Gå til innhold

Graviditet og Isotretinoin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som vet hva som er karantene-tiden fra man slutter på isotretinoin til man trygt kan bli gravid?

Har hørt alt fra 1 mnd (som står i pakningsvedlegget) til 1 år(!!).

Hva er riktig her? Min lege sa 6 mnd, men mente samtidig det ikke var "så strengt".

Jeg blir litt forvirret av dette. Noen som har snakket med leger om dette. Hva har dere hørt?

Mvh meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at man skal vente et halvt år, slik legen din sa. :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det burde gå MINST 3 mnd, men ideelt litt lenger.

Skrevet

Det jeg har hørt er at stoffet ofte kan ha en virkning på kroppen i opp til 5-6 måneder etter siste pille er tatt. Er derfor mange også ser store endringer først etter såpass lang tid etter avsluttet kur. :)

Jeg har ikke gått på pillene selv, men jeg vurderer å starte på dem og har bestilt time til hudlege, så jeg har lest meg litt opp. :)

Skrevet

Hehe - det er nettopp det der jeg blir så forvirret av! Minst 3 mnd - men ideelt litt lenger? Betyr det at hvis man blir gravid 3 mnd etter så er det større fare for at barnet enn hvis man venter 4?

Og er det da enda bedre hvis man venter 1 år? Eller 10?

Og hvordan kan legemiddelprodusenten skrive 1 mnd hvis de ikke er 110% sikker. De risikerer vel søksmål og store oppslag hvis det skulle vise seg at informasjonen de kommer med er feil..?

Jeg er ferdig med kuren og tenker å vente minst 6 mnd, fordi dette er det MIN lege sa. Men hvordan kan jeg stole på at dette er trygt hvis andre sier 1 år?

Del gjerne flere synspunkter (lest, hørt eller helst fått vite fra lege!)

Takktakk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...