Gå til innhold

Ny og grei bil for en moden enslig dame?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigermor skal kjøpe ny bil og hun vil spørre meg om råd. Nå er det slik at jeg er bruktmann tvers igjennom, og lurer på om noen her kan være med å tenke høyt om hva som er ute av kjekke nybilalternativer?

Jeg har ikke snakket med henne ennå, men har hørt at hun lukter på en Toyota hybrid. Nå synes jeg at hybrider ikke passer for alle - de drar med seg mye unødvendig ekstra vekt, batteriene er et stort miljøproblem og jeg er usikker på hvordan verditapet blir på slike biler enten el-biler tar av eller hele miljøfadesen går over.

Bruksmønsteret blir mye småkjøring til og fra jobb, på riksveier. En og annen venninetur der sykkel eller ski må være med. For tiden kjører hun en Camry automat som har blit for stor og som bruker for mye bensin. Aner ikke hva budsjettet er, men tipper rundt 300k. Intuitivt tenker jeg:

Toyota Urban Cruiser (praktisk, effektiv, grei)

...Auris (som en Corolla...gjør vel ikke noe gærnt)

Volvo V40 (har fått ekstatiske omtaler, litt på grensen til jålete)

KIa Cee'd (billig og grei)

Hyundai i30 (billig og grei)

NIssan Juke (artig og billig)

Hva er deres erfaringer?

Anonym poster: d43d4ef6bb9365780fe4e8777fce8c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snuppeluppsen

Burde ikke velge el-bil i hvert fall. Det er bare så så lenge garanti på batteriet, og etter garantien går ut, pleier som regel batteriet å måtte skiftes. Det er svindyrt. Vi snakker vel ca 100k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine (+/- 60) kjøpte en ny Kia Ceed og er veldig fornøyd, lett å kjøre og med god garanti sånn at de slipper å bekymre seg. De kjører stort sett til og fra jobb og annen småkjøring i by, lite på langtur. <br /><br /> Anonym poster: 8fb5686425d8fb9b081dc4a69b4b73d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nå kjører jeg min andre S60 på rad, så jeg burde ikke gi noen råd her ..... :blush:

Men jeg tror jeg ville startet på et litt høyere nivå i utvelgelsesprosessen enn du gjør ved å gå rett på ulike merker/modeller :)

Hør med henne hva som er det viktigste hun søker i en ny bil.

For noen er det lavt forbruk, for andre er det lave verkstedkostnader for service, for andre igjen er det kun utseende.

Avstand fra hennes bosted til merkeverksted/forhandler kan også være litt viktig.

Eventuelt..... og kun en tanke fra min side nå..... kunne Skoda Yeti eller Nissa Leaf kunne være alternativer verd å ta med i vurderingen ?

Det er ofte godt å sitte litt høyt, og om ønskelig er automat tilgjengelig. Bakkeklaring har de begge også litt mer av enn S60'en min i allefall :fnise:

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dere å vurdere Suzuki Swift 4x4. Den er liten og nett, men firehjulstrekk er uvurdelig på vinterstid om man er enslig. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg vil anbefale dere å vurdere Suzuki Swift 4x4. Den er liten og nett, men firehjulstrekk er uvurdelig på vinterstid om man er enslig.

Jeg er hvertfall veldig fornøyd med min!

Hva har det med saken å gjøre om man er enslig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale dere å vurdere Suzuki Swift 4x4. Den er liten og nett, men firehjulstrekk er uvurdelig på vinterstid om man er enslig. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med min!

det minner meg om ex. hun skrøt over den fantastiske firehjulsdriften på sin suzuki som var helt uvurderlig på vinterføre. da hun solgte bilen så kom det frem at "firehjulsdriften" aldri hadde fungert på hennes bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

det minner meg om ex. hun skrøt over den fantastiske firehjulsdriften på sin suzuki som var helt uvurderlig på vinterføre. da hun solgte bilen så kom det frem at "firehjulsdriften" aldri hadde fungert på hennes bil.

Troens makt, vet du :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar så langt! :) Kunne godt tenke meg å prate henne over til en S60, det er ikke det. Men jeg tror hun vil ha en enkel, gjerrig kvalitetsbil. Plass til fem om man må, og kanskje mulighet til å feste friluftsutstyr på taket. Men hun har ikke fyllt 60 ennå, og sånn sett er vel Suzuki og Mercedes ekskludert, hehe. Keep 'em coming!<br /><br /> Anonym poster: d43d4ef6bb9365780fe4e8777fce8c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor skal kjøpe ny bil og hun vil spørre meg om råd. Nå er det slik at jeg er bruktmann tvers igjennom, og lurer på om noen her kan være med å tenke høyt om hva som er ute av kjekke nybilalternativer?

Jeg har ikke snakket med henne ennå, men har hørt at hun lukter på en Toyota hybrid. Nå synes jeg at hybrider ikke passer for alle - de drar med seg mye unødvendig ekstra vekt, batteriene er et stort miljøproblem og jeg er usikker på hvordan verditapet blir på slike biler enten el-biler tar av eller hele miljøfadesen går over.

Bruksmønsteret blir mye småkjøring til og fra jobb, på riksveier. En og annen venninetur der sykkel eller ski må være med. For tiden kjører hun en Camry automat som har blit for stor og som bruker for mye bensin. Aner ikke hva budsjettet er, men tipper rundt 300k. Intuitivt tenker jeg:

Toyota Urban Cruiser (praktisk, effektiv, grei)

...Auris (som en Corolla...gjør vel ikke noe gærnt)

Volvo V40 (har fått ekstatiske omtaler, litt på grensen til jålete)

KIa Cee'd (billig og grei)

Hyundai i30 (billig og grei)

NIssan Juke (artig og billig)

Hva er deres erfaringer?

Anonym poster: d43d4ef6bb9365780fe4e8777fce8c86

Så svaret på om du er tilbakestående, er altså ja...

Anonym poster: 1d2b3aae867496f14806c694ab58b9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det minner meg om ex. hun skrøt over den fantastiske firehjulsdriften på sin suzuki som var helt uvurderlig på vinterføre. da hun solgte bilen så kom det frem at "firehjulsdriften" aldri hadde fungert på hennes bil.

Jeg kommer meg hvertfall opp bakken ved innkjørselen min nå, noe som var gambling på vinterstid før. Måkekanter var det bare å glemme å passere. Har måttet spørre naboen om hjelp for å komme opp av grøfta både én og to ganger før jeg fikk Suzukien.

TS: Jeg mener at Swift ikke er en 60+ bil! Ihvertfall har aldri JEG sett på Suzuki som et gammelmannsmerke. Se på bilder å avgjør selv. Men det var jo bare et forslag..

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hatt noe problem i mine bakker med bakhjulsdrift og 1600kg egenvekt på kjøretøyet, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hatt noe problem i mine bakker med bakhjulsdrift og 1600kg egenvekt på kjøretøyet, heller.

Da har du enten flaks eller ferdigheter som overgår mine. Derfor valgte jeg en 4x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har du enten flaks eller ferdigheter som overgår mine. Derfor valgte jeg en 4x4.

bah, min gamle mor klarer det samme. yep, det krever litt feeling med girkasse/gasspedal noen ganger med bakhjulsdrift.

får du ikke frem en så lett bil som en suzuki med forhjulsdrift så er jeg ganske klar på at det er på tide med litt kjøretrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzuki SX4 er sikkert en fornuftig bil, men den ser jo dritkjip ut både inni og utenpå.

Og om hun skal bruke den til mye småkjøring er kanskje ikke diesel å anbefale?

Om hun ikke trenger firehjulstrekk er Nissan Juke en bil jeg ville sett nærmere på. Om hun trenger firehjulstrekk ville jeg gått for skikkelig firehjulstrekk, ikke slik veksling mellom to og fire hjul som Suzuki har. (blir aldri skikkelig firehjulstrekk)

Subaru XV kan være verdt å sjekke ut om hun er ute etter en som trekker skikkelig på alle fire hjulene. Knall på vinterføre.

Anonym poster: a4b305e5a7fa3d9a8ac61fc42758d5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bah, min gamle mor klarer det samme. yep, det krever litt feeling med girkasse/gasspedal noen ganger med bakhjulsdrift.

får du ikke frem en så lett bil som en suzuki med forhjulsdrift så er jeg ganske klar på at det er på tide med litt kjøretrening.

Jeg har ikke et enormt kjøreego som må opprettholdes.

Altså velger jeg den minst tungvinte løsningen.

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så alle som noensinne har kjørt seg fast/mistet veigrepet på vinterføre med liten bil er fullstendig inkompetente sjåfører?

Jeg har ikke et enormt kjøreego som må opprettholdes.

Altså velger jeg den minst tungvinte løsningen.

du sporer denne tråden veldig av nå.

men ok, jeg skal følge deg på din tese her.

For det første legger du det nå opp slik at det er sånn fatt at med en Suzuki så kjører du deg ikke fast. Dette er ikke sant. Det er enkelt å kjøre seg fast med en Suzuki. Dette har jeg selv prøvd med en Liana, og det var veldig lett.

For det andre så legger du også til grunn at biler uten denne "awd"-løsningen som Suzuki tilbyr ikke er i stand til å kunne ta seg frem på vinterføre. Dette er også lett beviselig feil, kun et fåtalls prosents biler i den klassen Suzuki tilbyr (jeg ser bort fra Sportster og Vitara) har firehjulsdrift av noe slag. De fleste kommer seg gjennom vinteren uten noe fastkjøring.

Det er også verd å merke seg HVORDAN Suzukis firehjulsdrift faktisk fungerer, du er vel klar over at ditt drivverk har i hovedsak forhjulsdrift inntil det øyeblikket haldex-koblingen utvider i friksjon og engasjerer firehjulsdriften?

Da blir det litt interessant å høre hvor i etappen under din kjøring du faktisk merker at du har firehjulsdrift engasjert. Det er kun et bilmerke idag som tilbyr en ekte permanent firehjulsdrift, og det er Subaru.

Det aberet du KAN oppleve med en slik billig firehjulsdriftløsning som Suzuki idag tilbyr, er om du mister veigrep på 0-føre. Her er veien gjerne ustabil i friksjonstemperatur, i sving kan du fort oppleve at baken trekker ut. Siden Suzuki ikke benytter seg av noe spesielt sofistikert system så tar det lengre tid for bilen å rette opp denne feilen i motsetning til feks volvo eller ford som også benytter seg av samme type kobling - men har en helt annen tilnærming til den ombordliggende datastyringen av dette. dette gjør også disse bilene vesentlig dyrere. resultatet kan være skjebnessvangert, det er helt opp til situasjon og fører om det lar seg gjøre å få kontroll over kjøretøyet. Jeg gir deg 50% sjanse. Altså, jeg sier ikke det er bedre eller verre, jeg sier bare at det kun forandrer forutsetningene. Du må kjenne ditt kjøretøy, ganske enkelt.

Å kunne få en forhjulsdrevet eller bakhjulsdrevet bil frem på vinterføre anser du hånlig som å opprettholde et kjøreego. Det er et ganske spesielt utspill.

Personlig anser jeg det som min personlige plikt å kunne håndtere mitt kjøretøy når jeg først setter det ut på vinterveier - om jeg ikke følte det var sikkert, så hadde jeg tatt bussen.

Skal vi fra nå av holde oss til temaet i tråden istedet for å fabulere om hva som er bedre enn annet? Majoriteten av verdens biler går med forhjulsdrift, det er et faktum. Det er også et faktum at majoriteten av verdens biler greier seg gjennom vinterhalvåret, også i Norge.

Et interessant faktum er at firehjulsdrevne biler er de som har mest berginger i løpet av vinteren, i følge Falck.

Firehjulsdrift er flott å ha, men absolutt ikke en nødvendighet. Kjøreferdigheter i henhold til kjøreforholdene er en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du minner meg om min ex" osv var igrunn første avsporing, så i verste fall har jeg fulgt opp med samme mynt.

Du kommer med masse ny informasjon, som jeg skal ta til meg, men jeg veier det naturligvis opp med min egen erfaring også, samt diverse anmeldelser av bilen. Hentet fra den første artiklen som kom opp ved søk på "Suzuki Swift":

"Det er på vinterføre du virkelig merker den lille bilens store fordel: firehjulstrekket.

Det er på langt nær det beste og mest avanserte firehjulssystemet, men det gir deg den lille ekstra tryggheten når brøytekanten har pakket seg rundt bilen din eller når det er glatt. På langkjøring gir det bedre stabilitet." fra vg.no

Men samme kan det være. Dama skal vel ikke ha Swift uansett, og jeg er godt fornøyd med min. :)

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez. Suzukikrangel og en dyptpløyende analyse om at jeg er "tilbakestående" - jepp, det er lavterskelkvinneguiden det.

Ad "tilbakestående"-lavmålet: Biler har vært prøvd solgt over miljøaspektet før. På slutten av 70-tallet og på begynnelsen av 90-tallet var det stort sett det det var snakk om. Men mennesket er slik at de går lei, og temaet har tidligere forsvunnet ut i bakgrunnen igjen. Den andre siden til ordvalget mitt oppe ligger i at jeg er uenig i at el- og hybridbiler er løsningen. Foreløpig kommer strøm i det store og hele fra kull eller atomkraft. Det ene alternativet forurenser massivt nå, det andre gir oss en uløselig hodepine 100 generasjoner frem i tid. Slik ser ingen "fornuftig løsning" ut.

Når det kommer til Suzuki: Jeg liker merket! Det er enkle, billige og pålitelige biler. Ikke noe å beklage der. Men det er ikke å stikke under en stol at demografien er meget spesiell. Bor det en gammel bonde opp i en skog er det nesten sikkert at han kjører Suzuki - forsåvidt et kompliment for bilen. Men også 60+ gjengen utenfor bedehuset ankommer i slike. Jeg vet at hun som jeg snakker om her har lagd merke til det og derfor skyr merket. Ikke verre enn det. Audi og BMW blir for jålete i dette tilfellet også - men det må jo ikke stoppe andre fra å kjøpe slike biler.

Nissan Juke: Hvor oversiktlig er bilen å kjøre? Har aldri prøvd.<br /><br /> Anonym poster: d43d4ef6bb9365780fe4e8777fce8c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...