Gå til innhold

Hunders oppførsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En gang var jeg på besøk hos en hund som jeg hadde hørt en del om. Den var av en "farlig rase", og at den var skikkelig mannevond, folk gikk omveier for å slippe å gå forbi huset der den bodde etc. Jeg liker hunder, så jeg var nyskjerrig på denne hunden. Eieren lukket opp ytterdøra, hunden bjeffet og hoppet rundt inni huset og ville ut til meg som hadde ringt på. Jeg gikk rolig inn og lot den snuse på meg mens jeg snakket med eieren og hunden viste seg å være kjempesnill.

Den logret og slikket på hendene mine, lot meg klappe den så mye jeg ville, hoppet opp på to og slikket meg oppover halsen og i ansiktet. Ville gjerne opp på fanget for å ligge også. Hvordan kan en tolke denne hundens språk mot meg som var på besøk? Var den så vennlig og snill som jeg oppfattet den som, eller er det en hundemåte å overmanne og bestemme over ny person i huset på? Noen som kan litt om hund her inne?

Anonym poster: d6782a46dec799fd7e593e85a1cf1140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gang var jeg på besøk hos en hund som jeg hadde hørt en del om. Den var av en "farlig rase", og at den var skikkelig mannevond, folk gikk omveier for å slippe å gå forbi huset der den bodde etc. Jeg liker hunder, så jeg var nyskjerrig på denne hunden. Eieren lukket opp ytterdøra, hunden bjeffet og hoppet rundt inni huset og ville ut til meg som hadde ringt på. Jeg gikk rolig inn og lot den snuse på meg mens jeg snakket med eieren og hunden viste seg å være kjempesnill.

Den logret og slikket på hendene mine, lot meg klappe den så mye jeg ville, hoppet opp på to og slikket meg oppover halsen og i ansiktet. Ville gjerne opp på fanget for å ligge også. Hvordan kan en tolke denne hundens språk mot meg som var på besøk? Var den så vennlig og snill som jeg oppfattet den som, eller er det en hundemåte å overmanne og bestemme over ny person i huset på? Noen som kan litt om hund her inne?

Anonym poster: d6782a46dec799fd7e593e85a1cf1140

Det høres ut som en vennlig og snill hund som ønsket deg velkommen. Ingen hunder "overmanner og bestemmer" over et menneske på den måten du kanskje har hørt og lest om. Dette er en gammel (men fremdeles dessverre populær i enkelte kretser) teori om dominans innen hundeverden. Heldigvis går verden videre og vi lærer stadig nye ting og det forskes som aldri før.

Hunder som hopper når de hilser gjør ikke annet enn at de prøver å komme opp i høyde med munnen din. I hundeverden hilses det vet å snuse og slikke i munnviken. Om det er å være "bortskjemt" er en annen sak. Personlig synes jeg det er opp til hver eier hva de lærer de til å gjøre eller ikke gjøre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Men mest sannsynlig vil det bety at den syns det var kjekt å få besøk og at den "aksepterte" deg/likte deg.

Jeg har lært min hund å sitte bak meg når det ringer på, for det er få som liker å få en så stor hund slengt i ansiktet (har en stor hannhund), men han vil veldig gjerne og sitter på gulvet og dirrer litt. Han er en veldig blid, glad og menneskeglad hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

For meg høres det helt klart ut som at den var lykkelig og glad over å få møte deg. Og ikke minst høres det ut som at du gjorde det riktige med at du gikk rolig og lot den snuse på deg. Det gjør hunden tryggere umiddelbart også. Men det er trist å høre at du hadde en slags misoppfatning av "farlige raser" fra før av. Det er ikke bare du som tror at noen hunderaser er ekstremt "farlige". Det er en misoppfatning at f.eks. større, skumlere hunder er farlige enn mindre, "søtere" hunder.

Fakta er at enhver hund er et resultat av oppdragelsen sin. Selv om at instinkt og arv spiller en liten rolle, vil miljø og oppdragelse alltid være det viktigste faktumet. Er en hund oppdratt rett, og får den rette behandlingen, vil også hunden være en lydig og snill hund. En hund er ikke født "ond" i så måte, men enhver hund vil ha instinkter. Så om man behandler en hund feil, eller skremmer en hund, vil man også få en usikker, potensielt farlig hund. Det er kanskje enklere å oppdra en mindre hund med "enklere" instinkter, men har du klart å oppdra en Rottweiler eller en Schæfer ordentlig, vil du få en stabil, lydig hund som er vel så god som en hund av annen rase. Problemet i dag er at mange hunderaser ikke får den stabile hånden og eieren de trenger! De får ikke den oppdragelsen, de rammene og den treningen de trenger, og ender opp med å bli ustabile, potensielt farlige hunder. Og det er så synd fordi det er ikke hundens feil heller.

