Gå til innhold

Hva er ditt beste tips til å fjerne bjeffing?


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Regner med det allerede eksisterer utallige tråder på dette emnet, men kan vi ikke prøve å samle de rådene og tipsene som faktisk har fungert her? :)

Når det er sagt så har er jeg i startfasen av å få bukt på problemet og har bestilt meg to bøker av Trude Rugaas, samt lest litt rundt omkring på diverse hundeforum. Jeg kommer til å prøve å få lagt en “nok nå”-kommando på min hund, samt klikke og belønne stillhet. Jeg har en dachs så har ingen illusjoner om at jeg noen sinne vil fjerne bjeffing (og er det faktisk mulig?), men å dempe den betraktelig hadde vært en stor fordel. Hun bjeffer for øvrig på lyder, ikke på andre hunder eller mennesker.

Hvordan har du/planlegger du å dempe (fjerne?) bjeffing hos din hund?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Man må finne ut hvorfor hunden bjeffer. Og så trene spesifikt på dette. Du sier hun bjeffer på lyder. Hva slags lyder? Og hvorfor bjeffer hun på disse lydene? Er hun redd lydene? Blir hun oppjaget av lydene?

Man må nesten vite hvorfor, så man kan legge opp treningen etter dette. Er det frykt, så skal man trå forsiktig og venne hunden til dette. Er det andre grunner, så må man trene på dette osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffer den på ringeklokken, ta den med i gangen, først langt fra døren, belønn noen ganger for å være der, belønn for å være stille når det ringer på noen ganger, gå nærmere døren og belønn, gå nærmere og belønn og gjenta noen ganger. Frisk opp om den begynner på igjen. Hvis det er spesifikke ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må finne ut hvorfor hunden bjeffer. Og så trene spesifikt på dette. Du sier hun bjeffer på lyder. Hva slags lyder? Og hvorfor bjeffer hun på disse lydene? Er hun redd lydene? Blir hun oppjaget av lydene?

Man må nesten vite hvorfor, så man kan legge opp treningen etter dette. Er det frykt, så skal man trå forsiktig og venne hunden til dette. Er det andre grunner, så må man trene på dette osv.

Min hund bjeffer på lyder hun reagerer på når vi er hjemme. Altså, lyder utenifra og fra oppgangen/andre beboere. Det startet da hun var hos min mor i noen uker, i et meget stille og rolig hus på landet. Der er alle lyder meget tydelige og hun begynte altså å reagere. På alt. Fra vinden som blåste litt sterkt, til en kvist som skrapte mot ruten, alt.

Etter hun kom tilbake til meg har hun dempet seg noe, men hun er ikke så stille som hun engang var. Og etter å ha lest litt rundt på nettet er jeg mer enn noen gang forvirret over hvordan jeg skal få bukt med dette problemet. Har du et forslag? (PS: Har kjøpt inn hundebøker om dette emnet og ser frem til å bli litt mer oppdatert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffer den på ringeklokken, ta den med i gangen, først langt fra døren, belønn noen ganger for å være der, belønn for å være stille når det ringer på noen ganger, gå nærmere døren og belønn, gå nærmere og belønn og gjenta noen ganger. Frisk opp om den begynner på igjen. Hvis det er spesifikke ting.

Hva innebærer å "ta henne"? :)

Jeg fikk et tips en gang på dette. Ta opp lyden av ringeklokken og spill den av overalt. Helt til hun egentlig ikke kobler ringelyd = folk som kommer = fest i endorfinsenteret i hjernen, hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva innebærer å "ta henne"? :)

Jeg fikk et tips en gang på dette. Ta opp lyden av ringeklokken og spill den av overalt. Helt til hun egentlig ikke kobler ringelyd = folk som kommer = fest i endorfinsenteret i hjernen, hehe.

"Ta henne"? Skrev jeg det? Hvis du mener det at jeg skrev å ta hunden med i gangen, så mener jeg gå ut i gangen og si "kom" eller hva du enn sier på innkalling eller rope navnet eller bære den med meg eller ja whatever u like. Vet ikke hvordan du pleier å få hunden din til å følge etter deg noe sted jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ta henne"? Skrev jeg det? Hvis du mener det at jeg skrev å ta hunden med i gangen, så mener jeg gå ut i gangen og si "kom" eller hva du enn sier på innkalling eller rope navnet eller bære den med meg eller ja whatever u like. Vet ikke hvordan du pleier å få hunden din til å følge etter deg noe sted jeg :P

Haha, jeg leste feil, jeg trodde det stod "ta henne med en gang". Mild dysleksi? Eller bare at jeg tendenserer til å lese for fort og la hjernen fylle ut tomrommene, hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Min metode er å fjerne hundens oppmerksomhet fra det den bjeffer på/for og mot meg i stedet. Det kan gjøres enten ved å overraske hunden med å prikke den litt lett (helt uskyldig, ikke hardt) i kroppen et sted. Hvis hunden blir overrasket vil den bli oppmerksom på deg i stedet. Eventuelt rope på hunden og at den må komme og legge seg ned, gi den en godbit hvis den gjør det. Det trenger ikke å være så vanskelig, ei heller grusomt for hunden. Å sprute vann på hunden f.eks. kan gjøre hunden redd for vann, osv. Ikke særlig smart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min metode er å fjerne hundens oppmerksomhet fra det den bjeffer på/for og mot meg i stedet. Det kan gjøres enten ved å overraske hunden med å prikke den litt lett (helt uskyldig, ikke hardt) i kroppen et sted. Hvis hunden blir overrasket vil den bli oppmerksom på deg i stedet. Eventuelt rope på hunden og at den må komme og legge seg ned, gi den en godbit hvis den gjør det. Det trenger ikke å være så vanskelig, ei heller grusomt for hunden. Å sprute vann på hunden f.eks. kan gjøre hunden redd for vann, osv. Ikke særlig smart.

Prøvde din metode i går faktisk, og hun sluttet å bjeffe, men fortsatte å snu seg mot der lyden hadde kommet fra og var mer opptatt av om den kom igjen enn av meg. Sukk. Men, får bare fortsette og håpe det etterhvert går helt bort, for hun kan ikke varsle på enhver liten lyd i en boligblokk, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Prøvde din metode i går faktisk, og hun sluttet å bjeffe, men fortsatte å snu seg mot der lyden hadde kommet fra og var mer opptatt av om den kom igjen enn av meg. Sukk. Men, får bare fortsette og håpe det etterhvert går helt bort, for hun kan ikke varsle på enhver liten lyd i en boligblokk, hehe.

Har dere nettopp flyttet i blokk? Hvis hunden er uvant med alle lydene, vil den etter hvert bli mer vant og slutte å bjeffe på alle lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere nettopp flyttet i blokk? Hvis hunden er uvant med alle lydene, vil den etter hvert bli mer vant og slutte å bjeffe på alle lyder.

Nei. Har hele tiden bodd i blokk, men moren min hadde henne hele juli (pga utenlandsreise og salg av leilighet), så etter en mnd på landet så var altså bjeffingen et faktum. Hun er nå 16 måneder, så har jo troen på at det kan dempes betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil først og fremst du skal lese denne artikkelen jeg skrev om hund:

http://byadinajb.blogg.no/1327190789_tips_til_hundeeiere_d.html

så får du litt mer forståelse ang bjeffing kanskje..

men det du til nød får gjøre er å sprute vann i en flaske på den .. men bare alltid ha i bakhodet. den bjeffer fordi vi ikke forstår.. og det er vår plikt å forstå hunden våres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fairydust

men det du til nød får gjøre er å sprute vann i en flaske på den .. men bare alltid ha i bakhodet. den bjeffer fordi vi ikke forstår.. og det er vår plikt å forstå hunden våres..

Jeg skjønner ikke logikken med å spurte vann på hunder når den bjeffer! Herregud. Jeg har sett hunder få denne behandlingen og som resultat frykte sin egen vannskål..... Det er utrolig trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke logikken med å spurte vann på hunder når den bjeffer! Herregud. Jeg har sett hunder få denne behandlingen og som resultat frykte sin egen vannskål..... Det er utrolig trist!

jeg kunne igrunn ikke vært mer enig..

men det er mange som tyr til vold og da er vannsprut bedre. ikke vannsprut i bånd, men på flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

jeg kunne igrunn ikke vært mer enig..

men det er mange som tyr til vold og da er vannsprut bedre. ikke vannsprut i bånd, men på flaske.

Det er så dumt tenkt, fordi både vold og vannsprut er totalt unødvendig egentlig! Det finnes mange andre måter å få bukt med problemet på. Om èn metode ikke fungerer, kan man prøve andre metoder. Det finnes masse masse bøker om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...