Gå til innhold

"sjalu" hund...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har en hund, som er mildt sagt "sjalu" på meg... Og vi aner ikke hvordan vi skal få fikset dette... For jeg kan ikke være alene med hunden, for den bjeffer og knurrer mot meg hele tiden, og jeg føler meg ikke trygg rundt han.

Dette er veldig dumt siden vi har tenkt på å flytte sammen snart, og det er ikke trivelig å ha en hund som ikke liker deg....

Noen gode tips og råd å få? :sjenert:

Anonym poster: 7d8b940c29e7838e7b6dd03bc516dc1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være en idé å bygge opp et ''avhengighetsforhold'' mellom deg å hunden. Dvs at DU er den som gir den mat og er den som lufter den når den må ut. Du må vise at du er en leder på lik linje med kjæresten din.

Kan også være lurt å involvere en tredjepart, en atferdsspesialist mtp at hunden viser aggresjon ovenfor deg, så ingen tar unødvendige risikoer og blir skadet.

Anonym poster: 86567d3ab752512e533392e074ea507a

Skrevet

Noe må bli gjort hvertfall.... Bare jeg snakker til han så rister hele hunden av sinne og knurrer. Du merker godt at han ikke liker meg... og det er veldig synd.... han er en rottweiler om det har noe å si?! :sjenert:

Jeg prøver å gi han mat, og jeg prøver å bygge opp ett forhold til hunden, men når vi en gang i blandt er alene, så hvis jeg er stuen, går han ut i gangen, går jeg ut i gangen, går hunden innpå soverommet, osv. Han unngår meg helt..... Og når typen er hjemme prøver han å få kos og oppmerksomhet fra han, og hvis vi koser i sofaen, så prøver han å skille oss, og skivse meg ut.... Dette begynner å bli ett skikkelig problem....

Anonym poster: 33d10508fd29ade17012ef4f4e78cd07

Skrevet

Har du prøvd å vise at du er sjefen? Her er noen tips hvis du tørr å prøve:

Gi den mat. Du bestemmer når han skal få den, og når han ikke får spise mer. Ta vekk skåla noen ganger hver gang han spiser, bare for å vise at du er sjefen. Om den knurrer så si "TSSSH" eller "NEI" (kan være greit å si det samme som kjæresten din sier, siden hunden er vant til at det betyr "nå har du gjort noe feil") og gi den et dytt.

Knurr tilbake. En hund som ikke vil bli harselert med ville knurret tilbake.

Gi den korreks når den knurrer mot deg, og er den for drøy så slenger du den i bakken. Om den ikke er leken så vil den ikke prøve å bite, men heller klynke.

Prøv å vær streng med den, vis at du ikke finner deg i noe som helst. Det tar på å gjøre dette dag ut og dag inn over en periode, men det blir verdt det.

Prøv å vær hjemme alene med hunden, og når kjæresten kommer hjem skal han ALLTID hilse på deg først. Gjenta dette noen ganger på en kveld over noen dager. Kjæresten går ut døra og kommer inn igjen.

Få kjæresten til å kose mye med deg, klem deg og stryke på deg slik at hunden ser det.

Du kan også prøve å bare bestemme helt tilfeldige ting. Hvis kjæresten har latt hunden ligge i sofaen i et kvarter så kan du gi den beskjed om å gå ned og legg deg selv på samme plass.

Ta tingene til hunden, vis at du er sjefen over tingene.

Generelt sett kan du prøve å tenke som en hund, de er tross alt flokkdyr og de klarer å etablere en rangsstige på sine måter. Da kan du og gjøre det.

Gi belønning når han er flink og hører etter, en hund vil like den som gir den godbiter.

Om du er redd for å bli bitt så bruk tykke skihansker og tykke klær når du holder på, om han så mye som prøver å bite så slenger du han i bakken. Kraften du bruker kommer an på størrelsen på hunden. Det finnes en fin linje mellom hund som blir irettesatt og hund som sitter igjen og er usikker. I starten vil den nok bli usikker fordi den er vant til at den er sjefen over deg, men du bør også vise at du er glad i den for ikke å gjøre den usikker på sikt.

Dette har jeg gjort siden hunden var valp, moderat i starten og mer etter hvert. Nå lyder den hver minste ordre, og vet akkurat hva den får gjøre og ikke.

