Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lille frøken er nå to uker, men på veiing i dag hadde hun ennå ikke tatt igjen fødselsvekten (mangler i underkant av 100g).

Helsesøster sier at hun MÅ ta igjen fødselsvekten innen hun blir 3 uker.

Jeg fullammer ca hver 3 time. Hun spiser på begge bryst. Jeg har mye melk (kan lett pumpe ut 120ml per gang).

Mange tunge bleier med både tiss og avføring i døgnet. Ellers virker hun fornøyd. Er våken og nysgjerrig, sover godt men våkner selv til mat etter 3 timer. Hun gir også tydelige tegn på at hun er sulten.

Hun virker ikke utillpass, slapp eller syk på noe vis.... Hvis det ikke hadde vært for veiingen hadde jeg aldri mistenkt at noe er "galt".

Blir jo litt bekymret nå når vi skal inn på kontroller 2 ganger i uken..

Noen forslag til hva vi bør gjøre? Hva skjer om hun ikke skulle nå vektkravet neste uke?

Anonym poster: 47e47226705c07424ad034db80cddb3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

La henne ihvertfall tømme det ene brystet før du tilbyr henne det andre. Da vil hun få i seg den fete melken som gjør at hun går opp i vekt, og ikke bare "skummetmelken" som fungerer som tørsteslukker.

Hvor mye veide hun når hun ble født og hvor mye vekt mistet hun før det begynte å snu? Den vanlige vektoppgangen på nyfødte er jo på 150-200g i uka, og dersom hun veide 4kg og mistet 10% så vil det normalt sett ta minst 2 uker å ta igjen fødselsvekten.

Så lenge jenta spiser godt, har nok våte bleier og generelt sett virker fornøyd, så ser jeg ikke den store grunnen til å bekymre seg enda.

Og det som eventuelt kan skje dersom dere ikke når "vektkravet" er at det blir aktuelt å blande f.eks litt MME i melka for å gi den litt ekstra næring. Eller at hun må mates enda hyppigere eller veies før og etter hvert måltid for å kontrollere hvor mye hun faktisk spiser.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Jeg syns også du skal prøve å tilby en pupp per mating dersom du har masse melk. Da min var så liten, måtte jeg passe på å holde henne våken under måltidet så hun ikke sovnet før hun var helt mett (kose med hånden hennes/stryke på ryggen osv)... Går seg sikkert til av seg selv, men uansett bra at det det følges opp da, særlig hvis babyen er litt liten i utgangspunktet.

Skrevet

Støtter opp under å la henne tømme ett bryst før du evt. legger til det andre. Jeg har kun gitt ett bryst av gangen hele ammeperioden, bortsett fra rett før legging, men da er ogås produksjonen på det laveste gjennom døgnet. Hadde altså så mye melk at det var null problem å gi han kun ett bryst per måltid. Ergo gikk det seks timer mellom hver gang hvert bryst ble diet av. Kunne glatt få ut 120-160 ml av ett bryst.

Forøvrig, så måtte jeg stadig pjuske han på øreflippen for få han til å fortsette å spise slik at han ikke sovnet før han var mett. Men nå hadde han gulsott da, så var ganske slapp pga. det.

Skrevet

Jeg synes det er skikkelig dårlig av helsesøster å skremme og stresse dere slik. Det hjelper i alle fall ikke. Min la også lite på seg i starten (ble dehydrert pga. varme også), og jeg var skikkelig bekymret. Nå viste det seg at vektoppgang alltid har vært i nedre skikt for henne, hun er ikke av dem som fyker opp i vekt, men frisk og fin er hun og har mye energi.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar.

Helsesøsters løsning var å kun la henne ligge 15 minutter på hvert bryst, så blir jo litt forvirret. Jeg har prøvd å la henne tømme et bryst før jeg flytter til neste...

Hun veide 3200 ved fødsel, og gikk ned 250g til vi dro hjem, så ideelt sett burde hun ha tatt det igjen allerede, men mangler altså 80g fortsatt.

Spurte helsesøster hva vi bør gjøre hvis hun mot formodning ikke skulle klare å legge på seg det som mangler denne uken, men det ville hun ikke svare på (?)

Jeg synes det er helt uproblematisk å gi litt MME som tillegg en periode, hvis hun trenger det, så hvis helsesøster hadde sagt at det er en løsningen hvis morsmelk ikke er nok, så hadde det heller beroliget meg.

Huff, prøver å ikke la det stresse meg opp. Skulle ønske helsesøster heller kunne si at "dette er ikke uvanlig, det ordner seg - i verste fall må du gi litt MME i tillegg", i stedet for å være så j*** mystisk

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig dårlig av helsesøster å skremme og stresse dere slik. Det hjelper i alle fall ikke. Min la også lite på seg i starten (ble dehydrert pga. varme også), og jeg var skikkelig bekymret. Nå viste det seg at vektoppgang alltid har vært i nedre skikt for henne, hun er ikke av dem som fyker opp i vekt, men frisk og fin er hun og har mye energi.

Veldig enig!

Unger legger på seg forskjellig. Langt fra alle legger på seg 2-400gram i uken.

Anbefaller også å amme et bryst hvert måltid, slik at hun får i seg den fete, mettende melken.

Skrevet

Takk for svar.

Helsesøsters løsning var å kun la henne ligge 15 minutter på hvert bryst, så blir jo litt forvirret. Jeg har prøvd å la henne tømme et bryst før jeg flytter til neste...

Hun veide 3200 ved fødsel, og gikk ned 250g til vi dro hjem, så ideelt sett burde hun ha tatt det igjen allerede, men mangler altså 80g fortsatt.

Spurte helsesøster hva vi bør gjøre hvis hun mot formodning ikke skulle klare å legge på seg det som mangler denne uken, men det ville hun ikke svare på (?)

Jeg synes det er helt uproblematisk å gi litt MME som tillegg en periode, hvis hun trenger det, så hvis helsesøster hadde sagt at det er en løsningen hvis morsmelk ikke er nok, så hadde det heller beroliget meg.

Huff, prøver å ikke la det stresse meg opp. Skulle ønske helsesøster heller kunne si at "dette er ikke uvanlig, det ordner seg - i verste fall må du gi litt MME i tillegg", i stedet for å være så j*** mystisk

Rart råd fra helsesøster... I de heftene man får på sykehuset så står det jo at man skal la barnet tømme det ene brystet før man tilbyr det andre. Det er kun dersom det er snakk om sugesvakhet eller barnet ikke er spesielt interessert i maten at man lar det ligge maks 10-15 min på hver side av gangen, og da bytter man i hovedsak side for å holde barnet våkent. Det kan man også gjøre ved å gni barnet på kjeven, i håndflatene eller under føttene.

Skrevet

Takk for svar.

Min datter veide akkurat det samme som din. Hun hadde tatt igjen fødselsvekten sin rundt 14 dager etter fødsel, så litt raskere enn din. Men hos oss var det det at det var så varmt som var bekymringsverdig, at hun ikke fikk i seg nok væske. Det gikk ikke på vekten.

Din datter har gått opp 110 gram per uke. Etter det jeg har skjønt, er det i nedre sjikt, men det trenger ikke å være noe galt, dersom hun ellers virker frisk og fin og ikke sover unormalt mye.

Ville ikke helsesøster svare på spørsmålene dine angående hva dere skulle gjøre hvis hun ikke "nådde målet"? For en elendig helsesøster! Skulle tro poenget var å stresse dere mest mulig opp ... Har dere mulighet til å gå til noen andre, dersom dere ikke er fornøyde med denne?

Veldig enig!

Unger legger på seg forskjellig. Langt fra alle legger på seg 2-400gram i uken.

Anbefaller også å amme et bryst hvert måltid, slik at hun får i seg den fete, mettende melken.

Enig med deg også :) Min datter har praktisk talt aldri lagt på seg 200 gram i uken.

Skrevet

Jeg syns det er rart at helsesøster oppfordrer deg til å la barnet spise fra begge bryst. Det rådets jo til å gi fra ett bryst i utgangspunktet, dersom man har nok melk til det. Skifter man for fort, får ikke barnet med seg all den fete ettermelka. Jeg ammet kun fra ett bryst per måltid til babyen var rundt tre mnd, tror jeg, og han la veldig godt på seg. Gikk så over til begge bryst, da han ble gradvis mer sulten.

Syns også helsesøster burde være veldig forsiktig med å stresse deg, også fordi stress kan være negativt for ammingen og melkeproduksjonen. Det er jo ikke snakk om mye før babyen tar igjen vekta. Det er jo fint at hs følger opp, men babyer legger på seg litt i rykk og napp ofte også, i tillegg til at babyer legger på seg ulikt. Jeg ville uansett vært forsiktig med å gi mme, men heller ammet oftere en periode, for å få opp produksjonen, dersom babyen trenger mer melk. Tilbud og etterspørsel henger oftest sammen ved amming, og jeg ville ikke uten videre forkludret det ved å gi tillegg, når du kanskje har nok selv.

Skrevet

Nå på morgenen ammet jeg kun på ett bryst, og det var en fornøyd baby som sovnet etterpå. Så fra nå av skal jeg stole på magefølelsen og fortsette å tilby det første brystet flere ganger til jeg eventuelt må flytte over til neste.

Hun "somler" litt når hun spiser. Tar flere korte pauser, før hun fortsetter osv. Jeg stryker på henne (hender, kjeve, øre, føtter..) for å minne henne på at hun må drikke også. Hun slipper også puppen, smatter litt og strekker seg før hun begynner å søke etter den igjen. Så det kan godt hende at jeg har flyttet pupp, eller avbrutt ammingen for tidlig.

Er det noe man kan gjøre for å få henne til å spise mer effektivt?

TS

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Så bra! Stol på deg selv!

Fortsett med å stryke og klemme under føtter og i hendene du.

De spiser fortere når de blir litt større. Da tar plutselig et måltid bare fem-ti minutter :)

Endret av Magdalene
Skrevet

Hun kommer til å spise mer og mer effektivt etterhvert helt av seg selv :)

Og vet du hva, jeg er helt enig med de andre og synes at du skal forsøke å ikke for mye på hva helsesøster sier. Det er klart helsestasjoner må ha noen ca-tall å gå ut fra, men barn følger ikke kurver og skjemaer nødvendigvis. Jeg stresset altfor mye med ammingen sist selv, og vet hvor slitsomt det kan være. Så lenge babyen legger på seg og dere får til ammingen ville jeg rett og slett stolt på at dette går helt fint og ikke tenke for mye på gram :)

Skrevet

Jeg ville i hvert fall valgt å gi tillegg som absolutt siste utvei. Det kan nemlig forstyrre mer enn det hjelper, fordi det "stjeler" av den stimulansen babyen gir melkeproduksjonen din. MME er også mer tungfordøyelig, og babyen vil da antagelig sove tyngre og dermed kanskje gå lenger mellom hvert måltid.

Det beste er, som de andre sier, å la babyen tømme ett og ett bryst fullstendig. Legg babyen heller oftere til, hvis du ikke har nok melk.

Anonym poster: 59dffe16b29960c88e3b0d6261402135

Skrevet

Så bra TS! Stol på deg selv og det du ser og opplever fra barnet ditt. Det høres bra ut. Det sier at noen mødre har lettmelk i brystet, mens andre har fløte ;) Det er ikke noe galt i det, det betyr bare at vi alle er forskjellige.

Skrevet

Er det noe man kan gjøre for å få henne til å spise mer effektivt?

TS

Dette går seg til etter hvert som hun blir mer glupsk. :)

Skrevet

Takk for svar.

Kødder du? Hva slags helsepersonell nekter å svare på noe sånt?

Anonym poster: da772892a38974145fb3b2872be94dd2

• Liker 1
Skrevet

Den helsesøsteren må være utrolig gammeldags og dårlig faglig oppdatert, den slags praksis gikk man bort i fra for mange, mange år siden. Brystet skal tømmes helt før man bytter. Flott at du stoler på magefølelsen din :)

Skrevet

Så bra TS! Stol på deg selv og det du ser og opplever fra barnet ditt. Det høres bra ut. Det sier at noen mødre har lettmelk i brystet, mens andre har fløte ;) Det er ikke noe galt i det, det betyr bare at vi alle er forskjellige.

Alle har vel strengt tatt både lettmelk og fløte i brystet. Lettmelka først, fløten sist.

Skrevet

Alle har vel strengt tatt både lettmelk og fløte i brystet. Lettmelka først, fløten sist.

Strengt tatt har vi morsmelk, ikke kumelk ;) Det er bare et utrykk, og det er en kjensgjerning at noen har mer fett i melken sin enn andre, og at noen unger legger på seg fortere enn andre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...