Gå til innhold

Dampvasker


Petra75

Anbefalte innlegg

Siden jeg er ekstremt bedagelig anlagt, og hater å vaske vegger og tak, så lurte jeg på å investere i en dampvasker. Noen som har erfaring med en slik en, og som mener den er fint til slikt bruk - altså tak, vegger og vinduer?

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/stovsuger/SC3000/karcher-dampvasker-sc3000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring med dampvaskere er at det ikke nødvendigvis tar kortere tid, men det er mye mer effektivt å bruke. Det går mye saktere å gå over en vegg med damp, men tilgjengjeld trenger du bare gå over en gang. I tillegg trenger du ikke bruke muskler for å skrubbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Det er muskelbruken jeg er redd for. Har i tillegg mønstrete tapet som møkka fester seg utrolig godt i, og hvis jeg prøver med håndmakt er jeg redd det blir bare skjolder. Innbiller meg at dampvaskeren får med seg alt i gropene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampvasker på tapet hadde jeg vært ytterst forsiktig med. Du smelter limet. Det er en grunn til at en tapetfjerner bare er en dampmaskin med spesielt munnstykke.

Til å få gamle, gulnede og opphakkede furugulv bleke og rene igjen med er den suveren, forutsatt at gulvene er ubehandlet. Også kliner man på med grønnsåpe etterpå. Ingen latmannsjobb, men du verden så bra det blir.

Og til å vaske i og rundt doen - de første gangene kan urineimen stå i taket, spesielt hvis man har mannfolk i huset - og uansett hvor godt man vasker til hverdags.

Også fliser da, selvsagt. Og kjøkkenskap og ise av fryser og litt av hvert. Men vær forsiktig, ikke hold dampen for lenge på samme sted - lim og maling og plast tåler ikke alltid 140 grader, som det kommer ut av dampmaskinen min.

Til vinduer blir det mye vannsøl av dampen, så der kjøpte jeg en sånn vannsuger til vinduene. Fungerer veldig bra. Alternativt få vinduene rene med damp først, og så suge opp vannet med dingsen: http://www.dinside.n...ye-vindusvasker. Følg med på tilbud, jeg ga 350 for min.

Endret av lurine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Har tenkt på å kjøpe dampvasker en stund. Vi har veldig rustikke og grove fliser, så jeg tenker på en dampvasker som er bra til den typen bruk. Noen som har en å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dampvasker på tapet hadde jeg vært ytterst forsiktig med. Du smelter limet. Det er en grunn til at en tapetfjerner bare er en dampmaskin med spesielt munnstykke.

*klippet ut*

Ja, jeg tenkte også på det. Men f.eks. om man "sveiper over" med damperen, vil det ikke gå bra da?

Dette er typisk slike ting jeg driter meg ut på når det gjelder å gjøre ting i hjemmet..... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde kupp på finn.no. Fikk den for 750,- av en som begeistret kjøpte, for så aldri riktig å skjønne hvordan hun skulle håndtere den.

Strykejernet kjøpet jeg fra England, betalte en formue i frakt og toll og moms, og allikevel ble det halvparten av norsk pris. Og mer enn jeg betalte for vaskeren, men verdt hver eneste krone når du kan stryke på null svisj i stedet for å bale med et vanlig dampjern.

Endret av lurine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst på denne, jeg... . Selv om jeg har en sånn en - med strykejern.

Bare så du vet at den i første linken er litt sånn halvveis. Det er ikke noen krafig støvsuger og litt dyrt for bare en dampsuger. Jeg ble faktisk frarådet i butikken fordi jeg ville ha en god kombiløsning som ga minst mulig merarbeid, men så langt er det visst ikke kommet ennå ;)

Anonym poster: dc2ba1e7b567b8f768428bb5343a9d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet. Det finnes andre merker som er adskillig bedre, men som ikke selges i Norge. Min forrige holdt i 15 år og ble brukt flittig, den var fra Moulinex og veldig mye mindre sølete enn Kärcheren jeg har nå. Ikke å få lenger den heller.

Italienere er glade i sånt, og fra tid til annen kan man gjøre bra kjøp. Til og med på Lidl der og i Tyskland, hvis man skulle være ute med bilen på langtur en lørdag. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...