Anonym poster: f10c344fdd8118f2561f6769752fa00c

Skrevet

Min er forresten en rottweilerblanding, og den var ekstremt opptatt av rang. Hver gang en person kommer innom etablerer jeg rangsstigen på de i rommet tvert, hunden er alltid nederst.

Men jeg ville aldri turt å knurre tilbake til en rottweiler, så stryk den :P

Skrevet

Noe må bli gjort hvertfall.... Bare jeg snakker til han så rister hele hunden av sinne og knurrer. Du merker godt at han ikke liker meg... og det er veldig synd.... han er en rottweiler om det har noe å si?! :sjenert:

Jeg prøver å gi han mat, og jeg prøver å bygge opp ett forhold til hunden, men når vi en gang i blandt er alene, så hvis jeg er stuen, går han ut i gangen, går jeg ut i gangen, går hunden innpå soverommet, osv. Han unngår meg helt..... Og når typen er hjemme prøver han å få kos og oppmerksomhet fra han, og hvis vi koser i sofaen, så prøver han å skille oss, og skivse meg ut.... Dette begynner å bli ett skikkelig problem....

Vil ikke si at rasen er avgjørende her, selvom rottweilere kan være veldig beskyttende og lojal ovenfor eierene sine. Derimot er det viktig at man vet hva man gjør, det er det uansett rase, men mtp at rottweileren kan yte stor skade hvis den bestemmer seg for å ta deg.

Har den noen gang glefsa etter deg? Eller det det kun knurring?

Når den ''skviser'' deg ut av sofaen, kommer han da opp i sofaen? Det er jo like viktig at kjæresten din viser at dette er uakseptabel oppførsel.

Skrevet

Min er forresten en rottweilerblanding, og den var ekstremt opptatt av rang. Hver gang en person kommer innom etablerer jeg rangsstigen på de i rommet tvert, hunden er alltid nederst.

Men jeg ville aldri turt å knurre tilbake til en rottweiler, så stryk den :P

Nei det er litt det som er problemet, han er stor, og skummel, jeg er redd han rett og slett... men jeg må jo vise han hvem som bestemmer.... men vanskelig når han alt tror han er sjefen over meg....

Skrevet

Nei det er litt det som er problemet, han er stor, og skummel, jeg er redd han rett og slett... men jeg må jo vise han hvem som bestemmer.... men vanskelig når han alt tror han er sjefen over meg....

Ikke prøv å bestem over hunden når du er redd. Hunden merker det og kan angripe deg. Det er dømt til å gå dårlig. Få kjæresten din til å vise hunden at det den gjør ikke er lov. Først når du er trygg på hunden kan du vise hvem som bestemmer. Aldri ellers.

Skrevet

Vil ikke si at rasen er avgjørende her, selvom rottweilere kan være veldig beskyttende og lojal ovenfor eierene sine. Derimot er det viktig at man vet hva man gjør, det er det uansett rase, men mtp at rottweileren kan yte stor skade hvis den bestemmer seg for å ta deg.

Har den noen gang glefsa etter deg? Eller det det kun knurring?

Når den ''skviser'' deg ut av sofaen, kommer han da opp i sofaen? Det er jo like viktig at kjæresten din viser at dette er uakseptabel oppførsel.

Ja den har klefset til meg, derfor jeg er nå redd han... Dette skjedde når vi var alene.

Ja han prøver å komme opp i sofaen, og jeg flytter litt på meg fordi jeg er redd. kjæresten min kjefter jo på han, og tar han i "skinnet" og sier at det ikke er greit... Og når han har bjeffa skikelig mot meg, har han tatt han hardt og sendt han ut på tarassen, og ikke fått kommet inn på en god stund... Han prøver å kjefte så godt som han kan, hunden forstår at kjæresten min er sjefen over han....

Skrevet

Ville heller ikke utfordret en rottweiler med å knurre. Hvis du er redd vil hunden plukke opp dette, og ganske sikkert utnytte det. Det er viktig å være rolig og bestemt og KONSEKVENT ikke minst, og at du og kjæresten jobber sammen. Ville uansett kontaktet veterinær/atferdsekspert for tips og råd.

Skrevet

Gi den mat. Du bestemmer når han skal få den, og når han ikke får spise mer. Ta vekk skåla noen ganger hver gang han spiser, bare for å vise at du er sjefen. Om den knurrer så si "TSSSH" eller "NEI" (kan være greit å si det samme som kjæresten din sier, siden hunden er vant til at det betyr "nå har du gjort noe feil") og gi den et dytt.

