Gå til innhold

Samboer og valp blir alene til jul


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en valp på 8mnd, han er en fantastisk hund på alle måter, lydig, snill og ekstremt enkel å ha med å gjøre!

Vi hentet han når han var 9 uker, han og oppdretteren hadde tatt fly til "Møtestedet" så vi skulle slippe å kjøre så langt(de skulle denne veien uansett). Han var dårlig, hadde spydd på flyturen, og hadde enda 2-3 timer med bil til vi var hjemme. Jeg ville ikke legge han i buret, så jeg hadde han på fanget i et teppe på turen hjem, mens samboeren min kjørte.

Føler at vi knyttet veldig bånd på den turen.

Nå er det sånn at valpen er mest knyttet til meg, og det er litt kjipt for kjæresten min... Det er utrolig vanskelig for oss å trene(driver med rundering, spor osv), for han kan virkelig ikke gå mer enn et par meter unna meg før han nekter å følge samboeren min. Dvs. jeg kan ikke være figurant i rundering, for han får panikk, og klarer ikke å bruke nesen til å spore meg opp, han bare løper febrilsk rundt omkring. Dette er ikke et kjempestort problem, men jeg vil gjerne at han skal lystre oss begge like mye, slik at vi begge kan bruke han likt.

Har prøvd å begynne med "bæretrening" noe som funker fint, men det har ikke hjulpet så langt. Jeg skal bort i jula, dvs at samboer og hund blir alene sammen i to uker(+/-), og samboeren er utrolig skeptisk til om dette kommer til å gå bra, jeg tror det blir å gå kjempe bra, men vi kan vel trene litt på diverse ting før jeg drar. Han er lydig med samboeren når jeg ikke er rundt om kring, men når jeg er der er det akkurat som at han "ser til meg" etter lov om samboer sier noe til han..

Tips til hvordan vi kan trene for at han skal bli like "trygg" på oss begge to, og lystre oss likt tas imot med STOR takk!

PS; Dette er en gjeterhund, om det kan ha noe å si.

Anonym poster: d3f0239bd393e2f90499dae18d7be598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har samme problemet med hunden vår. Det vi har gjort er at vi har gått tur sammen, så har han tatt hunden og gått en annen vei mens jeg har gått hjem. Han har da fått godbiter for hver gang han har sluttet å dra etter meg og gått til samboer. Han har hatt noen treningsøkter med han alene mens jeg har vært i et annet rom, ute alene med hunden. Han har gått noen turer alene med hunden slik at hunden på en måte blir nødt å akseptere at han må gå på dass og være med han istedenfor meg. Han har prøvd å bygge opp tillit med å legge seg i biabed'en hans med godbiter rundt hele seg og oppå seg (haha, hørtes ut som sånn sushi-over-hele-kroppen-sex, men han har altså hatt klær på!), sånn at hunden må plukke de fra han og deretter sagt ligg og bare ligget der sammen med hunden og de har kost. Han har også gitt hunden mat en lang periode for å gjøre hunden mer "avhengig" av han, gått på kurs osv med han helt alene. Det går MYE bedre nå, men har en liten vei igjen å gå :) Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja til mamma er litt sånn. Jeg får ikke holde båndet så lenge mamma er der, og hun skal helst følge mamma overalt. Men når mamma drar og jeg og bikkja blir alene, blir hun hysterisk i et par minutter før hun roer seg og det går bra. Så det er bare å la samboeren din være alene med valpen. Bare gå. Valpen kommer til å være hysterisk en stund, men så kommer den til å roe seg ned etterhvert. Ikke gi etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...