Gjest MrsL Skrevet 20. februar 2004 #1 Del Skrevet 20. februar 2004 Lurer litt på hvor mye brudeparet selv har innflytelse på hva som blir brukt i kirka. Er det noen som vet? Kan brudeparet feks. selv velge fra Bibelen hvilke partier de ønsker at presten skal knytte ekteskapet opp mot, eller er det vanlig at presten bestemmer dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 20. februar 2004 #2 Del Skrevet 20. februar 2004 Når vi hadde prestesamtale snakket vi om hva han ønsket og hva vi ønsket. Ble meget fornøyd jeg ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 20. februar 2004 #3 Del Skrevet 20. februar 2004 Hva ønsket dere da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 20. februar 2004 #4 Del Skrevet 20. februar 2004 ja hva var det igjen.. Jo vi snakket om at vi ville ha en lett og lystig tale, om noen bibelvers vi ville ha med og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 20. februar 2004 #5 Del Skrevet 20. februar 2004 I alterboken står det: Presten holder en tale over et av disse skriftordene (som er lest under vielsen) eller over en annen høvelig tekst. (bibeltekst). Det er utgangspunktet. Hvor mye innflytelse dere får på hva som blir sagt er egentlig opp til presten. Prester vil gjerne at brudeparene liker talen og blir fornøyde. Derfor tror jeg også de aller fleste vil lytte til signaler fra brudeparet. Dersom et brudepar sier til meg at de ønsker at jeg taler over en spesiell tekst og kanskje relaterer det til noe de ønsker, gjør jeg selvsagt det! (med visse forbehold selvsagt). Selv om de færreste kommer med konkrete ønsker, blir talen laget litt ut i fra inntrykk fra vigselssamtalen. Dersom noen sitter stumme som østers på vigselssamtalen og ikke gir noe slags inntrykk, blir talen selvsagt ganske generell.. Hilsen Lampeskjerm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 20. februar 2004 #6 Del Skrevet 20. februar 2004 Og jeg vil jo ha den realtert til oss og det jeg da lurer på er hvordan vi går frem for å få det slik vi ønsker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 20. februar 2004 #7 Del Skrevet 20. februar 2004 Vi fikk hjemmelekse av presten å finne noe fra Bibelen vi ville han skulle ta med i talen. Han fortalte også hva han kunne tenke seg å snakke om og om det var noe spesielt vi ønsket å ha med. Og da han virkelig gravde i oss og ble godt kjent med oss, så fikk han jo sine ideer da. Og vi kunne være selektive på hva vi fortalte. Men for oss var disse samtalene i forkant viktige for oss, vi snakket om sykdom, død, kjærlighet, familie og samliv, så vi åpnet oss og fikk en tale med respekt og som gledet oss veldig. Gjestene sa også at den var spesiell for det var så tydelig at han visste hvem vi var, hvor vi kom fra og respekterte oss for det. Kjære vene, de er da mennesker prestene også, de er da like forskjellige som vi her inne er, og tenker sikkert ulikt om dette. Ønsker du imidlertid å påvirke, så må dere si det til presten - akkurat som dere tenker og føler. Spør, så får du svar fra den som faktisk kan gjøre noe med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 21. februar 2004 #8 Del Skrevet 21. februar 2004 Og jeg vil jo ha den realtert til oss og det jeg da lurer på er hvordan vi går frem for å få det slik vi ønsker? Den beste måten å gjøre dette på er å være åpen overfor presten som skal vie dere. Fortell hva som er viktig for deg. Gi beskjed om det er en spesiell tekst du ønsker at h*n skal tale om. Fortell om dere selv og om ting du synes hadde vært flott å ha med i talen. Det er ikke farlig å spørre eller snakke med presten om dette. De aller fleste prester er veldig glad for å få de innspillene de kan få til talen. Det vanskeligste av alt er å skrive en tale til noen man ikke har fått et inntrykk av i det hele tatt. Slapp av i samtalen med presten. Vær ærlig og åpen. Noen kommer til en vigselssamtale og har nesten forberedt seg på forhør. Det er ikke enkelt for presten. Ibe. Hvis du lurer på noe mer konkret hvordan du går frem, skriv gjerne PM. Skjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå