Gå til innhold

Jeg og mannen min planlegger hemmelig graviditet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Som tittelen tilsier, så planlegger eg og mannen min å starte på prøvingen denne måneden :)

Problemet er bare at mine kolleger på arbeidsplassen min, gjør hva dei kan for å avsløre meg.

Jeg har aldri snakket med dem om barn, men likevel oppdager jeg at de sjekker toalettet etter at eg har vore der..

Dette opplever jeg som ekstremt irriterende og skummelt.

Ikke kan eg foreta meg en samtale med de to kollegaene mine det gjelder, da jeg faktisk har planer om å bli gravid!

Korleis skal eg takle dem frammover? :/ Føler de går over streken nå.

Er det noen som har ca. samme erfaring på dette?

Anonym poster: 6feef05a73bbc24e5621fa23bf6c7bd5

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Sjekker do etter at di har vært der? Hva forventer de å finne der?

Det er vel bare å starte prøvingen, uten å snakke om det på jobb.

Endret av Magdalene
  • Liker 15
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Hei

Som tittelen tilsier, så planlegger eg og mannen min å starte på prøvingen denne måneden :)

Problemet er bare at mine kolleger på arbeidsplassen min, gjør hva dei kan for å avsløre meg.

Jeg har aldri snakket med dem om barn, men likevel oppdager jeg at de sjekker toalettet etter at eg har vore der..

Dette opplever jeg som ekstremt irriterende og skummelt.

Ikke kan eg foreta meg en samtale med de to kollegaene mine det gjelder, da jeg faktisk har planer om å bli gravid!

Korleis skal eg takle dem frammover? :/ Føler de går over streken nå.

Er det noen som har ca. samme erfaring på dette?

:overrasket:

Hva venter de å finne der da?

Jeg hadde sagt noe til de jeg da. Noe sånt som "hør her, hvis jeg skulle bli gravid i fremtiden så finner dere ut av det etter hvert uansett. Men frem til da så ønsker jeg ikke å snakke om det".

Makan til snokete kjerringer da.

• Liker 4
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg forstår ikke problemstillingen helt..

Hvorfor er det problematisk at kollegaene vet at dere prøver?

Hvorfor tror du de sjekker toalettet? Sikker på at det ikke er du som er paranoid? Kan jo hende de bare må på do?

Hvorfor kan du ikke bare være ærlig å si at dere prøver, men at du ikke kommer til å si noe om resultatet før det har gått så og så lang tid etter positiv test?

Eller hvorfor kan du ikke si at dere prøver, men det er ikke noen andres buisness?

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurer også på hva voksne mennesker forventer å finne på toalettet etter at du har vært der selv om dere prøver??Tror de kanskje du tar tester på toalettet på jobb??

Synes det virker rart, men hvorfor kan du ikke fortelle at dere ønsker dere barn. Da får de bekreftet dette og roer seg vel ned..

• Liker 3
Skrevet

TS. her.

Jeg tror de sjekker om jeg har kastet opp :/

De ønsker derfor å sjekke dette på lukten tror jeg..

Det er ikkje populært på arbeidsplassen min å vere gravid, trur eg.

De samme kollegene mine greide å avsløre ei ana ei som var gravid, og hun fikk kjeft av sjefen og mindre jobb frammover (sjøl om ho var i go form).

Vi har ikke begynt prøvinga ennå, men tror jeg har klekket ut en plan nå ;)

Skal handle på jobben snart, og har bestemt meg for å kjøpe en boks smirnoff ice, slik at dei ikkje får mistanker om at eg kan vere gravid!

For gravide kan jo selvfølgelig ikkje drekke alkohol! Og da bare må dei tro på meg :) Foreløpig...

Gjest tarandus
Skrevet

For noen problemer enkelte skaffer seg selv.

• Liker 19
Skrevet

Kan jeg spørre hvor du jobber siden det er ok å ha alkohol på jobben? Og er du ansatt kan vel ikke sjefen plutselig gi deg mindre jobb enn stillingsprosenten din? Da gjør han iallafall noe ulovlig..

• Liker 3
Skrevet

Kjære vene, hvilke arbeidsplass er det du har? unsure.png

• Liker 6
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Kan jeg spørre hvor du jobber siden det er ok å ha alkohol på jobben? Og er du ansatt kan vel ikke sjefen plutselig gi deg mindre jobb enn stillingsprosenten din? Da gjør han iallafall noe ulovlig..

Fikk inntrykk av at hun kanskje jobbet på matbutikk?

Men TS, den arbeidsplassen din høres ikke helt god ut. Sjefen din opptrer uprofesjonelt og kollegaene dine er jo helt på jordet!

• Liker 4
Skrevet

Jobber på ein heilt vanleg dagligvarebutikk, hvor det selges øl og div :)

Og på fritiden kan eg jo sjølvsagt handle det jeg ønsker...

Namn på jobben ønsker eg ikke å offentleggjøre.

Tror mye på jobben handlar om konkurranse.

Og eg er ansat som ekstrahjelp der for 4 mnd sia.

Likevel opplever eg å bli spurt av enkelte der hvor mykje eg jobber der, og hvor mykkje eg jobbet mens den enkelte hadde ferie.

Det jobber nesten bare kvinner der, men også noen menn også.

Og dei er alle opptatt av sladder..

Skrevet

Jeg synes IKKE du skal finne deg i sånn oppførsel, så jeg synes ikke du skal begynne å kjøpe alkohol som skalkeskjul. Skjerp deg! Hvis du skal bli mor synes jeg du skal klare å si ifra om ting som opprører deg, både privat, på jobb og med venner/familie. Du skal ikke la deg bli pillet på nesen av folk som det der. du må klare å ordne opp selv.

Først: meld deg inn i en fagforening om du ikke allerede er det. LO f.eks kan hjelpe deg om sjefen plutselig setter deg opp på mindre vakter enn avtalt.

i. Du må gjerne si ifra til sjefen om at det er ulovlig å trappe ned i stillingsprosent osv pga graviditet og at hvis dette skjer med deg i framtiden, vil du gå videre med det.

Hvis du har en 50% stilling, og sjefen bare setter deg opp på vakter tilsvarende 40%, har du faktisk uansaett KRAV PÅ lønn tilsvarende 50%, fordi dere har en kontrakt som fastlår at arbeidsgiver skal sette deg opp på vakter tilsvarende 50%, og du skal møte opp til vakter tilsvarende 50%. Mange innser ikke at de har krav på den stillingsprosenten som står i kontrakten. Kontrakten er et sikkerhetsnett både for ansatt og sjef :)

Den eneste grunnen til at du skal få lavere timeantall enn 50% er hvis både du og sjefen underskriver en ny kontrakt med ny stillingsprosent ;)

Dessuten burde du si KLART ifra til sladrehønsa på jobb om at du planlegger å få barn, men at de ikke har en dritt med det å gjøre. Hvis du merker baksnakking, flying på do etter at du har vært der osv, kan du ta dette videre med sjefen eller evt fagorganisasjon. Folk flest slår IKKE ned hardt nok på sånne kjerringer, og de fortjener å få en real oppvekker en gang i blandt. Ikke gå rundt og godta dette, ta heller et skikkelig tak i situasjonen.

Anonym poster: 18ccc973b1b8dc9a9e05f2740201a945

• Liker 3
Skrevet

Og akkurat hva er de skal finne etter deg på do? :overrasket:

Skrevet

Har du klart å komme på kant med kollegaene dine også?

Anonym poster: 092799e4e5bb16382d2407e9bca8a353

• Liker 3
Skrevet

Hva med å slutte å innbille seg at alle er så voldsomt opptatt av deg og ditt liv....?

Anonym poster: 50104db980613047a2d9dc35452e4bfa

• Liker 2
Skrevet

Hva med å slutte å innbille seg at alle er så voldsomt opptatt av deg og ditt liv....?

Anonym poster: 50104db980613047a2d9dc35452e4bfa

Enig. Dette er jo bare barnslig. Sikker på dere er gamle nok til å få barn?

Anonym poster: f55fc6a111808b25b1f0438f3c946d94

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke lov å forskjellsbehandle gravide på jobb. Om du opplever det når du blir gravid kan du gå til sak. Tror ikke du skal legge deg så mye opp i disse "sneaky" kollegaene dine..

Gjest annemor30
Skrevet

Rart!! og hvorfor planlegge graviditet når du har jobbet i 4 mnd som vikar bare? hvor lenge har du kontrakt feks? Jeg tror ikke de er så opptatt av livet ditt som du ønsker jeg men;)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Fy for noen surmagrede kommentarer noen her kommer med. Om dere absolutt skal svare så frekt, så synes jeg i det minste dere kan bruke nickene deres så vi får se hvem dere er.

Endret av lillevill
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...