og ser for meg både det ene og det andre som kan gå galt, og det er rett og slett ikke noe bra. Samtidig er det jo slik at disse tingene skjer, statistisk sett, men det er jo ganske utmattende å prøve å forberede seg på absolutt alt. Vet ikke hva jeg hadde foretrukket om jeg fikk velge mellom å vite nøyaktig hvordan fødselen forløper eller å leve "lykkelig" uvitende som nå? Hadde det vært lettere å vite nøyaktig hva man skal forberede seg på eller hadde det bare ført til at man gruer seg enda mer?

Eliza, så dumt ikke vendingen var vellykket. Er glad du har en god dialog med legene. Det høres jo ut som om det kan være ok med setefødsel for din del, da du vet at du har født greit før. Håper det skjer noe før termin så han ikke blir så altfor stor om du velger å føde. Terskelen for KS skal vel være ganske lav under setefødsler i alle fall.

Håper Smule er i full gang igjen, Mafalda! Kanskje den bare ladet opp til kampen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødselshistorie må visst venta til ein dag me ikkje har hatt løk til middag. Me begynner å sjå ein "trend" - løk i maten = urolig gut. *sliten og håper på ei god natt* Eg trur me får bruka minst mulig løk i nokre veker og så prøva å gjeninnføra når krabaten er litt eldre. Det er jo ikkje sååå "big loss", egentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen jenter, takk for fine ord! Det trenger jeg nå! Jeg vet nesten ikke om jeg skal sette meg ned å grine eller bli fly forbannet (eller begge delene).,.. Har akkurat tilbrakt noen timer på et arrangement i bygda her, og åpenbart høygravid som jeg er har det naturlig vis blitt litt fødselsprat...herunder også det at barnet ligger i seteleie. Og da lurer jeg; Hva i helvete (unnskyld) gjør at praktisk talt fremmede mennesker synes det er betimelig å fortelle meg at jeg er gal som planlegger vaginal fødsel? Eller å gi meg et langt foredrag (med tilhørende diskusjon rundt bordet etterpå) om risikoen for at barnet får surstoffmangel, og derfor hjerneskade, dersom jeg ikke klarer å presse ut hodet fort nok!

Det verste var at det ikke bare var en diskusjon, mn derimot om igjen og om igjen med stadig nye personer. Det synesjeg var fryktelig tungt, og var virkelig totalt uforberedt på!! :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å ta med det litt mer humoristiske også:

Jeg er nå kommet over et og annet kjerringråd for å snu barn i seteleie. Høydaren så lang er den som anbefaler den gravide å stå på hodet i et svømmebasseng..

Så om dere skulle komme over en hodestående, høygravid dame i et svømmebasseng nær dere, så er nok det en grei indikasjon på hvem jeg er! :laugh:

Endret av Eliza Doalot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde vore langt meir bekymra for surstoffmangel hos barnet viss mor fulgte slike kjerringråd enn ved at ho valgte vaginal fødsel iallfall. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kommenterte mannen den medfødde "fallerefleksen" hos babyar - altså at dei slår ut med armane om dei føler dei dett. Joda, eg er enig med han i at det er interessant å sjå at den er på plass hos eit så lite menneske, men eg merkar eg ikkje set fullt så stor pris på den når den plutselig set inn midt under amminga. Eg har nemlig ein gut som ikkje nøler med å bita mor si i puppen. *ouch*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde vore langt meir bekymra for surstoffmangel hos barnet viss mor fulgte slike kjerringråd enn ved at ho valgte vaginal fødsel iallfall. :hoho:

Godt poeng! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Signerer denne! :opplyser:

Mafalda fikk postet en fin greie på dette med råd til gravide i dagboka si :fnise:

Men altså, når ble gravide fritt vilt? Kunne aldri falt meg inn å se stygt på folk, belære dem eller lignende. Uff. Men det er vel godt ment, eller noe.

Har hatt kynnere nesten i ett siden i går kveld. Klarte å sovne, men våknet litt i løpet av natten og kjente magen stramme seg. Mon tro om det skjer noe i løpet av helgen? Hvis ikke kan dette bli svært slitsomt. Men så lenge jeg kan prate er det vel bare kynnere, er det ikke så? Menstermin i morgen :plystre:

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...