Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Jeg har mange ganger tenkt at jeg vil slutte med sjokoladepålegg. Men hva skal jeg bruke som pålegg da? Utenom sjokoladepålegg liker jeg: Servelat, salami, fårepølse, leverpostei. Men klarer ikke å ha det hver dag på skiva. Servelat er jeg egentlig ikke så glad i å ha på skiva, men å spise servelat uten å ha det på skiva er ordentlig NAM Så blir det liksom så tørt å spise de fire nevnte påleggene på skiva. Liker ikke så godt å smøre niste med leverpostei. Egg liker jeg ikke på skiva, ost liker jeg ikke i det hele tatt. Liker godt å ha stekt karbonade/ hjemmelaget kjøttkaker på skiva. Elsker fisk, både varm og kald, men fisk på skiva er ikke godt. (da snakker jeg her om kokt og stekt fisk). Makrell i tomat ser litt ekkelt ut + det stinker, har litt lyst å smake det alikevel, men "tør" ikke. Honning kunne jeg også godt tenkt meg å smakt, men "tør" ikke. Bruker ikke smør, liker det ikke. Har noen tips om hva jeg kan gjøre for å klare å slutte å spise sjokoladepålegg hver eneste dag? Er IKKE avhengig, men de andre påleggene jeg har nevnt på blir tørt å ha daglig på skiva.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Har du prøvd å putte på frukt eller grønnsaker? Gulost med paprika er for eksempel en god kombinasjon. Det blir ikke så tørt da. Liker du tunfisk? Det er min favoritt på skiva. Og leverpostei med agurk. Honning og makrell i tomat må du nesten bare tørre å prøve. Honning smaker for det meste søtt, mens makrell i tomat er makrell i tomat.
Gjest samme gjest Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Gulost med paprika er for eksempel en god kombinasjon. Så nå at du ikke liker ost. Leste litt fort, gitt. Liker du avocado? Vet at mange her inne elsker det. Salami eller servelat med tomat og agurk er verdt å prøve. Har du prøvd forskjellige "salater"? Som italiensk salat, baguettesalat, o.l.?
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 Liker ikke tomat. Aner ikke om jeg liker tunfisk, men kan prøve å "mote meg opp" til å prøve en gang. Liker godt både eple og banan, men synes ikke det er godt på skiva. Avocado har eg ikke smakt, aner ikke hva det er en gang. Når jeg kjøper mat ute og får med salat spiser jeg aldri av salaten, den smaker ikke vondt i det hele tatt, men det blir liksom så tørt. Liker ikke dressing. Er liksom som om jeg har fobi å smake på mye av påleggene som er. Av godteri smaker jeg på alt, men ikke når det gjelder pålegg. Av varm mat/middag smaker jeg mer på nye ting, men enkelte ting "tør" jeg ikke smake på. Kjøpte meg Honning for lenge siden, den gikk etterhvert ut på dato, tørte liksom aldri å smake på den
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Det at du er redd for noe så hverdagslig er bare en enda bedre grunn til å gjøre det. Pålegg er ikke farlig. Høres forøverig ut som et svært trist kosthold. Kom deg over frykten din, du kan ikke klage på ting du ikke aktivt prøver å gjøre noe med.
pittie Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 (endret) Noe som er godt er feks avocado som "smør", kalkun/kylling pålegg, med litt paprika på toppen. Det synes jeg er veldig fuktig og godt Om man vil ha det enda mer fuktig, så er det lurt å ha to skiver agurk på toppen. Og favoritt sandwichen min, stek brødskiver på ei tørr panne /brødrister, smør på litt grov sennep, salatblad, hvilket som helst kjøttpålegg, paprika eller agurk. (og evt litt mais) Endret 25. november 2009 av pittie
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Jeg klager ikke. Har bare lysst å slutte med sjokoladepålegg, slik at jeg kan spise sunnere skivemåltider. Reiser hjem til jul, skal prøve å mote meg opp til å tørre å spise tunfisk da. Min far er glad i det, så oftest er det det hjemme. Så skal jeg tenke over hvilke pålegger de har hjemme og prøve å mote meg opp til å smake noen av de jeg aldri har smakt. I jula spiser jeg nesten aldri brød, da lever jeg på middagsrester og kaker utenom når det er middag. Sjokoladepålegg er jo kjempegodt, så det er da ikke et kjedelig kosthold for meg. Hadde du sett for deg at du hadde hatt et kjedelig kosthold om du spiste favorittpålegget ditt hver eneste dag på skiva? Skive spiser jeg til frokost (i bilen på veg til jobb), og spiser skive til niste. Etter jobb er det jo middag, frukt, yougurt, litt mer middag (om det er mer igjen) utover kvelden. Av og til skive til kvelds eller knekkebrød. I helger og ferier spiser jeg ofte andre ting en skive. Hadde ikke vært meg i mot å kun levd på middager/varm mat. Skiver er liksom tørt og ikke varmt. Middag/varm mat er liksom meg. Kylling liker jeg, men hva er det som er kylling pålegg da? Jeg har aldri smakt kylling pålegg. Jeg skal sjekke ut hva avocado er. Sennep ser bare så ekkelt ut, så det vil jeg hvertfall ikke smake foreløbig.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #8 Skrevet 25. november 2009 Liker ikke tomat. Aner ikke om jeg liker tunfisk, men kan prøve å "mote meg opp" til å prøve en gang. Liker godt både eple og banan, men synes ikke det er godt på skiva. Avocado har eg ikke smakt, aner ikke hva det er en gang. Når jeg kjøper mat ute og får med salat spiser jeg aldri av salaten, den smaker ikke vondt i det hele tatt, men det blir liksom så tørt. Liker ikke dressing. Er liksom som om jeg har fobi å smake på mye av påleggene som er. Av godteri smaker jeg på alt, men ikke når det gjelder pålegg. Av varm mat/middag smaker jeg mer på nye ting, men enkelte ting "tør" jeg ikke smake på. Kjøpte meg Honning for lenge siden, den gikk etterhvert ut på dato, tørte liksom aldri å smake på den Bland tunfisk med majones, så blir det ikke så tørt. Godt med tomatskiver på (og egg, men det likte du vel ikke). Makrell i tomat er godt med majo og pepper (og rødløk), men ikke på matpakken, må spises med en gang. Ikke så glad i brødmat selv, men liker italiensk salat med skinke på f.eks. ikke tørt iallefall. Pesto under f.eks roastbeef er kjempegodt. Bruk majones istedet for smør under salami også. Synes leverpostei smaker mye bedre med rødbeter eller sylteaagurk.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #9 Skrevet 25. november 2009 Jeg liker egg, men ikke på skiva. Majones frister ikke å smake, men det vet jeg at oftest er i kjøleskapet hos mor og far, så skal kanskje smake i jula. Hva er majo og pesto? Agurk smaker liksom bare vann synes jeg, sylteagurk og rødbeter har jeg aldri smakt. Tenkte å prøve å mote meg opp og smake litt nytt hjemme i julen, og hos andre jeg besøker. Vil liksom ikke kjøpe inn mye for å smake, da resikerer jeg at det bare står og ikke blir smakt på og liker jeg det ikke må det jo kastes.
Chiquita Skrevet 25. november 2009 #10 Skrevet 25. november 2009 Når jeg kjøper mat ute og får med salat spiser jeg aldri av salaten, den smaker ikke vondt i det hele tatt, men det blir liksom så tørt. Liker ikke dressing. Denne "påleggssalaten" som blir nevnt her er ikke lik de salatbladene osv du får servert ute. Den er mer lik potet-salat, om du skjønner. (bortsett fra at den inneholder andre ting enn potet da)
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #11 Skrevet 25. november 2009 Denne "påleggssalaten" som blir nevnt her er ikke lik de salatbladene osv du får servert ute. Den er mer lik potet-salat, om du skjønner. (bortsett fra at den inneholder andre ting enn potet da) Ok. Tipper jeg ikke liker det da. Potetsalat har jeg smakt, det likte jeg ikke.
Chiquita Skrevet 25. november 2009 #12 Skrevet 25. november 2009 Ok. Tipper jeg ikke liker det da. Potetsalat har jeg smakt, det likte jeg ikke. Hva var det du ikke likte med den da? F.eks italiensk salat smaker IKKE som potetsalat, men det var bare for å illustrere konsistens, slik at du ikke så for deg vanlig "tørre" salatblader... Egentlig er det mye du ikke liker, eller ikke har smakt på fordi det er "skummelt". Har du alltid vært kresen?
Gjest Problematique Skrevet 25. november 2009 #13 Skrevet 25. november 2009 Og jeg trodde jeg var kresen En ting er å ikke like. Men å ikke tørre å smake på engang? Jeg beklager, men her må jeg bare si: Skjerp deg! Du har faktisk ingen grunn til å klage, når du ikke tør å smake på nye ting. Aldri smakt majones, makrell i tomat eller kyllingpålegg? Hva tror du skjer om du smaker på nye ting, at du faller om og dør? Verste som kan skje er at du ikke liker det...
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #14 Skrevet 25. november 2009 Hva var det du ikke likte med den da? F.eks italiensk salat smaker IKKE som potetsalat, men det var bare for å illustrere konsistens, slik at du ikke så for deg vanlig "tørre" salatblader... Egentlig er det mye du ikke liker, eller ikke har smakt på fordi det er "skummelt". Har du alltid vært kresen? Jeg synes bare at potetsalaten ikke var god. Har vel alltid vært kresen ja.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #15 Skrevet 25. november 2009 Kjøpte meg Honning for lenge siden, den gikk etterhvert ut på dato, tørte liksom aldri å smake på den Honning går aldri ut på dato. Jeg må spørre: hvor gammel er du? Du virker som en utrolig kresen, bortskjemt og fordomsfull tenåring! "Liker ikke det." "Det ser ekkelt ut" og "Nei, det ligner kanskje på noe jeg en gang smakte og ikke likte." Hvis du smaker på ting hver gang du får sjansen vil du antakelig oppdage mange nye, deilige smaker. Og smak flere ganger på ting du ikke har likt før. Det tar ca. 13 forsøk før man begynner å like ting man opprinnelig ikke likte. Til sist: en positiv holdning gjør underverker!
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #16 Skrevet 25. november 2009 Og jeg trodde jeg var kresen En ting er å ikke like. Men å ikke tørre å smake på engang? Jeg beklager, men her må jeg bare si: Skjerp deg! Du har faktisk ingen grunn til å klage, når du ikke tør å smake på nye ting. Aldri smakt majones, makrell i tomat eller kyllingpålegg? Hva tror du skjer om du smaker på nye ting, at du faller om og dør? Verste som kan skje er at du ikke liker det... Selvfølgelig så tror jeg IKKE at jeg faller om og dør om jeg smaker på nye ting, da skulle jeg vært død mange ganger da... Tør og smake nye godterier. Mye jeg tør å smake nytt av innen middag (men ikke alt). Liker nesten alt jeg har smakt av fisk og kjøtt til middag, og tør å smake fiskesorter jeg ikke har smakt før, og kjøtt som jeg ikke har smakt før. Supper og sauser kan jeg fint smake, men om det inneholder mye jeg vet jeg ikke liker, "tør" jeg ikke, for da er jo nesten sikkert at det ikke er godt. Fløtegranerte poteter høres ikke godt ut, så det frister meg ikke til å smake. Lasagne feks tør jeg ikke smake, det inneholder så mye ost og stinker så det vil jeg ikke smake.
pittie Skrevet 25. november 2009 #17 Skrevet 25. november 2009 De ha laget pålegg av kylling på samme måte som med skinke. http://www.prior.no/paalegg-og-postei/category13407.html
Chiquita Skrevet 25. november 2009 #18 Skrevet 25. november 2009 Å du så mye godt du går glipp av pga at "det høres ikke godt ut, så det tørr jeg ikke smake" 1
Gjest Problematique Skrevet 25. november 2009 #19 Skrevet 25. november 2009 Hjelpes... Tror du må være den verste gjesten man kan få på besøk... Jeg foreslår at du løser hele påleggproblemet ditt med å begynne å spise youghurt istedet for brødskive. Hvis du tør smake på det, da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå