AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #1 Skrevet 6. september 2012 Min samboer skal endelig få begynne å ha sin to år gamle datter på regelmessig basis. Mor har hele tiden gjort ALT for at dette ikke skal gå i orden og nå prøver hun seg igjen. Denne gangen forlanger hun at vi skal måtte kjøpe nytt barnesete. Han har en fem år gammel sønn fra før som har brukt det barnesetet vi har hittil og planen er nå at han skal få et lite sete og jentungen får hans. Det har aldri vært i noen kollisjon og har kun stått i bilen vår. Er vi virkelig nødt til å kjøpe nytt sete? Hva mener dere? <br /><br /> Anonym poster: 5975b805497c3766244249d938aa68bf
Belima Skrevet 6. september 2012 #2 Skrevet 6. september 2012 Nei for noe tull. Det trenger dere ikke gjøre. Er setet i orden så bruk det. Tror bare moren er ute etter å lage mer trøbbel for pappaen. 2
Gjest Magdalene Skrevet 6. september 2012 #3 Skrevet 6. september 2012 Men bruker fortsatt femåringen et sete som også kan brukes bakovervendt? Om ikke bør jo toåringen få et nytt sete, som kan brukes bakovervendt. Om ikke bør han jo fortsatt bruke setet i enda noen år. Ellers så et det en levetid på setene på 6(?) år. Det er med tanke på at plasten og isoporen kan bli morken. 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #4 Skrevet 6. september 2012 Setet han bruker kan brukes begge veier ja. Men han har blitt for stor til det nå så det må byttes ut uansett. Men mor forventer at vi skal kjøpe nytt sete til mange tusen kr og det har vi for det første ikke råd til med en baby på vei og for det andre så er det helt meningsløst når det setet vi har er helt fint! <br /><br /> Anonym poster: 5975b805497c3766244249d938aa68bf
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #5 Skrevet 6. september 2012 Det setet dere har er da godt nok, hun har kanskje hørt at setet er for gammelt men ifølge Trygg Trafikk har de en maks levetid på 8-9 år. http://www.tryggtraf....b7C_wBbG50.ips Anonym poster: f110f2333e65a9a9cfddac63fee1eeb9 1
Gjest Magdalene Skrevet 6. september 2012 #6 Skrevet 6. september 2012 Setet han bruker kan brukes begge veier ja. Men han har blitt for stor til det nå så det må byttes ut uansett. Men mor forventer at vi skal kjøpe nytt sete til mange tusen kr og det har vi for det første ikke råd til med en baby på vei og for det andre så er det helt meningsløst når det setet vi har er helt fint! <br /><br /> Anonym poster: 5975b805497c3766244249d938aa68bf Så lenge det kan brukes bakovervendt er det vel bare å bruke det.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #7 Skrevet 6. september 2012 Neida, hun sa ingenting om at det skulle være for gammelt... Grunnen var at de kunne jo ikke vite om det hadde vært i en kollisjon eller noe lignende. Det var nok med en liten dytt eller et dunk så var setet helt ødelagt. De hadde visstnok måtte kjøpe nytt sete pga at samboeren hennes hadde dunket det borti bilen når han skulle sette det inn og hittil så har de brukt 20.000kr på barneseter...på TO ÅR! <br /><br /> Anonym poster: 5975b805497c3766244249d938aa68bf
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #8 Skrevet 6. september 2012 Det var da ekstremt. En liten trøst er det jo da, at hun ikke gjør det for å ødelegge men at hun gjør det pga et (meget overdrevent) hensyn til barnas sikkerhet. Så tanken er god, om enn noe overdreven. Jeg ville ikke kjøpt nytt sete. Anonym poster: f110f2333e65a9a9cfddac63fee1eeb9
Gjest Marmot Skrevet 6. september 2012 #9 Skrevet 6. september 2012 Min sønns sete blir oppbevart i gangen vår, og tatt inn og ut av bilene det skal være i (har ikke egen bil). Om det var slik at det måtte byttes ut ved hvert minste lille dunk, hadde jeg måttet kjøpe nytt sete for hver biltur. Fordi isporen i seter blir porøse over tid, skal ikke barneseter være mer enn fem år gamle når de blir tatt i bruk. Dere er antageligvis innenfor det.
Gjest Magdalene Skrevet 6. september 2012 #10 Skrevet 6. september 2012 Neida, hun sa ingenting om at det skulle være for gammelt... Grunnen var at de kunne jo ikke vite om det hadde vært i en kollisjon eller noe lignende. Det var nok med en liten dytt eller et dunk så var setet helt ødelagt. De hadde visstnok måtte kjøpe nytt sete pga at samboeren hennes hadde dunket det borti bilen når han skulle sette det inn og hittil så har de brukt 20.000kr på barneseter...på TO ÅR! <br /><br /> Anonym poster: 5975b805497c3766244249d938aa68bf Det skal faktisk byttes om man så bare kræsjer i under 20km/t. 1
Gjest Marmot Skrevet 6. september 2012 #11 Skrevet 6. september 2012 Det er ganske sterke krefter i sving om man kolliderer i 20 km/h altså. Det er noe helt annet enn at setet får et lite dunkt. 2
Hedda-78 Skrevet 6. september 2012 #12 Skrevet 6. september 2012 Enig med de andre her. Så lenge barnesetet kan brukes bakovervendt, er godkjent for den riktige vektklassen og ikke har vært med i en kollisjon, trenger dere ikke å kjøpe nytt sete. Skjønner jo at moren ikke kan vite om setet har vært med i en kollisjon, men det vet jo faren, det burde være nok.
agenda Skrevet 6. september 2012 #13 Skrevet 6. september 2012 Det er ganske sterke krefter i sving om man kolliderer i 20 km/h altså. Det er noe helt annet enn at setet får et lite dunkt. Viktig poeng! Regner med setet er i riktig vektklasse for jenta. Forklar hvordan retningslinjene fra Trygg Trafikk er, og at dere derfor ikke kjøper nytt sete. Og kanskje legg til at hadde det vært nødvendig, hadde dere selvsagt gjort det! dere er jo alle opptatt av jentas sikkerhet.
kaprifolen Skrevet 7. september 2012 #14 Skrevet 7. september 2012 (endret) Gutten er 5, og de fleste har jo først babysete, så nytt sete. Så jeg vil anta at setet deres er kanskje maks 4år? Uansett signerer jeg de andre, så lenge det ikke har vært utsatt for noe, og alle sømmer er fine, kan brukes bakover, er riktig vektklasse etc. så er det ikke noe problem å bruke det. Grunnen til at man inne skal kjøpe brukt barnesete, er jo at man ikke nødvendigvis kjenner historien til setet. Det gjør jo dere! Endret 7. september 2012 av kaprifolen
charactouy Skrevet 7. september 2012 #15 Skrevet 7. september 2012 Betaler han barnebidrag? Såvidt jeg har forstått, er det bostedsforelder som har ansvar for at barnet har barnesete (sykkel, ski, klær) dersom samværsforelder betaler bidrag
Gjest Magdalene Skrevet 7. september 2012 #16 Skrevet 7. september 2012 Betaler han barnebidrag? Såvidt jeg har forstått, er det bostedsforelder som har ansvar for at barnet har barnesete (sykkel, ski, klær) dersom samværsforelder betaler bidrag Det er da ikke mor sitt ansvar å sørge for at far har bilsete. Da går jo far bare ikle kjøre bil når ungen er der.
charactouy Skrevet 7. september 2012 #17 Skrevet 7. september 2012 Bostedsforelder skal ikke sørge for at samværsforelder har noe som helst, men bostedsforelder som mottar bidrag fra samværsforelder skal sørge for at barnet har nødvendig utstyr - som f.eks godkjent bilsikringsutstyr.
Gjest Advokat Skrevet 8. september 2012 #18 Skrevet 8. september 2012 Godt mulig mor er unødvendig vanskelig, men av hensyn til barnet må dere ikke bidra til å lage diskusjoner som er totalt unødvendig ut fra situasjonen: Kjøp et nytt, trygt bakovervendt sete til 2 åringen! Siden dere venter baby må dere uansett kjøpe et nytt slikt sete til babyen når den blir ca 1 år. Innen den tid er 2 åringen snart klar for beltestol. Regner med at det ikke er aktuelt å la det gamle 4-5 år gamle setet gå i arv til nr 3 når setet vil være 6-8 år når det brukes av nr 3..? Altså problem løst, ta utgiften til nytt sete nå istedet for om 1-2 år, og spar krangelen. Problem løst! Hilsen erfaren advokat som har sett mange totalt meningsløse krangler i "barnesaker". Av hensyn til barna: skjerpings!
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #19 Skrevet 8. september 2012 Du mener altså helt dønn seriøst at det er vi som er vanskelige her?! Setet vi har er halvannet år gammelt, mao ja vi har tenkt til å bruke det til vår når den tid kommer. Eller evt å kjøpe nytt når det faktisk er en nødvendig utgift! Hvilket det overhodet ikke er nå! Ihvertfall ikke når det kun er for å være vanskelig fra mor sin side! Vi er ikke interessert i å pisse ho oppetter ryggen for å unngå "unødvendig krangling" som du så flott kaller det! Hvorfor skal ikke hun finne seg i at vi bruker det setet av samme grunn?! Hvordan har det seg at det er VI som skal måtte bøye oss? hvis du er en erfaren advokat så håper jeg virkelig at du kommer med bedre råd til klientene dine, hvis ikke så hadde jeg krevd å få pengene tilbake! Det der er det dummeste jeg har hørt på lenge! Her kommer mor med den ene idiotteorien/unnskyldningen etter den andre kun fordi det eneste hun er interessert i er penger, ikke at min samboer skal få se datteren sin! Hun har allerede en ny samboer som de kaller pappa og som visstnok ser på jentungen som sitt barn, også mener du at VI skaper "unødvendig krangling"?! <br /><br /> Anonym poster: 5975b805497c3766244249d938aa68bf
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #20 Skrevet 8. september 2012 TS, drit i "advokaten". Det er ikke verdt å beære slike tåpelige innlegg med et svar. Anonym poster: f110f2333e65a9a9cfddac63fee1eeb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå