AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #1 Skrevet 6. september 2012 jeg er nå 3 mnd på vei og jeg har IKKE tatt folat. Ikke spør meg,men jeg har rett og slett ikke visst om dette. Er dette veeldig nødvendig? Sånn at jeg må gå resten av sv.skapet og være bekymret? Huff...føler meg som en dårlig mor allerede! skal forresten på ultralyd i morgen, kan de da se om det er bltt ryggmargsbrokk? Anonym poster: 9deec3c528ac9a53cc4a4d731cf6ed80
Mus-Katt Skrevet 6. september 2012 #2 Skrevet 6. september 2012 http://www.lommelegen.no/artikkel/derfor-bør-du-ta-folat
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #3 Skrevet 6. september 2012 hvis det ikke ligger i familien er det nok mindre risiko, mennesker har jo ikke tatt folat i alle de tusen årene vi har eksistert. Men hvis noen i nær slekt, si du eller barnefar ble født med ryggmargsbrokk, er det større risiko. For min del var det at jeg ikke tok folat en av grunnene for at jeg tok abort for et par måneder siden, i tillegg til at jeg var uten jobb. Men det er fordi min samboer ble født med ryggmargsbrokk, og det var da et risikosvangerskap. For din del går det nok fint:) Anonym poster: 45810ff99fe1b55a30399c1c26d23b58
mammamy Skrevet 6. september 2012 #4 Skrevet 6. september 2012 Er ikke så mye du får gjort altså. Tror det er for tidlig å se det da, jeg hadde ei venninne som hadde tatt folat men på ultralyden veldig sent i svangerskapet så de ryggmargsbrokk. Det går nok bra, prøv å ikke tenk for mye på det. Lykke til i graviditeten .-)
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #5 Skrevet 6. september 2012 Jeg ville ikke bekymret meg om jeg var deg. Det er jo folat i f.eks appelsinjuice også så du har sikkert fått i deg noe folat uten å vite det Anonym poster: 09c2026cc7c8f24ff9dd42b02c77d407 1
Gjest navnelapp Skrevet 6. september 2012 #6 Skrevet 6. september 2012 Eg var gravid før det kom beskjed om at gravide skulle ta folat, og eg trur ikkje så mange andre som var gravide på den tida tok det heller. Så det går nok helst bra!
Gjest Snuppeluppsen Skrevet 7. september 2012 #7 Skrevet 7. september 2012 Ja, tenk på alle de tusen årene mennesker ikke har tatt det som gravide. Det har jo tydeligvis gått bra. Synes alt er så opplyst fortida. Man skal ditten og datten osv.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #8 Skrevet 7. september 2012 Har 3 unger, kun da jeg var gravid med den yngste var det snakk om folat, de to eldste er store, slapp av, alle ungen er like fine, du får i deg gjennom maten og. Bare la giftstoffer være, du vet røyk alkohol ol. og du kan jo ta folat nå . Mora di tok ikke folat hun heller, og du er sikkert helt fin. Anonym poster: f1657d4ddb67d1a70fb6000190a83f37 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #9 Skrevet 7. september 2012 Folat er en type B vitamin, så du har nok fått det i deg, men kanskje ikke å like store mengder som om du tok tilskudd. Ikke vær bekymret, det er en veldig liten sjans for ryggmarksbrokk. Anonym poster: 7eeace7567199aed7950f78916e9d1ec
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #10 Skrevet 7. september 2012 Her har barnefar hydrocephalus, men jeg tok ikke folat. I følge jordmødre og lege så hadde det ikke så mye å si. Anonym poster: bd38ca9e8c81ef2b98293e72aceebce2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #11 Skrevet 7. september 2012 Jeg tok ikke folat for uke 8 og tenkte var (for) sent, men ordinær ul viste ingen tegn til brokk og jordmor mente det var ingenting å tenke på nå. Det går nok bra for deg også... Fosteret tar som regel det det trenger av næring og vitaminer fra kroppen din! Anonym poster: 7c93c3bd10e17da8bb2a9ff83684e37a
Aja Skrevet 7. september 2012 #12 Skrevet 7. september 2012 Har en venninne som aldri tok det fordi hun heller ikke visste, og det gikk helt bra!
Blåbærmunn Skrevet 10. september 2012 #13 Skrevet 10. september 2012 Altså, de som er foreldre til vår generasjon tok ikke folat de heller, og det gikk da bra med de fleste av oss. Ikke noe å tenke på og bekymre seg for nå, bare tenk på alle som ble født friske selvom mor ikke har tatt folat. Går så fint så
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #14 Skrevet 10. september 2012 Enda en av disse tingene gravide MÅ gjøre i dag, men som aldri var snakk om da jeg fikk mine barn for 21 og 15 år siden. Ingen tok forlat den gangen, likevel kjenner ikke til noen som har fått barn med ryggmargsbrokk. Ingen grunn til panikk, rådet om å ta forlat er kun for sikkerhets skyld, om noe, mot formodning, skulle skje! Jeg spiste jaggu spekeskinke og, jeg! <br /><br /> Anonym poster: ce6484ae530526f47d142bbb54fb303d 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #15 Skrevet 10. september 2012 Enda en av disse tingene gravide MÅ gjøre i dag, men som aldri var snakk om da jeg fikk mine barn for 21 og 15 år siden. Ingen tok forlat den gangen, likevel kjenner ikke til noen som har fått barn med ryggmargsbrokk. Ingen grunn til panikk, rådet om å ta forlat er kun for sikkerhets skyld, om noe, mot formodning, skulle skje! Jeg spiste jaggu spekeskinke og, jeg! <br /><br /> Anonym poster: ce6484ae530526f47d142bbb54fb303d Satans autokorrekt. Det skal selvsagt stå FOLAT! <br /><br /> Anonym poster: ce6484ae530526f47d142bbb54fb303d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #16 Skrevet 10. september 2012 Enda en av disse tingene gravide MÅ gjøre i dag, men som aldri var snakk om da jeg fikk mine barn for 21 og 15 år siden. Ingen tok forlat den gangen, likevel kjenner ikke til noen som har fått barn med ryggmargsbrokk. Ingen grunn til panikk, rådet om å ta forlat er kun for sikkerhets skyld, om noe, mot formodning, skulle skje! Jeg spiste jaggu spekeskinke og, jeg! ... og min mor ble rådet til å kutte litt ned på alkoholinntaket: "Forskningen er ikke sikker ennå, Fru Johansen, så derfor må du være forsiktig. Et par glass eller drinker daglig kan faktisk være for mye." Misforstå meg rett, jeg er veldig glad for at det har kommet kostholdsråd og helseanbefalinger som gjør det tryggest mulig å få barn. Men baksiden er at det kan bikke over til hysteri hvis man har gjort en bitteliten feil eller tabbe. Sikkert tusenvis av damer som hver dag fortviler helt unødvendig over mangel på folat / rå spekeskinke / den uvaskede salaten i Syden / to halvlitere / katten til svigermor. Ro ned, slapp av, folk har fått unger før. Og det vil helst gå bra! Anonym poster: 271af6a502371d64984fc12b0c465cec 4
Citrus Skrevet 10. september 2012 #17 Skrevet 10. september 2012 Tok ikke folat sist og har ikke tatt det i denne graviditeten heller. Har forsøkt, men kaster det umiddelbart opp igjen - at så små tabletter kan være så kvalmende? Gikk helt fint sist og stresser ikke med det denne gangen heller. Hadde naturlig høye nivåer på folsyre sist, så legen var helt ubekymret i forhold til det - og sa jeg ikke skulle forsøke å få det i meg noe mer etter gjentatte mislykkede forsøk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå