Gå til innhold

Gastric Bypass - dårlig matlyst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har tatt den operasjonen, og som sliter med matlysten?

Nå er det 1 år og snart 1 måned siden jeg ble operert, og mye av tiden har jeg slitet med matlysten.

Føler meg aldri sulten, og om jeg kan gjøre, kan lysten være på feil ting.

Og det er jo ikke bra.

Jeg har vel sånne perioder hvor jeg er flink til å spise mat flere ganger om dagen, andre dager blir det til at jeg ikke lager meg så mye mat.

Kanskje 1 eller 2 måltider om dagen.

Om jeg ikke spiser så mye, så drikker jeg endel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke det en del av poenget med den operasjonen? Man får mindre matlyst på grunn av "mindre" magesekk?

• Liker 1
Skrevet

Får du ikke oppfølging fra noen?

Du må sette opp matliste og holde deg til den. Spis sunn mat og spis gjevnlig utover hele dagen slik at du ikke ender opp med noe junk når du først er sulten.

Anonym poster: 37d93aa5810d2ec82aa7c756609f69e2

Skrevet

Er ikke det en del av poenget med den operasjonen? Man får mindre matlyst på grunn av "mindre" magesekk?

Man får ikke nødvendigvis mindre matlyst (da det sitter i hodet), men mindre plass til maten.

Anonym poster: 37d93aa5810d2ec82aa7c756609f69e2

Skrevet

Jeg har ikke blitt operert selv, men pga. yrket mitt har jeg litt kjennskap til GB.

Når man "klusser" med fordøyelsessystemet vil man ikke få de samme signalene fra det som tidligere. Derfor må man egentlig spise etter en plan i stedet for å la seg styre av sultfølelse. Du bør spise små måltider ca. hver 3. time. I tillegg bør du unngå å drikke rett før eller under et måltid, fordi drikke også fyller opp magesekken og gjør at du orker mindre mat.

Husk at det er i det første 1.5-2 årene man har størst virkning av operasjonen, og det er da man må få gode vaner på plass. Spiser du lite og ofte av sunn og variert mat, kan det også være at lysten på det usunne forsvinner.

Tar du forresten alle vitaminer og mineraler slik du skal?

Ellers synes jeg det er fornuftig hvis du tar dette opp med legen din og evt. ber om en henvisning til ernæringsfysiolog for å få satt opp en plan over hvor mye mat du trenger.

Anonym poster: b9204c56fb89abd3a5fd4a01a347a22d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...