Gå til innhold

Syk unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann har blitt syk. Han hoster skikkelig stygt og har feber men er ellers finform. Første legen vi var hos sa det var infeksjon i øvre luftveier og vi fikk antibiotika. Så ble han dårligere etter to dager og vi dro på legevakta igjen. Han legen mente det var ett virus, og nevnte ex rs-virus og kikhoste og falsk krupp, men når jeg spurte om gutten har noe av det så viste han ikke.. Men han var ikke så dårlig at han ville legge han inn, var alt han ville si!

Kikhoste er det neppe! For han han hoster ikke så han ikke får puste, men rs-virus kunne vist være på så mange forskjellige måter etter om jeg leste på nett. Og falsk krup aner jeg ikke hva er :-(

Så nå sitter vi her og engster oss grønn, men ungen er blitt bedre form igjen! Heldigvis! Men enda hoster han så han kaster opp masse slim.

Ekkelt å møte slike leger. Han var jo mer opptatt av helt andre ting som hadde feilet gutten for to år siden enn hva som feiler han nå.. Men slenge ut diagnoser, det gjorde han :evil:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Ekkelt å møte slike leger. Han var jo mer opptatt av helt andre ting som hadde feilet gutten for to år siden enn hva som feiler han nå.. Men slenge ut diagnoser, det gjorde han  :evil:

Uffda... Slike leger liker ikke jeg heller.

Utfra det du skriver leser jeg at gutten er mer enn to år gammel. I så fall er det nok ingen fare om han har fått RS. RS er faktisk ganske vanlig hos småbarn, men det er vanligvis ufarlig unntatt i første leveår. -Med mindre gutten har en lang historie med luftveisinfeksjoner.

Hvis han hadde hatt det ville du nok ikke skrevet innlegget ditt som du gjør, og dermed konkluderer jeg med at det ikke er noen fare.

Følg med på hvordan det går med ham, og vær glad for at du har truffet på en lege som ikke bruker antibiotika som vidundermiddel (for å berolige engstelige foreldre). Ett positivt trekk er det i alle fall med den siste legen dere har vært hos.

Skrevet

Hysteriske småbarnsforeldre renner ned dørene til legevakten så jeg ville stolt på at legen har rett i at det ikke er nødvendig med innleggelse. Barnet har jo blitt bedre- leser du ikke hva du selv skriver?

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Coffe Jolene:

Unnskyld meg, men hvilken doktorgrad har du? Det klages jo fra legestanden at barn ikke kommer TIDSNOK til lege/legevakt!

At det sjeldent er kritisk er bare en god ting, men det er de tilfellene hvor det ER kritisk det faktisk er av en smule viktighet - og derfor vi har lav barnedødelighet i Norge.

Lurt å vite litt hva man preiker om før man lirer av seg bullshit.

Skrevet

Ett positivt trekk er det i alle fall med den siste legen dere har vært hos.

Skrevet

Jeg har en venninne som jobber på legevakten og der kommer småbarnsforeldre daglig med såkalt "syke barn" som de helst vil ha innlagt øyeblikkelig når de har det like trygt og godt hjemme- og når legen aviser innleggelse trues det med anmeldelse ol.

Og disse foreldrene står i veien for folk som virkelig trenger hjelp.

Poenget er, når legen mener det ikke er nødvendig så må man stole på at han har rett. Ikke lire av seg ufinheter på nettet etterpå.

Skrevet
Hysteriske småbarnsforeldre renner ned dørene til legevakten så jeg ville stolt på at legen har rett i at det ikke er nødvendig med innleggelse. Barnet har jo blitt bedre- leser du ikke hva du selv skriver?

Les du hva jeg skriver!

Han legen mente det var ett virus, og nevnte ex rs-virus og kikhoste og falsk krupp, men når jeg spurte om gutten har noe av det så viste han ikke.. Men han var ikke så dårlig at han ville legge han inn, var alt han ville si!

Det var det legen svarte når jeg spurte om det kunne stemme at det var kikhoste eller rs-virus.

Klart han ikke trenger legges inn så lenge han er bra!

Ikke gidd å krangle for å krangle i min tråd!

Skrevet
Jeg har en venninne som jobber på legevakten og der kommer småbarnsforeldre daglig med såkalt "syke barn" som de helst vil ha innlagt øyeblikkelig når de har det like trygt og godt hjemme- og når legen aviser innleggelse trues det med anmeldelse ol.

Og disse foreldrene står i veien for folk som virkelig trenger hjelp.

Poenget er, når legen mener det ikke er nødvendig så må man stole på at han har rett. Ikke lire av seg ufinheter på nettet etterpå.

Jeg sier det igjen, vis du ikke gidder lese hva jeg skriver finn deg en annen tråd!

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Coffe Jolene:

Du burde lese litt mer aviser. Er ikke lenge siden en slik lege sørget for alvorlige følger for et barn i 4årsalderen i Tromsø.

Er ikke lenge siden en hysterisk mor ikke ble hørt i Bergen og datteren mistet 100% hørsel på ene øret pga at legen sa det ville bli bedre.

Det er litt artig dette med situasjonen mellom norske leger; den eldre legestanden mener den yngre gjør en temmelig slepphendt jobb og driver helsetjenester etter MacDonalds-prinsippet. Kjapt og hardhendt.

Og ærlig talt virker det som de har til dels rett.

Skrevet

Jeg ba aldri om innleggelse, det jeg dro tilbake for andre ganger var at ungen ble dårligere etter at han begynte på antibiotika. Første legen sa at vis han ble det skulle jeg komme tilbake. Så da gjorde jeg det. Det var lege nr to som snakket om innleggelse, ikke jeg. Jeg lurte på om vi kanskje trengte en annen type antibiotika, men det trodde han ikke for det var ett virus han hadde, så derfor skulle vi fortsette på den antibiotikaen vi fikk først..

Skrevet

Tror dem gir småbarn med luftveisplager antibiotika fordi dem veldig lett kan få lungebetennelse... Jeg fikk iallefall det før. Hadde astma i tillegg, bare for å nevne det.

Coffee Jolene:

Når små barn blir syke, kan det ta VELDIG kort tid fra "litt forkjølet" til faktisk blir ordentlig dårlig. Hjernehinnebetennelse er ikke et sjeldent fenomen hos små barn og derfor er man alltid ops på dette. Ikke alltid like lett å kjenne igjen. Er det rart at foreldre er bekymret?

Gjest Anonymous
Skrevet

vet du hva - denne kunne du ha spart deg.

For det første når det kommer til pustevansker hos barn så må man ta det alvorlig

Kusina min døde av krup når hun var 3 år, hun hadde blitt send hjem fra legevakta dagen før , med beskjed om at det bare var et virus :-(

Dette kan eller burde du ikke utaledeg om før du evt får barn selv, for da skjønner du hva det er snakk om :evil:

Gjest timien..
Skrevet

Hvordan kjenner man igjen falsk krupp? Legen nevte det og som en mulighet, men jeg er ikke sikker på hva det er?

Skrevet

Du kan vel merke at de blir bedre i kald luft f.eks.

Hørt om folk som har holdt barna over en åpen fryser for å få dem til å bli litt bedre.

Skrevet

til Coffee Jolene:

synes faktisk det du sier er helt feil, når barn er syke er det viktig at de blir tilsett av legevakten/ lege, vi ble nektet å komme til legevakten for de mente jeg ikke hadde en syk nok unge, og nå er vi akurat utskrevet etter to uker på riksen. Så jeg vet ikke helt hva sånne blærete sekretærer kan vite over telefon jeg. Jeg fikk klar beskjed fra de at jeg var overhysterisk og måtte da skjønne at det var normalt at barnet var litt dårlig form av og til. Tror at foreldre kjenner barna sine best. Etter min mening går man heller en gang for mye til legen enn en gang for lite når man føler at noe er galt med barnet sitt.

Skrevet

Så nå sitter vi her og engster oss grønn, men ungen er blitt bedre form igjen! Heldigvis! Men enda hoster han så han kaster opp masse slim.

Skjønner veldig godt hvordan du har det!!! Gutten vår har nettopp vært gjennom det samme! Det var bare helt jæ.... Spesielt når man føler at ungen ikke får puste fordi han ikke fikk opp slimet. Brakk seg flere ganger om dagen. Fikk resept på Efedrin mikstur med solbærsmak. Dette hjalp noe. Han er i allefall bedre nå.

Jeg opplevde at helsestasjonen oppfordret meg til å ikke vente forlenge med å gå til legen. Jeg synes iallefall at det er bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite!

Skrevet

Med fare for at du skal legge enda flere skumle ødelegge-bryllupet-til-Tex-planer:

Ærlig talt, Jolena, du har ikke barn og aner dermed ingenting om hva det vil si å bekymre seg om sitt eget barn. Det hender faktisk at leger tar feil og at en mors instinkter er reelle.

Skrevet

Med fare for at du skal legge enda flere skumle ødelegge-bryllupet-til-Tex-planer:

Ærlig talt, Jolena, du har ikke barn og aner dermed ingenting om hva det vil si å bekymre seg om sitt eget barn. Det hender faktisk at leger tar feil og at en mors instinkter er reelle.

Hva er det du snakker om nå, er det jeg som har lagt planene?

Og man må ikke ha egne barn for å kunne ta seg av dem, det er tullprat.

Skrevet

Og man må ikke ha egne barn for å kunne ta seg av dem, det er tullprat.

Nei det har jeg heller ikke sagt, men du har ikke snev av morsinstinkt uten å være mor, derfor vet du -i dette tilfellet- ikke hva du prater om.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kaffedama- leste du tråden min?

Mener du forsatt at man er en overhysterisk mor hvis barnet har pustevansker :evil:

vet du hva - denne kunne du ha spart deg.

For det første når det kommer til pustevansker hos barn så må man ta det alvorlig

Kusina min døde av krup når hun var 3 år, hun hadde blitt send hjem fra legevakta dagen før , med beskjed om at det bare var et virus :-(

Dette kan eller burde du ikke utaledeg om før du evt får barn selv, for da skjønner du hva det er snakk om :evil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...