Dolly-Duck Skrevet 5. september 2012 #21 Skrevet 5. september 2012 Jeg anbefaler å ikke høre på KG-mafiaen i det hele tatt, men ta kontakt med den lokale rottweilerklubben og få gode råd fra de som er vant til rasen. Her på forumet er det prestisje som gjelder, og av ti svar får du ti forskjellige "gode råd". Det nytter ikke for noen her å hjelpe deg så lenge man ikke er i situasjonen. Undersøk her om det er noen i nærheten dere kan kontakte: http://www.rottweiler.no/ Er enig at kv ikke er den beste plassen å søke om hjelp. Men jeg ser ikke hvorfor hun skal ta kontakt med raseklubben. Det er jo ikke noe galt med rasen men med hundens atferd. Da trenger man en hundetrener som er godt vandt med alle slags raser, individer og problemer. TS, det finnes masse flinke undefolk i landet, finn noen i nærmiljøet som kan hjelpe dere. 1
Petra75 Skrevet 5. september 2012 #22 Skrevet 5. september 2012 Hvorfor skal hun IKKE ta kontakt med rasehundklubben? Jeg ville ha foretrukket en med erfaring med rottweiler mot en som holder på med chihuahua hvis jeg skulle ha søkt råd.
Gjest pærecider Skrevet 5. september 2012 #23 Skrevet 5. september 2012 (endret) Jeg anbefaler å ikke høre på KG-mafiaen i det hele tatt, men ta kontakt med den lokale rottweilerklubben og få gode råd fra de som er vant til rasen. Her på forumet er det prestisje som gjelder, og av ti svar får du ti forskjellige "gode råd". Det nytter ikke for noen her å hjelpe deg så lenge man ikke er i situasjonen. Undersøk her om det er noen i nærheten dere kan kontakte: http://www.rottweiler.no/ En hund er en hund, enten det er en chihuahua eller rottweiler. Såklart, de ulike rasene har spesielle personlighetstrekk, men i bunn og grunn kommuniserer de fleste hunder likt; knurring/bjeffing som avstandsøkende signaler, gjesper/snur seg vekk for å dempe, logrer når de er glade osv, osv. Den oppførselen TS beskriver kunne godt ha vært passende på en chihuahua eller en puddel med ressursforsvar og usikkerhet i forhold til henne. Men er og bra å høre med rottweilereiere, for all del siden de kjenner rasen sin. Men fins og mange dyktige hundefolk her inne på kg. Og på canis.no er det enda flere folk som har bra peil. Det TS beskriver er ikke unikt for rottweilere. Har hatt chihuahuaer, elghunder og labradorer i huset som har oppført seg slik i lignende situasjoner. Og hvis min nåværende hund (engelsk toy terrier) skulle utvikle ressursforsvar så hadde han sikkert begynt å knurre og boffe hvis han følte at 'eiendelen' hans var truet. Endret 5. september 2012 av pærecider
Dolly-Duck Skrevet 5. september 2012 #24 Skrevet 5. september 2012 Hvorfor skal hun IKKE ta kontakt med rasehundklubben? Jeg ville ha foretrukket en med erfaring med rottweiler mot en som holder på med chihuahua hvis jeg skulle ha søkt råd. Fordi de ikke driver med hundekurs eller privattimer, de har eller ingen utdanning innenfor hundeatferd og trening. Sier ikke at de er negativt å være i kontakt med dem, men jeg tror de vil få mye bedre hjelp og de får kontakt med noen hundetrenere. Chihuahua? Jeg har vært på flere kurs og trenerene er meget kompetente. Det er faktisk veldig sjeldent jeg har sett en chi på kurs. Men det har ingenting å gjøre med saken. Her er det atferd som skal trenes bort, det spiller liten rolle hvilke rase hunden er. Hundetrenere jobber og har god erfaring med både store og små hunder 1
Portvinpiken Skrevet 5. september 2012 #25 Skrevet 5. september 2012 Kjæresten min har en hund, som er mildt sagt "sjalu" på meg... Og vi aner ikke hvordan vi skal få fikset dette... For jeg kan ikke være alene med hunden, for den bjeffer og knurrer mot meg hele tiden, og jeg føler meg ikke trygg rundt han. Dette er veldig dumt siden vi har tenkt på å flytte sammen snart, og det er ikke trivelig å ha en hund som ikke liker deg.... Noen gode tips og råd å få? Anonym poster: 7d8b940c29e7838e7b6dd03bc516dc1e Hunden er ikke sjalu, den er usikker. Som flere har anbefalt, så ta kontakt med noen som holder kurs - eller aller helst privattimer/konsultasjoner så får dere hjelp til å trene med hunden. Angående kurs ville jeg styrt unna gammeldagse metoder som de fra Nordenstam og de som fremelsker Cesar Milan står for. 1
spørsmålstegnet Skrevet 5. september 2012 #26 Skrevet 5. september 2012 Da jeg ble introdusert til bikkja til dama, så tisset han i både senga mi og i skoen min. Dama var helt fra seg, og hun trodde jeg skulle dumpe hun. Nå etter 5 år, så er bikkja og jeg bestisser
Sinner Skrevet 5. september 2012 #27 Skrevet 5. september 2012 (endret) Har du prøvd å vise at du er sjefen? Her er noen tips hvis du tørr å prøve: Gi den mat. Du bestemmer når han skal få den, og når han ikke får spise mer. Ta vekk skåla noen ganger hver gang han spiser, bare for å vise at du er sjefen. Om den knurrer så si "TSSSH" eller "NEI" (kan være greit å si det samme som kjæresten din sier, siden hunden er vant til at det betyr "nå har du gjort noe feil") og gi den et dytt. Knurr tilbake. En hund som ikke vil bli harselert med ville knurret tilbake. Gi den korreks når den knurrer mot deg, og er den for drøy så slenger du den i bakken. Om den ikke er leken så vil den ikke prøve å bite, men heller klynke. Prøv å vær streng med den, vis at du ikke finner deg i noe som helst. Det tar på å gjøre dette dag ut og dag inn over en periode, men det blir verdt det. Prøv å vær hjemme alene med hunden, og når kjæresten kommer hjem skal han ALLTID hilse på deg først. Gjenta dette noen ganger på en kveld over noen dager. Kjæresten går ut døra og kommer inn igjen. Få kjæresten til å kose mye med deg, klem deg og stryke på deg slik at hunden ser det. Du kan også prøve å bare bestemme helt tilfeldige ting. Hvis kjæresten har latt hunden ligge i sofaen i et kvarter så kan du gi den beskjed om å gå ned og legg deg selv på samme plass. Ta tingene til hunden, vis at du er sjefen over tingene. Generelt sett kan du prøve å tenke som en hund, de er tross alt flokkdyr og de klarer å etablere en rangsstige på sine måter. Da kan du og gjøre det. Gi belønning når han er flink og hører etter, en hund vil like den som gir den godbiter. Om du er redd for å bli bitt så bruk tykke skihansker og tykke klær når du holder på, om han så mye som prøver å bite så slenger du han i bakken. Kraften du bruker kommer an på størrelsen på hunden. Det finnes en fin linje mellom hund som blir irettesatt og hund som sitter igjen og er usikker. I starten vil den nok bli usikker fordi den er vant til at den er sjefen over deg, men du bør også vise at du er glad i den for ikke å gjøre den usikker på sikt. Dette har jeg gjort siden hunden var valp, moderat i starten og mer etter hvert. Nå lyder den hver minste ordre, og vet akkurat hva den får gjøre og ikke. Anonym poster: f10c344fdd8118f2561f6769752fa00c Knurre tilbake? Ta fra den maten? herlighet menneske, slutt nå å se på hundeviskeren og lær deg litt om hund før du kommer med slike råd. Hva mener du at ts oppnår med å si tssh og dytte til den? Åja, kanskje den tenker at cesar Milan sier slik så da må jeg jo adlyde. Det er jammen meg ikke rart det er mange nervøse og føkka opp hunder her i verden. Og lykke til med å slenge en utrygg rottweiler i bakken, synes jeg ser det for meg. Som flere sier her, meld dere på kurs men vær nøye med hvem dere velger. Altfor mange liksomhviskere der ute som driver med gammeldags dominansteori. Endret 5. september 2012 av Sinner
Sinner Skrevet 5. september 2012 #28 Skrevet 5. september 2012 (endret) dobbelpost Endret 5. september 2012 av Sinner
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå