Gå til innhold

Ferie med enebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en sønn på snart 11 år og hver ferie har vi det samme "problemet". Sønnen vår har det bare bra på lengre ferier når han har mulighet til å leke med andre barn på samme alder. Blir han værende med oss foreldre over lenger tid på et avslappende reisemål (feks en uke til Spania) blir det fort kjedelig. Til nå har vi vært flinke til å feriere med andre med barn på samme alder, men vi har ikke så stor omgangskrets (vi kjenner flest med mye yngre barn) at det bestandig lar seg gjøre. Da han var yngre dro vi mye på "barnehotell" som Vings "Sunwing" og Star Tours "Blue Village", men vi føler han har blitt for stor for det nå.

Er det noen som har noen tips? Kanskje noen andre med enebarn eller noen som har lignende erfaringer? Man har det jo alltid bra når barna har det bra...:)

Anonym poster: 674a10b20ae79371e34177482c44f17a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enebarn,og da jeg ble for gammel for sunwinghotell o.l. så dro vi enten på ferier hvor det var noe jeg også syntes var spennende, eller på avslappingsferier på steder hvor jeg da møtte jevnaldrende ved bassenget/hotellet/stranden. Det trengte ikke være så veldig tilrettelagt, men et sted hvor det er naturlig at man møter andre familier.

Skrevet

Ta med bestekompisen, problem løst!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er voksen (og ikke enbarn :P) og hadde kjedet meg ihjel på en typisk strandferie.

Hva med å reise et sted det er mer å gjøre? Storbyferie, med masse museer (mange museer i dag er tilpasset barn, typisk vitenskapsmuseer, naturhistoriske museer, osv), gjerne et lekeland/badeland, spennende ruiner man kan utforske, osv? Kanskje bilferie, med korte biletapper og masse utforsking av nye steder?

Anonym poster: 5e5fdd4664a9c13d03e2c4dba60cb984

• Liker 1
Skrevet

Barcelona! Masse aktiviteter/museer og severdigheter kombinert med strand.

Eller øyhopping, for å få variasjon og spenning istedetfor å "gro fast" på et typisk familiehotell. Kan absolutt anbefale øyhopping i Kroatia!

Lido i Italia, strandferie kombinert med Venezia og øyene utenfor. Det finnes masse flotte ferianlegg m/basseng, barnedisko, show og aktiviteter i området.

Paris er jo en innertier m/Eurodisney.

Tror det gjelder å tenke litt alternativt til det store landet "syden"!

• Liker 1
Skrevet

Om man ikke har søsken og er sosial så kan det være vanvittig kjedelig å dra på storbyferie med foreldre når du er i den alderen, nettopp fordi du da blir litt alene. Derfor jeg foreslo steder der andre familier drar, ikke fordi det er syden eller at alle barn elsker stranden, men fordi det er lett å møte folk på egen alder for å henge med/leke med. Ellers kan man jo foreslå tusen mer spennende reisemål, men tenkte altså på denne 11 åringen.

Hva med å spørre hva han hadde syntes var gøy?

• Liker 1
Skrevet

Hei dere:)

Takk for mange gode svar:) Vi har allerede vært på mange av de reisemålene som dere foreslo (Barcelona, Kroatia osv.). Vi er en reiseglad familie og han får være med å bestemme mye. Venner er det vanskelig å låne i skolens ferier (foreldrene vil gjerne feriere med familien selv i disse feriene, og det er jo forsåvidt bra). Når det gjelder steder der andre familier drar, hva slags type hotell går man for da? Har kikket mye, men er redd for å ende opp på hotell med mange yngre barn istedenfor. Kan jo være lurt å spørre et reisebyrå eller charteroperatør kanskje. Tror det jeg egentlig ønsker meg er venner med barn på samme alder...

Skrevet

Jeg er enebarn og da jeg reiste alene på sydenreiser med foreldrene mine da jeg var yngre la de opp til f.eks utflukter eller leie bil slik at vi kunne se oss rundt der vi var. Sydenferien trenger ikke å være kjedelig. ;) F.eks reiste vi på badeland, som var artig, tok dagstur med båt over til andre øyer osv. Kommer jo helt an på hva han liker også.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Hva med å prøve Cruise??

Alltid mye å gjøre på båtene (basseng, klattrevegger, skøytebane mm)

Nye steder å utforske nesten hver dag, og de fleste selskapene har egene klubber for denne aldersgruppen:)

Jeg stortrivdes på cruise når jeg var 12 i hverfall, selv om jeg var enebarn.

Og etter det har jeg reist på 1-2 cruis i året, bedre ferie finnes ikke!!

Anonym poster: df5e031b6dd4475a3f00131d3c426408

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...