AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #1 Skrevet 3. september 2012 Min gutt har gått i barnehage 3 uker nå. Der får de et måltid. Men han vil så og si aldri ha det de serverer og de gir han skive istedetfor. Hjemme er han og kresen spesielt på middag. Men jeg har begynt å tenke at det er litt dumt han alltid får denne skiva, for da vil han vel alltid kreve det. Han får frokost 8 hjemme og de spiser halv 11 i barnehagen også sover de og spiser ikke før halv 2 så han kan jo ikke gå så lenge uten mat heller. Skal en gi de noe annet til slutt eller skal en hoppe over dette måltidet...? Vil så gjerne at han ikke skal bli så kresen så lurte bare på hva er lurest å gjøre.? Anonym poster: 79aec12f1de92e537f380a34e5cf7f1c
Gjest Marmot Skrevet 3. september 2012 #2 Skrevet 3. september 2012 De aller fleste barn har perioder der de er kresne uansett, for noen varer de lenger enn for andre. Hjemme hos meg er det ingen som tvinges til å spise ting de ikke liker, og det er heller ikke noe problem om man velger ikke spise middag, man trenger ikke middag, sett fra et ernæringsmessig synspunkt. Man trenger sunn, variert og næringsrik mat, og det får man til ved å bare spise brød. Brødskivene vil som regel være mye kjedeligere enn middagen, så om han vil spise kjedelig mat, får han gjøre det. Det jeg derimot aldri kommer til å gjøre er å servere to middger. 3
Gjest Magdalene Skrevet 3. september 2012 #3 Skrevet 3. september 2012 At de gir han det i bhg syns jeg på en måte er greit. De lærer fort forskjell på hjemme og bhg, men jeg hadde nok ønsket at de hadde hatt smakeplikt i det minste.. Her serverer vi en middag. Har smakeplikt, men ingen spiseplikt. Vet jo hva jenta vår absolutt ikke liker (fløtegratinerte poteter f.eks), men hun må alltid smake en liten bit alikevel. Smaken forandrer seg jo hele tiden hos de små.. Hun vet at om hun ikke spiser noe mer enn det hun må smake på, så blir det ikle mat før kveldsmat.
Celtic Heart Skrevet 3. september 2012 #4 Skrevet 3. september 2012 Ikke alle unger er glad i middagsmat/varm mat uansett. Noen unger vil også forbli kresne. Er veldig for smakeplikt. Yngstegutten hos oss har alltid vært kresen, trodde vi. Det viste seg for ett par år siden at han har veldig smale neseganger og er kronisk tett i nesa, ergo all mat smaker lite. Så for han går liker / liker ikke mer på matens utseende mer enn på smak.
Gjest gjest Skrevet 3. september 2012 #5 Skrevet 3. september 2012 At de gir han det i bhg syns jeg på en måte er greit. De lærer fort forskjell på hjemme og bhg, men jeg hadde nok ønsket at de hadde hatt smakeplikt i det minste.. Her serverer vi en middag. Har smakeplikt, men ingen spiseplikt. Vet jo hva jenta vår absolutt ikke liker (fløtegratinerte poteter f.eks), men hun må alltid smake en liten bit alikevel. Smaken forandrer seg jo hele tiden hos de små.. Hun vet at om hun ikke spiser noe mer enn det hun må smake på, så blir det ikle mat før kveldsmat. Hvorfor kan dere ikke bare koke en potet til henne om hun ikke liker fløtepoteter? Og hvor ofte har dere det? TS: om barnet ikke liker noe ville jeg innført smakeplikt ja. Kan raskt bli en stygg uvane. Selv er jeg alene med ett barn og han liker alt, unntatt erter og sopp. Han spiser f.eks fiskegrateng men syns ikke det er så veldig godt. Derimot elsker han ellers alt av fisk. Ergo gidder jeg ikke lage fiskegrateng men vi spiser heller fisk på andre måter. Om jeg vil ha erter trenger ikke han smake.
Ciara Skrevet 3. september 2012 #6 Skrevet 3. september 2012 Smakeplikt, hvordan gjennomfører dere det? Barnet får ikke få fra bordet før det har smakt?
Gjest HunterLady Skrevet 3. september 2012 #7 Skrevet 3. september 2012 Her er det hverken smake- eller spiseplikt. Han får gjerne brødskive dersom han ikke vil ha det jeg serverer til middag. Nå har vi dog sjeldent dette problemet, da han stort sett spiser alt mulig, men jeg tror nok at dersom det hadde skjedd ofte, så ville jeg likevel gi han brødskive. Når de er så små (0-5 år), så er det viktigste for meg at de spiser nok og at de får de næringsstoffene de trenger. 3
Gaupa Skrevet 3. september 2012 #8 Skrevet 3. september 2012 Lurer også på dette med smakeplikt. Kan skjønne at det fungerer å tvinge litt større unger til å smake ved å begrunne at man må smake mange ganger før man liker noe. Men her blir det bare baluba og hvertfall ikke spist noe om vi tvinger henne(jente 2 år). Jeg legger litt av alt vi har til middag på tallerkenen hennes, også det jeg vet hun ikke liker eventuelt er helt nytt. Så får hun se og smake på det hun vil, og jo mindre oppmerksomhet rundt maten, jo mer spiser hun. Derfor blir jeg så irritert på besteforeldrene som liksom skal "lure" henne til å spise. Alt for mye fokus på at hun må spise der, og da gjør hun det stikk motsatte og nekter, samt gjerne hyler under middagen. Bah! Men det er vel igrunn en annen historie. 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 3. september 2012 #9 Skrevet 3. september 2012 Det var et program på tv for ikke så lenge siden hvor de tok opp det med kresne barn som ikke vil spise, og foreldre som ikke lot barna leke med maten. Og ekspertene sa at unger bør få leke med maten og pille på den og skvise den mellom fingrene, for det er måten de blir kjent med maten på, og ikke ved å kun smake på den fordi når man er så liten så er ALL mat ny og småskummel og de aner ikke hva det er for noe. Så den beste måten å få ukresne barn på var å la de bli kjent med maten før de puttet den i munnen. Noen som vet hvilket program det var, de sa ihvertfall mye smart 2
Gjest HunterLady Skrevet 3. september 2012 #10 Skrevet 3. september 2012 Man skal heller ikke drive å tørke de rundt munnen eller henge seg opp i at de blir grisete, mister litt mat på gulvet osv. Dette forstyrrer deres forhold til selve måltidet og kan føre til at vegrer seg for å spise. 1
Harlekin Skrevet 3. september 2012 #11 Skrevet 3. september 2012 Jeg ser at smakeplikt kan fungerer på eldre unger, men på min 3-åring fungerer det ikke. Jeg kan ikke tvinge henne til å smake, og jeg kan ikke tvinge henne til å sitte i ro til hun har puttet noe i munnen. Det er ikke noe jeg ønsker. For meg er det viktigst at hun får i seg noe mat ettersom hun er svært småspist, og da blåser jeg i at ikke alt blir helt "etter boka". Hun får mat foran TV til og med
Gjest Marmot Skrevet 3. september 2012 #12 Skrevet 3. september 2012 Smakeplikt, hvordan gjennomfører dere det? Barnet får ikke få fra bordet før det har smakt? Lurer på det samme, og kan ikke skjønne hvordan det skal være hensiktsmessig eller positivt på noen måte. Både utseende og lukt er viktige elementer i vår smaksopplevelse, og jeg har ingen tro på at tvang på noen måte kan være med på å skape et positivt forhold til mat.
Gjest Magdalene Skrevet 3. september 2012 #13 Skrevet 3. september 2012 Smakeplikt funker slik at hun ikke kan si at hun ikke liker noe uten å ha smakt, ei heller gå fra bordet uten å ha smakt. Har alltid hatt det slik, og hun protesterer ikke. Oftes så viser det seg at hun liker det alikevel, å spiser. Hun er småspist, men friske barn sulter ikke, så å gi en brødskive, lage to middager, eller sette henne forran tv for at hun all spise mer er helt uaktuelt her. Man bør lære seg å spise mat man ikke er superhappy for. Selvsagt har noen mat de absolutt ikke kan fordra, det er greit. Men man må takle å ikke spise yndlingsmaten sin hver dag. Å bare spise brødmat gjennom dagen ser ikke jeg på som variert og sunnt kosthold, så det er ikke et alternativ her i huset. Ser med skrekk og gru de ungene i bhg til datteren som får med finbrød med sjokoladepålegg, bare fordi at de skal spise noe.. 13
Gjest Magdalene Skrevet 3. september 2012 #14 Skrevet 3. september 2012 Lurer på det samme, og kan ikke skjønne hvordan det skal være hensiktsmessig eller positivt på noen måte. Både utseende og lukt er viktige elementer i vår smaksopplevelse, og jeg har ingen tro på at tvang på noen måte kan være med på å skape et positivt forhold til mat. Så å lære seg å smake på mat msn i utgangspunktet ikke har lyst på er negativt? Barns smak forandrer seg fra uke til uke. Ofte viser det seg at barn som må smake på maten plutselig liker den alikevel.. Om ikke unger må smake på mat de ikke har lyst på, forstår jeg jo hvorfor det er då mange kresne unger her rundt om. 1
Celtic Heart Skrevet 3. september 2012 #15 Skrevet 3. september 2012 De har aldri fått lov til å gå fra bordet eller fått annen mat før de har smakt. Jeg kan ikke se noe negativt i at barn lærer at de skal smake. 1
Tolly Skrevet 3. september 2012 #16 Skrevet 3. september 2012 (endret) Smakeplikt, haha.. Selv om barns matpreferanser endrer seg fra uke til uke, hvorfor er det så himma viktig at de i løpet av si 52 uker skal "lære seg" å like alt mulig? Folk er så opphengt i den etinga. Vil de ikke ha, så vil de vel ikke det da. Som noen over her sa, det skal godt gjøres at friske barn sulter ihjel. Tror forresten det var Fedon som mente at dersom ikke barn vil spise nør det er middag, sett til side en tallerken med mat, så får de spise den når de blir sultne. Det tar kanskje bare en halv time eller så. Synes det er fælt å la unger gå uten mat fra frukttilbudet i bhg og frem til kveldsmat bare fordi de ikke vil smake erter. De lærer ikke å smake, de lærer å underkaste seg deg. Smake kan de hvis de vil. Lykke til med matmaktkampen.. Ps: har selv laget en tråd om mi på åtte mnd som ikke er i teressert i fast føde, kunne ikke falle meg inn å drive smakeplikt eller dytte mat i henne. Jeg tilbyr, hun smaker. Eller ikke. Endret 3. september 2012 av Tolly 3
Birgitta Skrevet 3. september 2012 #17 Skrevet 3. september 2012 Jeg er veldig for smakeplikt, ja. Dessuten er det lurt å smake på så mye mat som mulig, så tidlig som mulig, sånn som jeg ser det. Mine får aldri noe alternativer heller. De får spise det vi har eller la være. Blir oppgitt over hvor mange som diller med ungene sine, som ofte bærer preg av at de kommer til å bli overvektige fordi de bare spiser fint brød og frukt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #18 Skrevet 3. september 2012 Smakeplikt, haha.. Selv om barns matpreferanser endrer seg fra uke til uke, hvorfor er det så himma viktig at de i løpet av si 52 uker skal "lære seg" å like alt mulig? ...for at de ikke skal ende opp som dette? Anonym poster: 39db7e1aefb620259ac3a3f374e24855 9
Birgitta Skrevet 3. september 2012 #19 Skrevet 3. september 2012 (endret) Altså, smakeplikt innebærer ingen form for tvangsforing som det høres ut på Tolly. Endret 3. september 2012 av Birgitta 6
Gjest Marmot Skrevet 3. september 2012 #20 Skrevet 3. september 2012 Jeg tvinger ikke i noen mat. Ikke barn, ikke voksne. Ikke meg selv heller. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå