Gå til innhold

Ferie med felles vs hans barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har 2 barn fra tidligere, jeg har ingen men vi skal snart få vår første felles baby. Det er mye jeg tenker over om dagen og en av tingene er ferieturer. Min mann har ikke så mye forhold til sine 2 andre barn. har vært lite til stede da de var små så det har bare blitt sånn. Han føler seg mer som en onkel enn som en pappa sier han selv. Vi har ungene 8 netter i måneden som er det vi klarer da vi har lang kjørevei til skole og bhg så han tar sitt ansvar.

Det jeg nå lurer på er hvordan det vil bli om vi drar på ferie med vårt felles barn uten hans barn. er dette ekstremt dårlig gjort eller har vi rett til å dra på ferie som vi vil. Vi er glad i år reise og har med ungene på ferie ca 1 uke hver sommer og de er her ca 2 uker i ferien. Vi pleier alltid å dra avgårde 2 uker om vinteren for det er da det passer best for oss å dra.

er det noen som har erfaring med dette?

Anonym poster: 5ee15708f08fed04a92e0bdd6800308a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må det være endten eller?

Kan det ikke være både òg?

Noen ganger med bare felles barn - andre ganger med alle

• Liker 1
Skrevet

Må det være endten eller?

Kan det ikke være både òg?

Noen ganger med bare felles barn - andre ganger med alle

Jo, vi kommer til å fortsette med den uken om sommeren, men jeg tenkte på andre ferier. Vi prøve som regel å reise som sagt 2 uker på vinteren og gjerne 1 uke på vår eller høst i tillegg til noen weekendturer.

Skrevet

Forstår meg ikke hvordan du kan si at han tar sitt ansvar.. når han kun har barna 8 netter i mnd, og i tillegg tørr å lage flere barn med han...

Selvsagt bør barna hans være med på ferie!!

Anonym poster: b1a10e77fbd0cba43b80b8240a17f3fd

• Liker 5
Skrevet

En fyr ikke har involvert seg i sine første barns oppvekst er ikke en fyr jeg ville fått barn med. For det er en alt for stor sjanse til at han blir "lekeonkel" til fellesbarnet også hvis/når det blir slutt.

• Liker 3
Skrevet

En fyr ikke har involvert seg i sine første barns oppvekst er ikke en fyr jeg ville fått barn med. For det er en alt for stor sjanse til at han blir "lekeonkel" til fellesbarnet også hvis/når det blir slutt.

Eller at han blir leke-onkel for fellesbarnet mens de fortsatt bor sammen, kanskje derfor han ble skilt første gangen.

Skrevet

Eller at han blir leke-onkel for fellesbarnet mens de fortsatt bor sammen, kanskje derfor han ble skilt første gangen.

Dette kan jeg se for meg som sannsynelig vil skje, siden han har barna flere netter i mnd og i ferien og likevell bare føler seg som onkel. At det går ant.

Anonym poster: f9c2793f2026cbd8d68f48a778bf3931

• Liker 4
Skrevet

Den her fyren er ikke sann.

• Liker 1
Skrevet

Synes du fikk utrolig mange usaklige svar her, spørsmålet hennes var vel ikke hva dere synes om barnefaren eller om hun burde få barn med han. SKJERP DERE. Jeg er i en lignende situasjon som din. Vi har også barna 8 netter i måneden. Det er faktisk ganske vanlig om man ikke har 50 - 50, det blir annenhver helg og 1 dag i uken. Og om ikke de bor like i nærheten av der barnet går på skolen er det ikke så mange andre løsninger som fungerer. De fleste av oss må faktisk jobbe og da er det ikke så lett å kjøre i 1 time for å få levert på skole og bhg, og det er ikke alltid barnefaren som har flyttet avgårde.

Vi har valgt å ta en ferie i året med alle ungene og så ferierer vi og drar på turer som vi vil med felles barn. Det var en del styr i startet, men det synes jeg det er med alt som har med felles barn og særkullsbarn å gjøre.

Så gjør det dere føler er rett for dere. Det er så mange med så mange meninger at det er umulig å gjøre alle fornøyd.

• Liker 6
Skrevet

Nå vet ikke du noe om grunnen til at han ikke var så involvert da. utrolig hvor frekkt man kan klare å svare. Ikke alle er så heldige at de har en jobb i byen de bor, ikke alle er så heldige at de kan være hjemme hver dag kl 17. Det er ikke alle som har den optimale jobben men noen må faktisk ha disse jobbene også. Og det er ikke alle damer som legger forholdene særlig godt til rette senere heller. Du kan ikke bare anta at det alltid er mannnens feil at forholdet mellom barn og far ikkke er så godt.

• Liker 7
Skrevet

Forstår meg ikke hvordan du kan si at han tar sitt ansvar.. når han kun har barna 8 netter i mnd, og i tillegg tørr å lage flere barn med han...

Selvsagt bør barna hans være med på ferie!!

Selvfølgelig tar han ansvar da. Hun flyttet 1 time avgårde men ungene. Pga jobb, skole og bhg er det ikke mulig å ha barna mer enn annenhver helg, og han har dem da fra torsdag. Har gått ned i 80 prosent stilling for å få fri på fredager slik at han kan kjøre til skolen.

Han har via advokat og mekling fått til denne ordningen som eksen egentlig ikke ville pga avstanden. Han har også søkt jobber nærmere der hun bor uten å ha fått napp ennå.

De 2 ukene med sommerferie er også det han har fått via mekling og advokat selv om vi i første omgang søkte om 3 uker.

Så du har INGEN RETT TIL Å DØMME uten å vite noen ting. Jeg lurte på ferien, har du ingen erfaring med dette så hold synet ditt for deg selv.

• Liker 4
Skrevet

8 netter i måneden er ikke hva jeg stusset på, men at fyren har uttalt at han føler seg mer som en onkel enn som pappa for egne barn.

• Liker 4
Skrevet

8 netter i måneden er ikke hva jeg stusset på, men at fyren har uttalt at han føler seg mer som en onkel enn som pappa for egne barn.

Det kommer at at da barna var små jobbet han vekk i uka, og da han var hjemme i helger var mor og barn som regel avgårde på besøk til hennes familie og venner. De har alltid levd avskilte liv og aldri levd som en familie. Han slapp sjelden til og hun hadde alltid full kontroll. Da det ble slutt gikk det laaaang tid før han fikk se dem. Hun flyttet først 3 timer avgårde. Etter masse styr med advokater og mekling fikk han disse 8 nettene og hun flyttet nærmere ellers måtte de delt reiseutgifter og det ville hun ikke. Hennes ønske var at han skulle betale fullt bidrag og ikke se ungene, hun mente det var mest rettferdig siden det var hennes unger. Så han har aldri bygget noen forhold til ungene, det er ikke alle forunt og automatisk ha verdens beste forhold fordi om det er deres biologiske barn. Bånd og forhold må også etableres og bygges og holdes ved like.

Jeg skrev heller ikke at det var slik han ville han det, men det er slik han føler og vi har utallige kvelder med tårer her fordi han føler seg utilstrekkelig og grusom. Men dette har ingentinge med mitt ferie spørsmål å gjøre, men da fikk du iallefall forklaringen din så kansje jeg kan få et svar på det jeg egentlig lurte på.

• Liker 5
Skrevet

I slike tråder må man bare ignorere alle svar fra brukeren "gjest" fordi hun har ikke noe nyansert forhold til stefamilier. Om det var opp til henne skulle alle sluttet å jobbe (men pøse på med penger selvsagt), sluttet å ha fritidsaktiviterer og privatliv med egne følelser, og viet sitt liv til å gjøre særkullsbarn og stebarn fornøyde. Helst skal man fortsette å bo med eksen, aldri få ny partner og man skal i hvert fall drite i sine nye barn med ny partner.

TS: ta med barna deres på ferie når dere selv ønsker det. Så lenge de to eldste også får ferie med pappa, og mest sannsynlig også med mor, så kan du reise som du vil med dine egne barn når de eldste er med mor.

• Liker 10
Skrevet

Min mann har 2 barn fra tidligere, jeg har ingen men vi skal snart få vår første felles baby. Det er mye jeg tenker over om dagen og en av tingene er ferieturer. Min mann har ikke så mye forhold til sine 2 andre barn. har vært lite til stede da de var små så det har bare blitt sånn. Han føler seg mer som en onkel enn som en pappa sier han selv. Vi har ungene 8 netter i måneden som er det vi klarer da vi har lang kjørevei til skole og bhg så han tar sitt ansvar.

Det jeg nå lurer på er hvordan det vil bli om vi drar på ferie med vårt felles barn uten hans barn. er dette ekstremt dårlig gjort eller har vi rett til å dra på ferie som vi vil. Vi er glad i år reise og har med ungene på ferie ca 1 uke hver sommer og de er her ca 2 uker i ferien. Vi pleier alltid å dra avgårde 2 uker om vinteren for det er da det passer best for oss å dra.

er det noen som har erfaring med dette?

Jeg synes to ting:

1. Bygg opp et bedre forhold til de to særkull barna, de er hans like mye som den som er på vei. Føler han seg som en onkel må han gjøre noe med det. Han er pappa, barna trenger at han er pappa, like mye som den som er på vei. Dere må være de voksne og forandre det. Husk at han potensielt kan komme til å være på samme måte med barnet som erpå vei. Sørg for å "lære han opp" til å ta godt vare på ALLE barna sine. Det er det eneste rette.

2. Familieferieturer tar man med alle barna på. Det er dårlig gjort å la hans barn være igjen hjemme når dere reiser på familietur med barn, det underbygger virkelig det dårlige forholdet. Voksentur er noe annet, men da blir alle barna igjen hjemme. Ferier og turer skaper felles opplevelser og sterkere bånd, det vil jo være kjempebra for forholdet deres til barna hans! Da får dere mye mulighet til å skape sterkere bånd til de begge to!

Nå synes jeg en ting til. LAG TID TIL BARNA HANS. dere vil vel ikke ringe og be barnehagen beholde det nye barnet deres over natten fordi dere rettighet slett ikke få tid til å hente han??

Gjest Violetta
Skrevet

En ting er hans forhold til barna, en annen ting er barnas forhold til hverandre. Deres felles barn er søsken med hans særkullsbarn, og trenger også å bygge opp et forhold til hverandre.

I utgangspunktet bør alle barna være med på familieferie fordi de er nettopp det, familie.

• Liker 2
Skrevet

Jeg nøyer meg med å svare på spørsmålet, jeg:

Selvsagt kan dere reise på ferieturer uten stebarna også i ny og ne, bare stebarna ikke alltid kommer i annen rekke, eller får dårligere tilbud.

Stebarna reiser sikkert på turer med sin mor (og evt stefar) også?

• Liker 5
Skrevet

Jeg nøyer meg med å svare på spørsmålet, jeg:

Selvsagt kan dere reise på ferieturer uten stebarna også i ny og ne, bare stebarna ikke alltid kommer i annen rekke, eller får dårligere tilbud.

Stebarna reiser sikkert på turer med sin mor (og evt stefar) også?

Jeg forstår ikke hvorfor det er greit å reise på ferie uten hans særkullsbarn? De ER hans barn like mye som det barnet som er på vei. Det er er ikke greit å forskjellsbehandle barn!

Etter hva TS forteller, vil jo gjerne far ha godt forhold til barna sine, hvorfor vil han da forskjellsbehandle dem og ikke inkludere de i alle ferier?

Ferier og turer skaper felles opplevelser og er en ideel måte å knytte sterkere bånd på, hvorfor utelukke barna fra dette som kan ordne nettopp det som er problemet? Og heller skyve de lenger vekk ved at dere gjør urett mot dem?

Jeg er både stemamma til et barn og jeg har et barn som har en stemamma. Opplevde nettopp dette at far skulle reise på familieferie med sin nye familie uten at datteren min og hans skulle få være med. Hun var helt knust. Hvordan kan voksne mennesker påføre et barn det?? Barn har sterk rettferdighetssans.

Som stemor kan jeg forstå hvor den følelsen kommer fra, at man vil på ferie med bare den lille familien hvor alt er perfekt. Der man kan slippe en til tider kanskje vanskelig stemorrolle og bare forholde seg til barn man føler ekte morskjærlighet for. billigere er det også. Men DU er den voksne, DU har tatt et valg der du ble sammen med en mann som hadde barn fra før. Kanskje ble det vanskeligere enn du tenkte deg, helt annerledes enn du tenkte deg. Det hjelper ikke, det er DITT problem, barna har ikke hatt noen valg og har ikke valgt noen ting. Det er DU som må ta konsekvensene av valget ditt. Innebærer det at du ikke får kost deg på noen familieferier fordi du synes barna hans er slitsomme, så er det ditt problem. Betyr det at dere ikke får dratt på så mange ferier fordi det blir så mye dyrere, ja ja, sånn er er med store familier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...