Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013

Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Statusrapport 37+0

Kjønn: Gut

Utålmodig?: Egentlig ikkje. Klar for å bli kvitt gravidplagene, men ikkje heilt klar for nytt familiemedlem, verken mentalt eller fysisk.

Hodet ned: Eg trur det, men det låg visst unormalt langt oppe på sist kontroll. Håper UL til veka gir meg gode nyheter.

Aktivitet i magen: Ja! Ikkje lenger spark, men det kjennest ut som om ein slange snor seg der inne. Og han pressar stadig rompa/ryggen hardt ut på høgresida mi. *skeiv*

Navn: Sannsynligvis bestemt, men eg har begynt å vingla og sjå på alternativer igjen, for eg føler ikkje krabaten "heiter" det likevel. Det løyser seg vel etter fødsel - me er i det minste samstemte om fleire navn, så det er berre å få bestemt seg endelig. ;)

Vektøkning: Godt med "ammekilo" etter graviditeten... :sjenert: Sikkert rundt 14 kg nå.

Vann i kroppen: Ikkje mykje, men sokkane stramar og eg har tatt av meg gifteringen for fleire veker sidan. (Svak) 1 på ødem, ifølge legen. Men nå har eg redusert saltinnholdet i maten til omtrent eit minimum - eg merkar STOR forskjell viss eg et mat med mykje salt.

Kynnere: Ikkje veldig plagsomme, men eg må ta kvilepausar når eg går opp trapper og bakkar. :fnise:

Humør: Stort sett greit. Heldigvis ikkje plaga av humørsvingingar, men eg begynner å bli smålei av å gå gravid. Det er verst dei dagane det er sol og fint vêr - og eg må halda meg innadørs pga. bekkenet. :sukk:

Barnerom: Krabaten skal sova inne hos oss dei første 6-12 mnd., deretter kanskje dela rom med pjokken (viss det er hensiktsmessig med tanke på søvnen til dei begge), så ordning av barnerom er laaaangt fram i tid. ;)

Utstyr: Det meste er på plass. Me manglar tripp trapp-stol (har kjøpt new born-sete og håper å kunna ta det i bruk tidlig), kanskje ny vogn til pjokken (han bruker fremdeles den som lillebror snart skal ha!), kanskje ståbrett til vogna ( :vetikke: ) og leikegrind. Så nå håper me berre på ei kjekk tilbudsavis frå Barnas Hus eller Babyshop i svært nær framtid. :ler:

Strekkmerker: Ingen på magen ennå, som eg har oppdaga iallfall. Eg må seia eg er litt skuffa, for eg har litt lyst på "babytegningar", eg òg.

Melk i brystene? Eg trur ikkje det. Men eg har kjent antydning til utdrivningsrefleks fleire gonger.

Fødsel: Det eg gruar meg mest til, er korleis pjokken vil ha det under fødselen. Og så er eg spent på korleis det vil gå utan min gode venn lystgassen. Eg ser stort sett fram til fødsel og stiller med nokså ope sinn. Og så håper eg på å få krabaten opp til meg med ein gong, sjølv om det gjekk greit då dei "stakk av med" pjokken i 10 minutt etter fødsel før eg fekk sjå og halda han. (Heldigvis var han i same rommet, så eg fekk sendt mannen bort for å passa på han.)

Plager: Møkkabekken, oppvakning på natta (ofte rundt kl. 3, og det er veldig ofte eg ikkje får sova igjen etterpå), lite bevegelig pga. bekken, anpustenhet og kynnarar for kvar minste, lille anstrengelse (som å gå opp 14 trappetrinn :ler: ), lite plass i magen og gut som stangar mot ribbein. Heldigvis har den verste slappheten og svimmelheten eg hadde, gitt seg etter at eg begynte på jerntilskudd (doctor's orders).

Oppegående: Oppe? Ja. Gåande? Knapt. Skal eg meir enn bevega meg heime, må krykkene fram. Alt av turar ut, som f.eks. på butikken, må planleggast nøye og foregå kjapt. Matbutikken er mannen og pjokken sin jobb, men eg har vore snarturar på andre butikkar innimellom dei siste månadane. (Fordelen er jo at eg sparer litt penger på immobiliteten. ;) )

Sulten: Nesten konstant. :ler: Og eg får fremdeles plass til ein del òg, så vektauken er ikkje akkurat ubegrunna... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her sender heldigvis arbeidsgivar inn dei nødvendige papira direkte til NAV, så eg slepp å tenka på det. Og det same med mannen. Men mannen har ikkje sendt søknad ennå. Det treng han vel ikkje før det nærmar seg hans permisjon (på nyåret), eller har eg misforstått heilt? :klo:

Med forbehold om at jeg har forstått det riktig: mannen må sende inn sine papirer innen seks uker før hans del av permisjonen starter. Er det ikke sånn?

Her sendte vi inn begge to, siden vi satt sammen og gjorde det (og så var det så fristende å ta begge deler mens vi allikevel hadde datoer og kalender foran oss). Men tror det er for tidlig, så han må gjøre det på nytt. Vi får se. Så lenge min del går rett igjennom, er det det viktigste, for det gikk plutselig opp for meg at denne månedens lønn faktisk er i grenseland mellom lønn og foreldrepenger... :sjokk:

Jobben sender inn all nødvendig dokumentasjon? Da er det sikkert det samme hos oss. Verken Gubben eller jeg fikk beskjed om å legge ved noe annet enn terminbekreftelse, så jeg tipper at alle opplysninger allerede ligger inne i systemet. Og jobben betaler ut lønn som vanlig og får refundert av NAV. Ikke meg imot! :)

Og :hoppe: for 37 uker! Vi får se om babyen tar hensyn til at du ikke føler deg helt klar ennå, eller om han er utålmodig etter å komme ut og hilse på verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten fikk jeg også beskjed om å ta jerntilskudd, men fysjom!

Systemet gikk fra å være nesten tett til potte tett, og halsbrann/oppkast tok jo helt av... Jeg lider gjerne litt for Smules del, absolutt, men å spise middag klokka fem og så våkne klokka to om natta for å spy, det blir for drøyt. Kjører på med multivitaminer og trankapsler og håper det holder... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Uff, da, Mafalda! Det hørtes ikke godt ut!

Jeg er glad for at Lånekassa er "hovedansvarlig" for min "lønn". Men jeg er fryktelig spent på hvordan det blir med mannen og hans lønn. Jaja. Det ordner seg nok! Worst case scenario blir det en telefon til svigerfar :sjenert:

Og så lurer jeg litt på når vesla lærte seg å strikke. Det kjennes i hvert fall som om det er det hun driver med, for plutselig har jeg hatt noen skikkelige stikk i magen de siste dagene, og i mitt søvnunderskuddshode er det akkurat samme stikkene rett nedover som når jeg skal sjekke om sjokoladekaka er ferdigstekt "Mamma? Er du snart moden? Det er trangt her inne" :fnise:

Jeg må slutte å kikke på gravidforumet tror jeg. Kjønn på UL-tråden satte en støkk i meg. Men de var helt sikre, da. Hun... var ikke så sjenert på UL. Så... Krysser fingrene? :ler:

Vi blir veldig glade for en gutt også, altså. Det er bare det at vi har kjønnstilpasset oss litt. Ikke så mye at det ikke skal gå bra, men, ja... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj, kjedelig med potte tett system, Mafalda. Eg er glad eg har sluppe den bivirkningen av jerntilskuddet. Har du prøvd eit anna merke, kanskje det hjelper? Nå var eg skikkelig svimmel og slapp, og det var grunnen til at eg bad legen om å sjekka jernlageret. Så eg hadde nok gjort mykje for å prøva å finna noko som fungerte. ;)

Tekola: :hoho: Slike stikk kjenner eg òg ofte. Eg har tenkt at krabaten kanskje prøver å stanga seg nedover og festa hovudet, men det ser dårlig ut så langt, så kven veit? :vetikke: Skikkelig ubehagelig, på grensa til riiiimelig vondt, er det iallfall. Kanskje eg ikkje gleder meg så veldig til fødsel likevel? :ler:

Eg er glad eg ventar gut. Det er stor sannsynlighet for at dei har sett rett, og så gjer det liksom ingenting med ei jente i blått, brunt og grønt. ;) Det verste ville i så fall vera å få pjokken til å forstå at det er ei lillesøster og ikkje ein lillebror (som me held på å forbereda han på). Men, i går var han fast bestemt på at lillebror skulle heita Elisabeth, så me skal vel klara å overbevisa han viss det skulle visa seg å vera ei lillesøster. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag var forresten min siste dag på jobben for i år. Nå tar eg eit par feriedagar, og frå onsdag er det permisjon. :sjokk: Og kva gjer eg så første dag etter arbeidsslutt? Joda, eg loggar meg på PC, mail og VPN og jobbar heimefrå. 2,5 timar så langt i dag... Var det nokon som sa at eg skulle roa ned mot slutten av svangerskapet? :plystre:

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner også mye til stikking i underlivet om dagen. Kan nesten beskrives som små nåler som prikker veldig ;) Morsomt det med strikkingen til lillemor :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje på tide med et livstegn fra meg også... Er fryktelig dårlig på å følge opp sånne tråder, enda jeg både er inne og leser, og har tenkt til å svare. Mulig jeg kan skylde på prematur ammetåke, eller noe sånt. Det er i allefall det jeg skylder på når jeg plukker håndsåpa ut av kjøleskapet og konstaterer at 6-åringen uoppfordret har begynt å bekrefte at jeg har husket alt på tur til jobb og skole. Smart frøken :fnise:

Uansett, jeg har også endelig fått sendt Nav-papirene. Heldigvis utbetales lønnen gjennom jobben, og den ene "lønnsdamen" var elskverdig nok til å gå igjennom alle papirene mine for en sjekk. Veldig glad for akkurat det! Det bør mao være ok, men er ikke trygg før brevet fra Nav dumper ned i postkassen.

Får ta med en statusoppdatering fra meg også!

Kjønn: Gutt

Utålmodig?: Nja.. Lett blanding av utålmodighet og skrekk over at jeg snart skal føde igjen.

Hodet ned: Ja, det er jeg ganske sikker på. Lå ned, men ikke festet forrige gang jeg var hos jordmor, og tror ikke det er endret. I hvertfall ikke leiet, lurer på om hodet er festet nå, siden bekkenet plutselig ble bedre..

Aktivitet i magen: Definitivt! Noen knallharde spark ut til siden, ellers en slags rulling. Føles også ut som han "borrer" seg nedover noen ganger. Sa med litt fleip til legen, at det til tider føles som han er på vei til å ramle ut. Han beroliget meg med at det var svææært sjelden barna kom ut på den måten! :fnise:

Navn: Ikke helt i boks... Har et alternativ som jeg forguder. Mannen er på glid.. :danse:

Vektøkning: Veier meg fortsatt ikke.

Vann i kroppen: Litt, men ikke mye. Tåler varme mye dårligere enn ellers, og hovner fort opp om jeg blir for varm.

Kynnere: En del om jeg er for aktiv, hvilket for tiden er sjeldenpga kranglete bekken.

Humør: Er ved godt mot og stort sett i godt humør. Begynner å merke at bekkenløsning og immobiltet gjør sitt til at jeg begynner å bli lei.

Barnerom: Nei, ikke klart. Han skal uansett sove på vårt rom så det har ikke vært prioritert.

Utstyr: Ja, det begynner å hjelpe. Har det meste klart, og skal ta en runde for å anskaffe det siste bare lysta kommer over meg. Har handlet aaaalt for mye klær allerede da, men det er jo så koselig :fnise:

Strekkmerker: Ingen! Et område som kroppen min funker utmerket på!.

Melk i brystene? Ikke som jeg har merket, men har heller ikke sjekket så veldig.

Fødsel: Veksler mellom å glede meg og få panikk. Gikk plutselig opp for meg at det ikke er veldig lenge igjen! Wææ.. Jeg er egentlig mest engstelig for at hukommelsen min ift forrige fødsel er i overkant selektiv. Jeg husker nemlig den som en helt overkommelig, grei affære. Tenker jeg etter, er jeg derimot ganske sikkr på at den ikke var det. Tror muligens jeg må justere forventningene mine litt. :icon_lol:

Plager: Bekken som på ingen måte er på min side, og halsbrann fra helvete!

Oppegående: Alt er relativt. Jeg går nå i allefall.

Sulten: Ja, også mett...og sulten..og mett. I forbausende raskt tempo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest airam90

Nedpress, hvordan kjennes det ut?

Igår og idag har jeg hatt sånn intens "verk/stikking" heelt nedentil der med skambeinet og lysken.

Og er så SINNSYKT øm der!!!! Klarer såvidt å gå eller reise meg helt oppreist.

Er dette fordi hodet fester seg, eller er det nedpress?!

Skal til jordmor imorgen altså, bare lurte på om noen viste hva det kunne være eller har opplevd det selv :)

Er nå 32 uker, mål nr 2 utført!! :) Glede!! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest airam90

Kjønn: Gutt :rodmer:

Utålmodig?: Ja, nå er jeg lei disse lure riene og smertene. Kjenner det hadde vært greit om han kom i uke 34, samtidig som jeg håper han kommer seinere også. Men hvertfall før uke 37! Hvor lenge klarer man seg med vonde kynnere når dem blir verre og verre for hver dag?!

Hodet ned: Nede, kan det være festet pga all ømheten og verkingen?!

Aktivitet i magen: Masse, harde spark i hofte og ribbein. Skikkelig vondt!!!

Navn:

Vektøkning: 8 kg

Vann i kroppen: Ingenting

Kynnere: Får det bare ved å løfte lillefingeren. Vonde? Åja!!

Humør: Dagene går veldig opp og ned nå kjenner jeg. Ikke pga humørsvinger, men mest pga all påkjenningen. Noen dager er verre en andre både med kynnere og smerter. Og da er dagene lange og tøffe.

Barnerom:

Utstyr: Skal kjøpe en kommode vi kan ha klærene hans i :)

Strekkmerker: Ikke antydning til noe :) Håper det holder seg slik!! :)

Melk i brystene? Niks...

Fødsel: Jeg kjenner meg klar, samtidig som jeg får litt panikk innimellom. Ingen vei tilbake, så han får komme når han kommer. Vondt vil det gjøre uansett tenker jeg. Får jo sikkert ikke prøve badekar som jeg ønsket heller, så pga mulighet for prematur har jeg ingen "ønsker" om hvordan det skal bli.

Plager: Lure rier, vonde kynnere, masse murringer og stikk nedentil. Har også begynt å bli utrolig øm ved skambeinet og lysken + at det verker og stikker der. Hmmm

Oppegående: Nei, en tur til kjøleskapet er nok, eller å snu seg i sengen.

Sulten: Er bare sulten om mårningen, ellers aldri. Mat er stress...

Endret av airam90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, tror jeg må gå over tiden, for noen særlig modning og sånn kjenner ikke jeg noe til i allefall. Ingenting hver dag. Håååper at det modnes, men at jeg bare ikke kjenner det ;)

airam90: Jeg hadde det som deg en natt for en stund siden. Jeg trodde kanskje hodet festet seg, kjente nedpress, som om noe presset seg nedover og stikking og verking. Var ganske vondt.

Men var på sjekk hos jordmor - ikke noe hode var festet nei, men hun lå langt nede der.

Så om den ikke fester seg, synker den nok litt nedover og er på vei til å bli festet veldig snart.

Forrige dagen sparket babyen nede der, så jeg nesten trodde hun skulle sparke seg ut, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite spark bak til dei som nærmar seg termin og ikkje har pakka fødebag ennå: Ekspresspakking av fødebag, unnagjort på ca. 30 minutter, er ikkje noko artig. Ikkje anar eg om eg har fått med meg alt heller. Men likevel bedre enn sist, då eg måtte senda mannen heim for å henta klær, toalettsaker m.m. ;)

Nå prøver eg så godt eg kan å nyta første permisjonsdag, innlagt til observasjon på føden. Og ute skin sola frå skyfri himmel. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreia! :haar: Håper det går bra med deg. Nå fikk jeg en liten støkk (og definitivt et godt spark bak). Lykke til i dag og videre på føden! Satser på det viktigste er med, det hørtes jo absolutt ut som et fremskritt fra sist gang. :) Skjedde det noe i dag eller?

Er akkurat som deg, Bobla. Ingen tegn til noe modning som jeg kan merke i alle fall, men satser på kroppen min driver og smugmodner seg på egen hånd. Det er i alle fall ikke noe som er festet, det er fremdeles ganske varierte stillinger inni her. Litt vanskelig å puste og ligge på ryggen nå, faktisk direkte plagsomt. Men når det er det verste for tiden, så har jeg det vel egentlig helt flott.

Jeg vil også ha en liten strikkedame! Så kan vi sitte og strikke sammen. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er begynnande svangerskapsforgiftning, og dei ville helst ha meg inne til observasjon. Blir det forbedring, eller held det seg stabilt, får eg gå litt til, men det 0virka som om det var snakk om igangsetting så snart det blei forverring. Sist blei eg igangsatt då eg hadde 4+ på proteiner (og sikkert litt stygge blodprøvar), men denne gongen er det visst ikkje snakk om å venta og sjå det an, når eg har komme til veke 37 og igangsetting og fødsel var så vellykka sist. I verste fall blir det igangsetting i morgon allerede, sjølv om eg pr. i dag berre har 1+ på proteiner. :bond:

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg snakker til stadighet om at jeg er utålmodig, men tror allikevel jeg hadde blitt rimelig stressa om jeg plutselig fikk en sånn beskjed :fnise:

Nå har jeg endelig laget meg en liste over det vi har av babyklær. Må komme meg i gang med vasking snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

I dag våknet jeg av at det kjentes ut som om noen tøyde underlivet mitt. Det er virkelig den særeste følelsen! Spesielt når gubben faktisk ligger pent og pyntelig på sin side av senga, lengst mulig unna den kjempevarme, gravide kona si :fnise:

Lurer på om det er modnings-et-eller-annet jeg går og kjenner på. Plutselig er det som om noe virkelig stikker nedover. Og magen er totalt i ulage (alle deilige detaljer når man er gravid :ler: ). Men samtidig, det trenger kanskje ikke bety noe? :vetikke:

Energikicket vedvarer, da. Har fått gjort unna en god del de siste dagene! Og i dag er det tid for barselskurs (eller hva det nå enn heter) på helsestasjonen. Skal bli spennende å se om jeg lærer noe nytt eller om det bare blir repetisjon av ting jeg alt har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ein ikkje ofte meir energi like før fødsel? Kanskje me snart møtes på føden, Tekola? :lur::ler:

Sjukehussengene er forresten kjempeharde. Støl og trøtt etter ei natt med lite søvn. :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Var det ikke du som har gjort dette her før, da? You tell me :ler:

Jeg vet bare at jeg har vært på do med heller løs konsistens den siste uka. Og plutselig fikk jeg et behov for å vaske gulvet i leiligheten :ler:

Mannen fikk fri fra jobb for å være med på kurs på helsestasjonen! Så nå sitter jeg bare og venter på at han skal plukke meg opp! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, dreia, her skjer det saker og ting når man er borte fra KG en dag... Håper det går etter forholdene bra med deg og babyen! :) Det blir ikke rare permisjonen på deg før du blir mamma igjen da, men jeg skjønner jo at de vurderer rask igangsetting dersom det ikke bedrer seg, når babyen er "ferdig" og du har respondert godt en gang tidligere. Men likevel... sender over masse gode vibber og tanker! :klem:

Tekola- det er det som er så irriterende med alle tegn de siste ukene før fødsel... det kan være modning, eller det kan være... ingen verdens ting. ;) Med meg er det som oftest det siste! Har en kropp som til stadighet prøver å lure meg, men etter fire barn godt over eller på termin tror jeg ikke på den lenger! Det er jo bare omtrent 5% som blir født innen utgangen av uke 38, så de fleste må nok belage seg på litt venting. MEN- så kan man jo være en av de 5% også, det vet man aldri på forhånd. Bebiser er aldeles nydelige, men de gjør det jammen ikke lett å planlegge :lol:

Fødebag, ja. Jeg har pakket ned litt klær, teppe og smokk til babyen, men min del venter fremdeles på lønningsdag. Kanskje like greit at Smule sikkert er like treig som sine søsken... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som har gjort dette her før, da? You tell me :ler:

Ikkje på den "riktige" måten. ;) Ein får ikkje akkurat energikick av svangerskapsforgiftning og modningspille "up there". :tunge1:

Veldig spennande symptomer, då! :popcorn: Er det lenge igjen til din egen termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...