Gå til innhold

Noen som kan lage latte her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal greie å steame melk til en latte, selvfølgelig med en kaffemaskin? Jeg kan lage en cappoccino uten problemer, men den skal jo ha melk med skum, og ikke som i en latte.

Jeg har sett på videoer på youtube, lest rundt på nettet, spurt folk jeg jobber med i den lille kaffebaren jeg nettopp har begynt i, og jeg har prøvd utallige ganger nå. Skjønner ikke hvordan jeg skal få melken til å få den konsistensen jeg ser andre lager, det blir alltid bare skum (som det skal være i en cappoccino).

Hva gjør jeg feil? Kan noen forklare meg hvordan jeg skal steame lattemelk?

Anonym poster: d01ad4e5912f82bfab45d7f73ad08f97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enden på steameren må litt lengre ned i melken enn når du lager melkeskum til cappucino. Begynn med steameren nederst, trekk den opp mens melka varmes og "blås" litt luft inn i melka på slutten. Pass på at melka ikke blir for varm.

Skrevet

Samme som Zzyzx sier, ha steamarmen lengre ned i melka. Men ikke helt i bunnen for da får du bare varm melk. Jeg tipper også mugga litt på skrå og holder steamarmen langs kanten i den "nederste" delen av mugga. Da sirkulerer melken og blir jevnt og fort varm og passe luftig.

Dunker også mugga et par ganger før jeg heller den i kaffen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...