Gå til innhold

Olje til hest.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å begynne med olje på hesten min en periode nå, da jeg syntes han kunne hatt noen kg fler på kroppen. (Han får 15 kg grovfor om dagen, så er ikke det det står på, bare litt tynn etter beiteperioden, og vil gjerne dytte det litt i gang, samt fordelene det har for pels).

Hvilken olje er best? Jeg har tidligere brukt maisolje, men dette er en stor hest som lett får ekstra energi, og han kan da oppfattes som litt skummel av andre.

Så en olje som feter, men ikke nødvendigvis fyrer i toppen på hesten hadde vært flott (eller i alle fall en som feter mest mulig/gir minst mulig eksplosiv hest).<br /><br /> Anonym poster: 0b79ff83918fa79b978fb5c891935745

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt rapsolje til min hest, hun har en tendens til å bli litt heit men ble ikke det av rapsolje. Jeg har også hatt veldig god erfaring med bruk av betfiber (som er grovfôr i pelletsform) til hester som skal feites opp, gjerne sammen med olje.

Anonym poster: 75bf316132511a9dd54eddd4fb8e06bc

• Liker 1
Skrevet

Hahah.. nå så jeg for meg at hesten din knirker i hengslene.. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Hahah.. nå så jeg for meg at hesten din knirker i hengslene.. :fnise:

Haha, må jo myke opp litt vettu. :ler:

anonym: Takk for tips! Har prøvd betfiber tidligere, og det fungerte bra. :) Kunne nok kanskje begynt med dette igjen, vært litt skeptisk tidligere, fordi det er ikke alltid jeg har rukket å blande det opp selv til måltidet, og tidligere har det skjedd at enkelte ikke helt vet hvordan den skal blandes, men den kan jo stå ganske lenge i bløtt nå på høsten/vinteren.

Rapsolje har jeg ikke prøvd, de fleste jeg kjenner, bruker egentlig maisolje. Men om den ikke gir en eksplosiv effekt, er det noe jeg gjerne prøver. :) Selv om det sikkert kan variere fra hest til hest som alt annet for, men er vel verdt et forsøk.

Noen andre som har oljetips/anbefalninger?<br /><br /> Anonym poster: 0b79ff83918fa79b978fb5c891935745

Skrevet

Haha, må jo myke opp litt vettu. :ler:

anonym: Takk for tips! Har prøvd betfiber tidligere, og det fungerte bra. :) Kunne nok kanskje begynt med dette igjen, vært litt skeptisk tidligere, fordi det er ikke alltid jeg har rukket å blande det opp selv til måltidet, og tidligere har det skjedd at enkelte ikke helt vet hvordan den skal blandes, men den kan jo stå ganske lenge i bløtt nå på høsten/vinteren.

Rapsolje har jeg ikke prøvd, de fleste jeg kjenner, bruker egentlig maisolje. Men om den ikke gir en eksplosiv effekt, er det noe jeg gjerne prøver. :) Selv om det sikkert kan variere fra hest til hest som alt annet for, men er vel verdt et forsøk.

Noen andre som har oljetips/anbefalninger?<br /><br /> Anonym poster: 0b79ff83918fa79b978fb5c891935745

Dersom du bruker kokende vann så sveller det på et par minutter. Dersom du har mulighet til å gi det til frokost kan du også lage det til på kvelden (med kaldt vann) og la det svelle over natten. Jeg ville ikke ha latt det stå mer enn et døgn, men over natten eller fra formiddag til neste morgen går fint. Det som er fint med betfiber når man skal gi olje, er at det er lett å blande oljen i det. Den eneste ulempen på vinteren er jo at det kan fryse om det står lenge, dersom man har kald stall.

Om det gir eksplosiv hest eller ikke er nok veldig individuelt fra hest til hest ja, men jeg har i alle fall ikke den erfaringen med rapsolje.

Skrevet

Leste forresten at man ikke skal gi rapsolje til hest, stemmer dette? Leser jo mange plasser at det er mange som bruker det, så kan jo ikke helt forstå at det skal være noe farlig med det da heller..<br /><br /> Anonym poster: 0b79ff83918fa79b978fb5c891935745

Skrevet (endret)

Da jeg begynte å gi hesten olje fikk jeg beskjed om at man ikke skal bruke rapsolje, og etter hva jeg har forstått er det fordi rapsolje kun er fetende, og ikke gir mer energi, som f.eks solsikke og mais. Men dette er jeg usikker på, altså, så sjekk det opp med f.eks veterinær. Vi har vekslet litt mellom mais- og solsikkeolje, og det har fungert helt greit.

Endret av Bodillen
Skrevet

Jeg gir soyaolje, det funker veldig bra. Det var også noe jeg fikk tips om fra veterinær for å forebygge kolikk.

Gjest tarandus
Skrevet

Jeg har en hest som spiser, spiser og SPISER, men ikke legger på seg et gram. Jeg gir henne mye grovfôr (ca 15-20 kg, samt noe fri tilgang). I kraftfôrveien har hun i vår fått bygg, komplett og Spillers condition cubes (anbefales!!). Jeg ga henne noe olje (solsikkeolje), men det var som flybensin, herregud så heit hun ble, haha.

I høst må jeg få på henne mer fett, så regner med at jeg fortsetter med Spillers og bygg, samt noe olje. Hun er drektig, så hun bør få mer kjøtt på kroppen skal hun kunne takle det bra.

Har du vurdert Spillers cc som kraftfôr? Det gir masse uten at det gir for mye energi.

Skrevet

Da jeg begynte å gi hesten olje fikk jeg beskjed om at man ikke skal bruke rapsolje, og etter hva jeg har forstått er det fordi rapsolje kun er fetende, og ikke gir mer energi, som f.eks solsikke og mais. Men dette er jeg usikker på, altså, så sjekk det opp med f.eks veterinær. Vi har vekslet litt mellom mais- og solsikkeolje, og det har fungert helt greit.

Grunnen til at man gir hesten annet fôr enn grovfôr er jo fordi den ikke klarer å opprettholde vekten sin med bare grovfôr. Alt fôr inneholder jo energi, og om hesten får inn mer enn den bruker, så vil den legge på seg. Det er ikke slik at noe fôr får hesten til å legge på seg, mens annet fôr får den til å bli mer "energisk". Man må TRENE frem fremdrift og energi, det er ikke noe man fôrer frem.

Skrevet (endret)

Grunnen til at man gir hesten annet fôr enn grovfôr er jo fordi den ikke klarer å opprettholde vekten sin med bare grovfôr. Alt fôr inneholder jo energi, og om hesten får inn mer enn den bruker, så vil den legge på seg. Det er ikke slik at noe fôr får hesten til å legge på seg, mens annet fôr får den til å bli mer "energisk". Man må TRENE frem fremdrift og energi, det er ikke noe man fôrer frem.

Jøss, jeg har da heller ikke sagt noe om fôr i seg selv, jeg fortalte bare hva jeg har hørt om forskjellene på effekten av de ulike oljene. Jeg vet som sagt ikKe engang om det er riktig. :forvirret:

Endret av Bodillen
Skrevet

Har tidligere brukt betfiber for å få opp vekta, veldig fornøyd. Høst/vinter kan det stå en stund i stallen, men jeg ville ikke latt det stå lengre enn et døgn, som AB sier. Varmt vann for rask svelling og kaldt vann når det skal stå lengre.

Har også brukt rapsolje, veldig fornøyd med det også. Hesten ble absolutt ikke heit. Er ikke helt sikker på hvorfor raps ikke skal brukes på hest, men leser gjerne om det. Noen som har noen linker?

Skrevet

Jøss, jeg har da heller ikke sagt noe om fôr i seg selv, jeg fortalte bare hva jeg har hørt om forskjellene på effekten av de ulike oljene. Jeg vet som sagt ikKe engang om det er riktig. :forvirret:

Det var ikke ment som kritikk til deg, jeg bare syntes det er rart å påstå at en type fôr bare gjør at hesten legger på seg men ikke gir energi, fordi det er energi som får hesten til å legge på seg. :)

Skrevet

Det var ikke ment som kritikk til deg, jeg bare syntes det er rart å påstå at en type fôr bare gjør at hesten legger på seg men ikke gir energi, fordi det er energi som får hesten til å legge på seg. :)

Jeg har som sagt ikke påstått det, kun videreformidlet det jeg har hørt. ;)

Skrevet

Det som menes var vel at andre typer olje enn rapsolje ikke gir hesten så mye energi, i den forstand at den blir heit og løpelysten, det var vel ikke snakk om energiinnholdet i sjølve olja?<br /><br /> Anonym poster: 933429e1c96e2f722405f189071e35c2

Skrevet

Rapsoljen kan fort være det beste fordi den ofte har den beste kvaliteten, en maisolje kan være av slett kvalitet uten at den må være det. Forøvrig skal det være av mindre betydning hvilken vegetabilsk olje en bruker, egentlig bare å bruke den billigste eller den hesten synes er best på smak. Forøvrig må en være obs på at olje harskner og ikke bør stå varmt/ lyst, så en kjempedunk varer heller ikke evig.

Dersom en forer med olje må en også gi tillegg av E-vitamin.

Jeg har foret med opptil 6-7 dl olje per dag (hest på 550 kilo).Funket fint det :-) Men, det er ikke et middel for å smøre tarmene da vegetabilsk olje tas opp av tarmen og ikke følger "systemet" veien ut.

Skrevet

Dersom en forer med olje må en også gi tillegg av E-vitamin.

Bare hvis man gir mer enn 3 dl olje pr dag. :opplyser:<br /><br /> Anonym poster: 933429e1c96e2f722405f189071e35c2

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hvetekimolje. Helt klart den beste oljen til hest. Ganske mye dyrere, men desto mer konsentrert også, så trenger ikke store dosene av denne. Pelsen blir superfin og den har et høyere innhold av E-vitaminer.

Skrevet

Hvis du vil ha hesten til å legge på seg burde du prøve Lucerne! Vi brukte det på araberblanding som ikke la på seg og det funka veldig bra =) Trur vi blanda inn litt mais- eller byggrøpp også.

Skrevet

Jeg ga rapsolje, i tillegg til fri tilgang på godt grovfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...