Gå til innhold

Hvorfor heter det Norske talenter?


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Det er mye som irriterer meg over Norske talenter, men jeg skal prøve å være kortfattet. Det er klart jeg interesserer meg for musikk, og gjerne en god danseoppvisning også. Særlig da breaking. Noe jeg undrer meg over er hvorfor disse får så stor plass. Vi drukner jo i talenshow som Idol, X-factor og Dansefeber osv., så hvorfor i all verden må de ha en slags "best of" i Norske talenter?

For å vinne Norske talenter trenger en sanger å synge pent i 3-4 forskjellige låter. Og dermed vant Erlend Bratland. Året etter var det vel en dansegruppe, og året etter det igjen ble det vel en rapper. En ting man kan spørre seg er: Hvor er disse? Vel, nå så jeg vel han rapperen på Tv-2 20 års jubileum, hvis jeg ikke tar feil.. men nok om det. Poenget mitt er at "de andre", som har fantastisk god talent.. de havner helt i skyggen. Nå ser jeg bortifra de søte små barneungene som skjarmerer seg videre i folks hjerter med enkelte trinn eller sangferdigheter. Man kan kanskje nevne rockerring-gutten som gjorde det bra.. men igjen, han er liten og søt. Hva er poenget med at de andre deltakerne melder seg på, når de blir overkjørt av artister og dansere. Reklamen for selve programet viser så og si kun dansere.

En annen ting som irriterer meg er selve klippingen i programmet. De klipper og filmer som om det skulle være en intens musikkvideo. Man får jo ikke med seg noenting, bortsett fra halve triks og reaksjonen på publikum, dommerne eller programlederne. Riktignok er de ikke så ille som amerikanske produksjonen, men likevel. Blir jo sliten av å se klippingen, nesten uansett hvem som er på scenen.

Er dette greit for seere. Jeg synes selv det er bra og underholdene med dans og musikk, men da synes jeg ikke Norske talenter er et rett navn. Dansere og artister kan jo melde seg på de andre programmene, og gjøre plass til de som vi nesten ikke ser og hører om, og la de blomstre!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet så har ikke Norge noen egen konkurranse for dansere akkurat nå og har ikke hatt det på en stund. I de andre sang konkurransene er det aldersgrenser noe som begrenser deltakelsen til de under 16 år (uten at det er disse som vinner uansett). Men ellers er jeg helt enig med deg at det som regel er dansere og sangere/rappere som går videre. Skulle likt å se et skikkelig "annerledes" talent vinne for en gangs skyld.

Anonym poster: 8fb2243d0df3061b737f38da0ded03b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det skjer i år, men man stemmer jo som oftest med hjertet, og da er det jo som regel musikk/sang som går rett inn i hjerterota. Det var vel i america got talent at en buktaler stakk av med førsteplassen, og det er jo imponerende. Får satse på at det blir anderledes i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nemmen :) En dansegruppe fikk flest stemmer, og dommerne ville ha pianomusikk videre.

Jeg tipper det blir en sanger og kanskje en dansegruppe til videre i neste program. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Jeg synes David fortjente å gå videre. Han er jo virkelig flink. Men synes dansegruppen gikk ufortjent videre. Jeg danser selv, og synes ikke det de gjorde var imponerende nok til å fortjene plassen.

Noen som vet hvilken sang trapesjentene opptrådte til? Jeg likte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marianne4388

Inntrykket jeg har at grunnen til at de som gjør mer "sirkusaktige" ting som akrobatikk og slikt, ikke kommer videre er fordi de på en måte ikke kan stå på egne ben. Man kan jo se slikt på sirkus Arnardo om man vil. De skal jo vurdere etter hva et publikum ville betalt penger for å komme og se. Og akrobatikk og slike ting blir fort det samme opp igjen og ikke noe folk vil betale flere 100 kr for å se flere show av. Om ikke det er Cirque Du Soleil eller noe som er hinsides bra. Mens sang og dans er mer allsidig, det finnes masse varianter å gjøre begge deler og det er noe som folk alltid vil se og høre.

Personlig syns jeg absolutt noen som gjør fantastiske triks eller noe i den duren burde vunnet, siden det er mye mer spesielt i mine øyne. Men det er jo ikke jeg som bestemmer :)

Endret av marianne4388
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke jeg som bestemmer :)

Nå er det vel egentlig du og alle seere som bestemmer ;) Jeg er på mange måter enig med Adil. Hans ord sa at det er sjonglerere, triksere og de andre som er de verdige. De har ingen andre muligheter. Istedenfor sitter de i kassa på Supern og får ikke den samme sjangsen som artister og dansere. Det er de som får sjangser på audition osv. Samtidig så synes jeg det er kjipt at han ikke stemnte på trikserne. Men piano-gutten var jo verdig han også. Selvom jeg synes Adil er litt klissete og så veldig ordentlig, så er han den aller beste dommeren, fordi han vet hva de beste deltakerne går igjennom, og hva som må til får å vedlikeholde talentet. Mia er en helt grei artist, men hva vet hun om terping, terping, terping.. Tryllekunstenere må trene kanskje 10 timer hver dag i mange år for å få til et nummer. Det gjør ikke hun og Alex Rosen.

Håper virkelig det er noen andre enn dansere og sangere som vinner denne gangen. De har fått nok sjangser i idol, x-factor og voice. Kanskje lenge siden det har vært danseaudition på tv, men det er nok av andre steder å vise seg frem..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Blir bra finale dette :) Danse og synge konkurransen!

Men en ting, han Carl som dansa. Jeg visste nummeret hans allerede da jeg fikk vite at han gikk videre fra audition. Bare se her, ligget på nettet i to år:

Det er jo ikke noe spess det han gjorde. Han kunne gjort mye mer ut av det! Kult at han har laget musikken selv, og han har jo talent. Så jeg skal ikke ta fra han plassen. Men likevel synes jeg rubiks cube burde kommet videre! Er man ikke danser eller artist så har man ikke sjangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel synes jeg rubiks cube burde kommet videre! Er man ikke danser eller artist så har man ikke sjangs.

Grunnen til at rubiks cube ikke går videre er jo ikke på grunn av at det ikke er en sang/danse-opptreden, men fordi det er _rubis cube_. Come on! Ufattelig kjedelig, enda han løser den på noen sekunder med føttene sine...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at rubiks cube ikke går videre er jo ikke på grunn av at det ikke er en sang/danse-opptreden, men fordi det er _rubis cube_. Come on! Ufattelig kjedelig, enda han løser den på noen sekunder med føttene sine...

Jeg er på en måte enig Tubies. Og jeg vet godt at han rubiks kube fyren har sett på svenske talenter.. der deltakeren vant! :)

Men ja, kjedelig kan det bli, men hvor kjedelig er det ikke å se sang på sang og dansing på dansing i en og samme finale? Og hvor kjedelig er det ikke for de andre deltakerne som ikke har sjangs til å få vist seg mer?

Sjonglører som er utrolig dyktige, og som trener 8 til 10 timer hver dag i mange mange år har ikke mange muligheter til å få vist seg andre steder for et stort publikum. Dansere og artister.. ja.. kan gi et sterkt inntrykk, men de kan vise seg mange andre steder. Han mange sjangser. Nok om det. Jeg synes ihvertfall at det er ufattelig kjedelig å se artister som kun trenger å synge 3 sanger for å ha et stor mulighet for å vinne. Og hvor blir det av dem etter seieren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, men jeg klarer bare ikke kose meg når jeg ser på folk som sjonglerer eller løser rubiks cube. Så uansett hvor gode de er, og hvor lenge de har øvd, er det mye lettere å få øynene opp for de som synger eller danser, fordi det er "kunst" de fleste av oss kan sette pris på. Sjonglering og rubis cube er egentlig mer for spesielt interesserte. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkesant, og det er derfor de lett kommer seg videre ;) Er en enkel vei til en kort berømmelse :P Men ja, jeg er enig med deg, men likevel.. vi har nok av sangkonkurranser på tv. Men da må man gjennom en mye hardere og tøffere vei til finalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt supert at Norske Talenter er for alle typer talenter, OGSÅ dans og sang! Det er da for guds skyld talent det også, i aller høyeste grad.

Det er heller ikke slik at alle danserne som stiller i Norske Talenter bare kunne stilt i ett annet danseprogram, eller sangerne. Dette er jo gjerne sangere og dansere som har talent innen sin sjanger, og det er vel det de har lyst å vise frem og er stolte av. Hvorfor skal de IKKE få vise sine talenter?

Hvem som kommer videre, er i stor grad bestemt av oss som ser på, det er mange med i rundene nå som ikke er sangere eller dansere. At det ikke er de som går videre, er jo i stor grad fordi de ikke stemmes videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nesten ikke argumentere mot det. Men da er det bestemt da. Er man søt og talent, og kliner til med en fantastisk personlighet.. Eller har vært et mobbeoffer gjennom hele livet og kan har brukt sang som terapi. Så har man det ene beinet i finalen. Vi stemmer ja, og klart vi stemmer på bakgrunn av de argumentene som Rubies kom med. Men om han med rubiks kube kom på andreplass i antall stemmer, så blir han jo feid vekk når dommerne skal velge en artist eller danser videre. Da hjelper det ikke at vi stemmer på andre deltakere, når ei søt uskyldig jente på 12 år eller hva hu nå er, smelter alle seeres hjerter.

Jeg får bare akseptere det, men synes det er urettferdig ovenfor de andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes ikke jeg "Søt" burde hatt så mye å si, men siden det er ett program som lar seerne bestemme endel, så vil nok akkurat søt komme ganske langt ja. ;)

Nå er jo hun som gikk videre idag, ganske så talentfull da, og det skulle ikke mer en den første opptreden hennes til før hun ble snappet opp og satt til å synge og "spille" reklamefilm. Det var ikke mange dagene altså.

og ja, jeg er enig i at det kanskje heller burde vært den med mest og nest flest stemmer som gikk videre, da hadde det faktisk vært fullt og helt opp til seerne. Og dersom han med rubiks cube hadde nest flest stemmer, så burde han vært videre. Så fikk det på en måte heller vært opp til dommerne dersom andreplassen faktisk lå likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...