Gå til innhold

Oppkjøring! Trenger svar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde oppkjøring i går, for 2 gang. Fikk "ikke godkjent". Første gang skjønner jeg for sensor "grep inn i kjøringen" å bremset ned mer enn jeg valgte å gjøre forbi et veiarbeid-område. Men denne gangen skjønner jeg ikke hvorfor jeg strøk. Har øvd masse.Kjørelæreren min mener jeg kjører bra, og han ble overasket over at jeg strøk. Sensor måtte ikke gripe inn i kjøringen. Det sensor mente var "kjøremåten er ikke trafikksikker nok, og tar ikke godt nok hensyn til miljø og andres behov. Tidspunkt for ned giring. Rygging. Fartstilpassing på landevei. Fartsgrense og omgivelser, mot kryss. Plassering landevei, kurvkjøring"

I det siste har jeg kjørt mye landevei, og bremser litt ned da det kommer en uoversiktlig sving, bremser og girer ned før kryss og rundkjøringer. Er ikke flink til å rygge inn på parkeringsplasser(det vet jeg, men MÅ det telle at man ikke er proff der enda?) Kjørt masse med bestefaren min og han mener jeg kjører bra. Han sier jeg kjører bra på landevei og tar hensyn. Han føler seg ikke akkurat nervøs når han sitter på med meg. Under oppkjøringa bremsa jeg ned når jeg så folk langs veien og viste sensor "jeg ser denne situasjonen og avpasser farten" under flere "hendelser".

Har lyst til å klage for mener jeg kjører bra og burde ha lappen. Syns ikke jeg er en fare for trafikken akkurat. Hvordan klager jeg? Har vært inne på nettsiden til biltilsynet, men finner ikke noe klageskjema. Man blir vel ikke akkurat noe populær om man klager? Og hvordan fungerer det? Får man ny oppkjøring eller bare får man lappen?

Håper noen kan svare.

Anonym poster: c7a3982d11e776956b6895829ac7ca38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maria_Marihøne

Man kan ikke klage på resultatet på en oppkjøring. Eller, du kan klage, men det vil aldri få gjennomslag fordi det er umulig å etterprøve. Det du kan klage på er sensors oppførsel f.eks.

Hvis du ønsker å klage så er det ikke et eget skjema for det, men du skriver et brev som du sender til den aktuelle trafikkstasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppkjøring i går, for 2 gang. Fikk "ikke godkjent". Første gang skjønner jeg for sensor "grep inn i kjøringen" å bremset ned mer enn jeg valgte å gjøre forbi et veiarbeid-område. Men denne gangen skjønner jeg ikke hvorfor jeg strøk. Har øvd masse.Kjørelæreren min mener jeg kjører bra, og han ble overasket over at jeg strøk. Sensor måtte ikke gripe inn i kjøringen. Det sensor mente var "kjøremåten er ikke trafikksikker nok, og tar ikke godt nok hensyn til miljø og andres behov. Tidspunkt for ned giring. Rygging. Fartstilpassing på landevei. Fartsgrense og omgivelser, mot kryss. Plassering landevei, kurvkjøring"

I det siste har jeg kjørt mye landevei, og bremser litt ned da det kommer en uoversiktlig sving, bremser og girer ned før kryss og rundkjøringer. Er ikke flink til å rygge inn på parkeringsplasser(det vet jeg, men MÅ det telle at man ikke er proff der enda?) Kjørt masse med bestefaren min og han mener jeg kjører bra. Han sier jeg kjører bra på landevei og tar hensyn. Han føler seg ikke akkurat nervøs når han sitter på med meg. Under oppkjøringa bremsa jeg ned når jeg så folk langs veien og viste sensor "jeg ser denne situasjonen og avpasser farten" under flere "hendelser".

Har lyst til å klage for mener jeg kjører bra og burde ha lappen. Syns ikke jeg er en fare for trafikken akkurat. Hvordan klager jeg? Har vært inne på nettsiden til biltilsynet, men finner ikke noe klageskjema. Man blir vel ikke akkurat noe populær om man klager? Og hvordan fungerer det? Får man ny oppkjøring eller bare får man lappen?

Håper noen kan svare.

Anonym poster: c7a3982d11e776956b6895829ac7ca38

Hehe hadde tatt seg ut om man bare fikk lappen, hadde ikke det vært noe :)

Jeg vil tro at du bør fortelle kjørelæreren din alt sensor hadde å utsette på kjøringen din, så følger han ekstra med på deg i et par kjøretimer til før neste oppkjøring. Kanskje er det noe du kan øve mer på, noe teknisk som kjørelærere og sensor sett etter, om du skjønner.<br /><br /> Anonym poster: e1334f4a4cefddc3b025749c25bbc938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Du kan jo også be om å få snakke med sensor en gang til for å få en litt mer grundig forklaring på hvorfor h*n mente du ikke besto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg sov skrev innlegget.

Det som er greia; kjørelærer skjønte ikke det sensor hadde skrevet om kjøringen min. Han syns det hørtes merkelig ut. men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil jo være vanskelig for oss å si hvorfor du ikke sto, men med utgangspunkt i det du skrev kan det være flere ting som til sammen førte til et dårlig helhetsbilde.

Det sensor mente var "kjøremåten er ikke trafikksikker nok, og tar ikke godt nok hensyn til miljø og andres behov. Tidspunkt for ned giring. Rygging. Fartstilpassing på landevei. Fartsgrense og omgivelser, mot kryss. Plassering landevei, kurvkjøring"
  • Siden fokus på miljø er mer aktuelt enn noen gang tidligere, ville kjørelæreren min at turtallet skulle ligge mellom 1000 og 2000 rpm ved vanlig kjøring. Ved selve nedgiringen kan du da bremse i stor grad før du må gire. Det kjørelæreren kanskje påpekte var at du muligens skulle giret ned tidligere før kryss for så å bare flyte inn i krysset (evt. med clutchen inne) med andre foten på bremsen. (skape god tid for deg selv)
  • Vet ikke stor hastighet du holdt på landeveien, men er det et par hus langs veien eller litt skogkratt, vil det aldri lønne seg å ligge opp mot fartsgrensen. Sensor vil begrunne dette med at det kan komme barn ut i veien eller i verste fall dyr/elg/rådyr etc. Er det åpent område, er det ikke noe i veien å ligge på fartsgrensen.
  • Hvis det er lite trafikk på landeveien, vil kanskje et lite tips være å ligge litt nærmere den gule stripen? Tenker da på at du da vil få større mulighet til å rekke og svinge unna eventuelle ting som dukker opp langs veibanen din. Ikke aktuelt hvis det er en del motgående trafikk, da kjøringen din vil oppleves som svingete. Hold fokuset ditt på et punkt langt vekke, og la sidesynet jobbe med eventuelle hindringer.
  • Vet ikke hva du mener med kurvkjøring, men hvis det er det med krummet veibane, bør du definitivt redusere farten noe hvis det er en relativt brå sving uten krumning. Eventuelt kan man enkelte steder oppleve at veien krummer feil vei i svinger. Det samme gjelder selvsagt her! .. men ikke la deg friste av å "kutte" svingen slik at du ligger PÅ den gule streken med venstre dekk. Det kan komme noen brede imot.
  • Rygging er selvsagt noe du bare må øve mer på. Hvis det er et meget stort problem, synes jeg du skal øve på det på fritid og med kjørelærer. Det er kanskje ikke så viktig for å komme seg fra A til B, men hvis du har store problemer med det, ville det kanskje vært like raskt å bruke kollektivt (satt på spissen). Så når du parkerte under oppkjøringen, la du da merke til at det kom andre biler som gjerne ville forbi deg eller var du for opptatt med å komme deg inn i luken? Dette gjelder for så vidt det punktet å ta hensyn til andres behov. Det kan være veldig frustrerende å vente på noen som har problemer med å parkere når man egentlig har det travelt og må forbi. Da kan det kanskje være et lite tips å slippe dem forbi, før du så fortsetter med ditt.

Håper det er noen interessante tips!

ps. når det gjelder sensorer, så kan du be om to sensorer, at kjørelæreren din sitter på (kun for så å gi deg eventuell tilbakemelding på kjøringen ETTER når oppkjøringen er ferdig og du har fått bestått/ikke bestått) eller at du ber om en annen sensor enn det du har hatt på de to foregående oppkjøringene.

Lykke til!

Endret av vester
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...