Gi den korreks når den knurrer mot deg, og er den for drøy så slenger du den i bakken. Om den ikke er leken så vil den ikke prøve å bite, men heller klynke.

Prøv å vær streng med den, vis at du ikke finner deg i noe som helst. Det tar på å gjøre dette dag ut og dag inn over en periode, men det blir verdt det.

Prøv å vær hjemme alene med hunden, og når kjæresten kommer hjem skal han ALLTID hilse på deg først. Gjenta dette noen ganger på en kveld over noen dager. Kjæresten går ut døra og kommer inn igjen.

Få kjæresten til å kose mye med deg, klem deg og stryke på deg slik at hunden ser det.

Du kan også prøve å bare bestemme helt tilfeldige ting. Hvis kjæresten har latt hunden ligge i sofaen i et kvarter så kan du gi den beskjed om å gå ned og legg deg selv på samme plass.

Generelt sett kan du prøve å tenke som en hund, de er tross alt flokkdyr og de klarer å etablere en rangsstige på sine måter. Da kan du og gjøre det.

Gi belønning når han er flink og hører etter, en hund vil like den som gir den godbiter.

Om du er redd for å bli bitt så bruk tykke skihansker og tykke klær når du holder på, om han så mye som prøver å bite så slenger du han i bakken. Kraften du bruker kommer an på størrelsen på hunden. Det finnes en fin linje mellom hund som blir irettesatt og hund som sitter igjen og er usikker. I starten vil den nok bli usikker fordi den er vant til at den er sjefen over deg, men du bør også vise at du er glad i den for ikke å gjøre den usikker på sikt.

Dette har jeg gjort siden hunden var valp, moderat i starten og mer etter hvert. Nå lyder den hver minste ordre, og vet akkurat hva den får gjøre og ikke.

Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge. Hunden knurrer på ts og du vil at hun skal ta fra ham matskålen:O Det er jo det værste enn kan gjøre. Man skal ALDRI ta mat fra hunden, det må jo være den beste måten å gjøre hunden mat aggressiv.

TS, glem alt denne personen har skrevet. Du begynner ikke å legge en rotweiler du ikke har et forhold til ned i bakken. Dette er en hund, den er fullstendig klar over at dere ikke er samme rase, så det er overhodet ingen grunn til å knurre tilbake. Denne måten å trene hunder på er så gammeldags at jeg blir sjokkert når noen faktisk fremdeles gjør det.

• Liker 2
Skrevet

Ikke prøv å bestem over hunden når du er redd. Hunden merker det og kan angripe deg. Det er dømt til å gå dårlig. Få kjæresten din til å vise hunden at det den gjør ikke er lov. Først når du er trygg på hunden kan du vise hvem som bestemmer. Aldri ellers.

oki, takk for tipset.... :)

Skrevet

Ja den har klefset til meg, derfor jeg er nå redd han... Dette skjedde når vi var alene.

Ja han prøver å komme opp i sofaen, og jeg flytter litt på meg fordi jeg er redd. kjæresten min kjefter jo på han, og tar han i "skinnet" og sier at det ikke er greit... Og når han har bjeffa skikelig mot meg, har han tatt han hardt og sendt han ut på tarassen, og ikke fått kommet inn på en god stund... Han prøver å kjefte så godt som han kan, hunden forstår at kjæresten min er sjefen over han....

Kjæresten din bør absolutt ikke ta hunden i nakken når den bjeffer på deg. Kan hende hunden assossierer deg med å bli tatt i nakken. Det er ikke lurt. Synes dere burde kommet dere på kurs eller fått noen privattimer av en hundetrener, en som driver med positiv trening.

Skrevet

Kjæresten din bør absolutt ikke ta hunden i nakken når den bjeffer på deg. Kan hende hunden assossierer deg med å bli tatt i nakken. Det er ikke lurt. Synes dere burde kommet dere på kurs eller fått noen privattimer av en hundetrener, en som driver med positiv trening.

Jeg tenker at dette kanskje er rimelig lurt ja.... :)

Skrevet

Om du slenger en hund i bakken, kalles det dyremishandling. Dessuten kan det gjøre vondt verre.

Skrevet

Jeg behøver ikke lese lenger enn de første setningene i dette innlegget for å kunne si at det er ihvertfall oppskriften på en aldri så liten katastrofe. Å ta fra hunder mat betyr IKKE at du er sjefen! Det betyr at du ikke er til å stole på og helt hinsides normal oppførsel i en flokk. Hvorfor trigge et instinkt som matforsvar?

Mat er en ressurs som man heller kan bruke positivt i innlæring og avlæring.

• Liker 1
Skrevet

Her må du bygge opp tillitt og respekt fra hunden. AB i innlegg nr 4 ville jeg bare ignorert, h*n har sett for mye på hundehviskeren og bruker metoder som er ut-datert for lenge siden. Så mye pisspreik er det lenge siden jeg har hørt.

Jeg ville startet med at du gir hunden mat og gir den godis når du er der. Sett deg ned på gulvet og kast litt gobiter til den. Ros den, snakk med myk stemme. Vil den ikke være med deg, så ikke tving den til det. Gå mye tur med den, og gi den gjerne litt kommandoer som vet den lystrer. Vær kompis, og ålreit men gi tydelige beskjeder. Ikke bruk straff, og ikke ta fra hunden maten når den spiser. Maten skal hunden få ha i fred!!

Knurring er en form for språk, og hvis hunden knurrer så ønsker den avstand. Hvis en hund blir straffet hver gang den prøver å gi beskjed/advarsel så vil den bli en tikkende bombe og til slutt bite, uten forvarsel. Fordi den har blitt straffet for å gi beskjed. Dette gjelder også kjæresten din, det er helt idiotisk å straffe hunden på denne måten.

Anbefaler at dere kommer dere på et kurs. Spør gjerne om kursanbefalinger her, på canis.no eller på hundesonen.no FØR dere melder dere på. For det er sabla mange idioter av noen "hundetrenere" der ute som ødelegger mer enn de fikser. På kurset bør DU gå, du bør håntere hunden. Du må lære deg å stole på hunden, og hunden må stole på deg. Det skjer ikke via straff og kjefting, men ved tålmodighet, ros, godbiter og gjensidig respekt.

• Liker 4
Skrevet

Gratulerer, du har fått en hund som er piss-redd for deg, totalt underkuet og som lyer fordi den er redd for deg, ikke fordi den selv ønsker.

Slike som deg burde ikke fått lov til å gi råd en gang, for noen ekstremt dårlige og farlige råd du gir. Ikke minst er det brudd på dyreverns-loven, og regnes som mishandling.

Forkastelig og kvalmt.

Anonym poster: 74ddc77cca39f8cedcce63fdb6e16812

• Liker 5
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Det er kjæresten din som må vise hunden at han er sjefen, dog ikke på slike neandertalmetoder som AB beskrev her, den såkalte alfarullen blant ulver er faktisk kun brukt når lederen vil drepe den andre, så hunden ville jo blitt 'ettergivende' av skrekk. Eller svart tilbake med aggresjon. I andre tilfeller er det den underlegne som frivillig ruller seg. Kjæresten din er sjef i den forstand at det er han som har kontroll over ressurser og goder.

For hunden er han en ressurs som den må forsvare, på samme måte som om han var et kjøttbein eller mat. Når hunden knurrer og bjeffer mens dere sitter i sofaen kan man få hunden til å gå ned, på en rolig og bestemt måte, ikke skrik, (fint hvis hunden forstår kommandoen 'ned')ignorere ham, mange hunder forstår tegninga fort, ypping vil føre til misting av privilegium/ressurs. Gjør dette så fort dere ser det minste tegn til knurring eller bjeffing. Når den roer seg ned, ros og gi godbit. La kjæresten gjøre det, siden det er ham hunden forholder seg til. ikke deg. Hunden vil ikke lyde deg hvis den ikke har tillit til deg. En annen ting du kan gjøre er å vise hunden at du er harmløs, bruke dempende signaler. Det er signaler som hunder bruker seg i mellom for å unngå konflikter. Ulike signaler: gjesping, slikking om munnen, se bort, snu kroppen litt bort. La hunden være i fred hvis den ønsker det. Fortsett gjerne med å fore hunden, gå turer med den. Gi den godbiter når den har vært rolig og oppført seg fint.

Endret av pærecider
Skrevet

Jeg anbefaler å ikke høre på KG-mafiaen i det hele tatt, men ta kontakt med den lokale rottweilerklubben og få gode råd fra de som er vant til rasen.

Her på forumet er det prestisje som gjelder, og av ti svar får du ti forskjellige "gode råd". Det nytter ikke for noen her å hjelpe deg så lenge man ikke er i situasjonen. Undersøk her om det er noen i nærheten dere kan kontakte:

http://www.rottweiler.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...