Jeg vet ikke om dette er relevant for deg, men alt jeg prøver å si er: Ikke forhåndsdøm en hund! :) Uansett rase. Opptre rolig og riktig i møte med en hund, enten hunden er 5 eller 50 kilo. Enten den har svær muskelmasse eller nesten ingen muskelmasse. Enten hunden er en Rottweiler eller en Frisè. Men ha det i bakhodet at forskjellige hunderaser har forskjellig utgangspunkt. Husk òg at hunden er menneskets beste venn. Og hunden svikter deg ikke med mindre den føler seg nødt til det, av en eller annen grunn. Hunder er fantastiske skapninger og kan gi mye mer glede og lykke enn man på forhånd tror! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Fairydust. Ts her. Jeg har aldri hatt den innstillingen til hunder selv, men hadde blitt fortalt om mange episoder over mange år om akkurat denne hunden.

Jeg ble nyskjerrig og ville gjerne treffe den for å finne ut av hvordan den egentlig var, fordi jeg heller ikke tror at hunder er onde i seg selv, men blir farget av omgivelsene de vokser opp og lever i. Jeg opplevde den som en flott hund på alle måter, snill og kjærlig, leken, men nå kan jeg ikke så mye om hund som mange andre kan (jeg er ingen Cesar Millan), så jeg ville bare høre om noen hadde noen tanker om dette.

Takk for svar. :helen: Hilsen ei som er veldig glad i hunder.

Anonym poster: d6782a46dec799fd7e593e85a1cf1140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fairydust

Hei, Fairydust. Ts her. Jeg har aldri hatt den innstillingen til hunder selv, men hadde blitt fortalt om mange episoder over mange år om akkurat denne hunden.

Jeg ble nyskjerrig og ville gjerne treffe den for å finne ut av hvordan den egentlig var, fordi jeg heller ikke tror at hunder er onde i seg selv, men blir farget av omgivelsene de vokser opp og lever i. Jeg opplevde den som en flott hund på alle måter, snill og kjærlig, leken, men nå kan jeg ikke så mye om hund som mange andre kan (jeg er ingen Cesar Millan), så jeg ville bare høre om noen hadde noen tanker om dette.

Takk for svar. :helen: Hilsen ei som er veldig glad i hunder.

Anonym poster: d6782a46dec799fd7e593e85a1cf1140

OK :) Dessverre er det mange andre som har denne oppfatningen, men godt at du ikke har det. Veldig bra å se at du liker hunder godt, for de er jo så flotte vesener.

Den hunden var sikkert en lydig og snill hund, dersom du oppfattet den som det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang var jeg på besøk hos en hund som jeg hadde hørt en del om. Den var av en "farlig rase", og at den var skikkelig mannevond, folk gikk omveier for å slippe å gå forbi huset der den bodde etc. Jeg liker hunder, så jeg var nyskjerrig på denne hunden. Eieren lukket opp ytterdøra, hunden bjeffet og hoppet rundt inni huset og ville ut til meg som hadde ringt på. Jeg gikk rolig inn og lot den snuse på meg mens jeg snakket med eieren og hunden viste seg å være kjempesnill.

Den logret og slikket på hendene mine, lot meg klappe den så mye jeg ville, hoppet opp på to og slikket meg oppover halsen og i ansiktet. Ville gjerne opp på fanget for å ligge også. Hvordan kan en tolke denne hundens språk mot meg som var på besøk? Var den så vennlig og snill som jeg oppfattet den som, eller er det en hundemåte å overmanne og bestemme over ny person i huset på? Noen som kan litt om hund her inne?

Anonym poster: d6782a46dec799fd7e593e85a1cf1140

Så flott da! Nå vet du jo at selv om det går rykter om at hunden er farlig, så er den ikke det!

Hunden var vennlig og snill. Hunder er ikke utspekulerte, de tenker ikke taktikk i å overmanne andre med skjulte metoder. Hunden er nok akkurat som du opplevde, snill og kjærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i grunnen det med å hoppe opp og søke etter ansiktet og rundslikke jeg lurte på, og jeg fikk jo et svar på det. Jeg var en fremmed og ante ikke om det var for å dominere eller av glede, skjønt det kjentes veldig ut som det siste.

Jeg vet (eieren fortalte dette) at flere av naboene til den hunden går omveier for å slippe å møte den. Det verserer rykter om at den skulle ha bitt etter en gammel mann også, men en vet jo ikke hva mannen gjorde før den ble aggressiv.

Å slå etter hunder med stokk, har jeg sett folk gjøre før, men det er vel heller et resultat av deres egen redsel og helt uakseptabelt. Hadde noen slått etter meg ville jeg også ha blitt sint.

Anonym poster: d6782a46dec799fd7e593e85a1cf1140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Det er helt grusomt at folk oppfører seg helt idiotisk mot hunder, og gjør hunden usikker og redd, og når hunden reagerer er det plutselig hundens skyld og hunden kan potensielt bli avlivet. Det er bestandig trist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i. Mitt hjerte blør når jeg ser på mishandling og redningsaksjoner av dyr på Animal Planet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...