Gå til innhold

Mobbing

Gjest Filleproletiet

Fremhevede innlegg

Gjest Filleproletiet
Skrevet

I går på bussen på vei til jobb (på kvelden) satt jeg forran ett parr på bussen. Litt lenger frem i bussen stiger det på ei overvektig dame i 40-årene. Plutselig begynner de to bak meg å snakke, ikke høylydt, men ikke lavmælt heller, om kvinnen. " Hu er til og med feit i håret", "Sjekk crocsa" (Hun hadde crocs).

Jeg var helt sikker på at de to bak meg var to drittunger, så jeg bestemte meg for å snu meg og lekse dem opp. Når jeg snudde meg så så jeg at det var to voksne folk, sikkert rundt 50 år, pent kledd, åpenbart nokså velstående. Først ble jeg litt sjokkert over at jeg kunne ta så feil av stemmen til voksne vs ungdommer, men siden jeg tross alt hadde snudd meg så spøy jeg ut noen gloser. Det ble ikke akuratt helt slik jeg hadde håpet på. Fyren ble smått hissig og ba meg passe mine egne saker, og det endte opp med at jeg stilte meg opp ved siden av og ba han opp til juling. Det ble helt patetisk, og selv om jeg selvfølgelig kunne jula han opp både sidelengs og bakvendt så gav jeg meg. Ingen andre på bussen reagerte på noe som helst, ingen sa noe, alle bare stirret stivt fremfor seg.

Den tykke damen vet jeg ikke om hørte hva som ble sagt eller om hun trodde det bare var bråk av en annen grunn, og disse to folka tror jeg ikke forandret seg med det første.

Uansett så føler jeg meg litt heltmodig og vil gjerne skryte av det her.

Hva i all verden er det som får voksne mennesker, eller mennesker i det hele tatt, til å sitte og holde på sånn? Jaja..jeg slenger da dritt om alle mulige folk innenfor hjemmets fire vegger, men trodde det var vanlig folkeskikk å holde kjeft om folks utseende o.l når man er ute i offentligheten? Åpenbart ikke.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror overvektige folk stadig vekk må tåle sånt, og jeg kan ikke forstå hvorfor. Det er baksnakking, herming, peking, hvisking, roping, MYE stirring, leing og fnising. Personlig blir jeg ganske kvalm av det - hvor mange var det som meldte seg inn i VGs-antimobbegruppe i fjor eller når det var? Flere milioner? Og det er i alle fallhalvparten av folk jeg møter som oppfører seg slik.

For ordens skyld, den overvektige er en av mine beste venner og hvordan hun kan kan holde ut all denne hetsingen fyller meg med så utrolig mye beundring. Hun fortsetter å være blid og imøtekommende mot folk, mens de går der og dømmer og snur seg og skuler.

Bra du sa fra, men jeg vet ikke om jeg tror at det hjelper. De fleste jeg sier fra til bare ler av meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er glad det finnes folk som deg! :smilyblomst: Skulle ønske jeg var tøff nok til å gjøre det samme, det er ikke alltid jeg er det. Er helt forferdelig at voksne folk skal holde på sånn.

Anonym poster: a6032b5a080bc8c792b6f5d5ea35e445

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det var fint gjort av TS , det må jeg si... Jeg er da ikke særlig slank selv og derfor vil jeg si min mening med stor innlevelse. : Og det er : at mange overvektige er netopp slik ts beskrev her : ustellt, går i slaskete klær, crocs(?!) joggebukser, store utvasket t-skjorter. Jeg synes det er ille nok når normalvektige går slikt kledd på offentlige steder , men overvekt og slik bekledning blir jo mye mere synlig. Men også ser jeg mange, spesielt voksne folk som er overvektige som på et vis lærte å leve med det og fått til og med stil over seg, selv om de er store. For det finnes nemlig pene klær / sko for store også for å ikke snakk om shampoo...

Mener ikke å støte noen , og mobbing er jeg deffinitivt ikke tilhenger av, men man kan se litt i speilet før man går ut på gata da mener nå jeg.

Endret av eva-80
  • Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Jeg tror overvektige folk stadig vekk må tåle sånt, og jeg kan ikke forstå hvorfor. Det er baksnakking, herming, peking, hvisking, roping, MYE stirring, leing og fnising. Personlig blir jeg ganske kvalm av det - hvor mange var det som meldte seg inn i VGs-antimobbegruppe i fjor eller når det var? Flere milioner? Og det er i alle fallhalvparten av folk jeg møter som oppfører seg slik.

For ordens skyld, den overvektige er en av mine beste venner og hvordan hun kan kan holde ut all denne hetsingen fyller meg med så utrolig mye beundring. Hun fortsetter å være blid og imøtekommende mot folk, mens de går der og dømmer og snur seg og skuler.

Bra du sa fra, men jeg vet ikke om jeg tror at det hjelper. De fleste jeg sier fra til bare ler av meg.

Ja, nei, det hjalp nok ikke. JEG følte meg bedre etterpå da i hvert fall. Det er jo noe :)

Ja, med tanke på hvor elendig man føler seg om man har en bad hairday eller ikke har trent på en uke, så begynner jeg nesten å lure på om all treningen, sunn mat o.l for min del bare hander om feighet. Jeg hadde aldri taklet å være overvektig!

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Jeg er glad det finnes folk som deg! :smilyblomst: Skulle ønske jeg var tøff nok til å gjøre det samme, det er ikke alltid jeg er det. Er helt forferdelig at voksne folk skal holde på sånn.

Anonym poster: a6032b5a080bc8c792b6f5d5ea35e445

Ikke alltid jeg heller :) Ofte orker man ikke, tør ikke, eller gidder rett og slett ikke bry seg. Men i blandt må man bare hoppe ut i ting. Om ikke annet så er det sunt for en selv.

Det var fint gjort av TS , det må jeg si... Jeg er da ikke særlig slank selv og derfor vil jeg si min mening med stor innlevelse. : Og det er : at mange overvektige er netopp slik ts beskrev her : ustellt, går i slaskete klær, crocs(?!) joggebukser, store utvasket t-skjorter. Jeg synes det er ille nok når normalvektige går slikt kledd på offentlige steder , men overvekt og slik bekledning blir jo mye mere synlig. Men også ser jeg mange, spesielt voksne folk som er overvektige som på et vis lærte å leve med det og fått til og med stil over seg, selv om de er store. For det finnes nemlig pene klær / sko for store også for å ikke snakk om shampoo...

Mener ikke å støte noen , og mobbing er jeg deffinitivt ikke tilhenger av, men man kan se litt i speilet før man går ut på gata da mener nå jeg.

Joda, for deres egen del kan det sikkert være smart å kle seg bedre. Men det er i hvert fall ikke vår jobb å trykke dem enda lenger ned i dritten. Som sagt, jeg er ikke noen saint selv innerst inne. Jeg slenger rundt meg med upassende kommentarer rett som det er, men jeg prøver (nesten) alltid å sparke oppover, og jeg snakker ikke stygt og nedlatende om folk om det finnes den minste sjans for at de hører meg.

• Liker 3
Skrevet

Han ba deg passe dine egne saker? Høres ut som han kunne hatt godt av en dose selvinnsikt.

Veldig bra gjort, TS. :)

Spiller ingen rolle om hun var ikledd en hullete søppelsekk og ikke hadde vasket håret siden årsskiftet. Hvordan hun kler seg og hvor ofte hun vasker håret er opp til henne og hva andre tenker kan de holde for seg selv.

Skrevet

Han ba deg passe dine egne saker? Høres ut som han kunne hatt godt av en dose selvinnsikt.

Veldig bra gjort, TS. :)

Spiller ingen rolle om hun var ikledd en hullete søppelsekk og ikke hadde vasket håret siden årsskiftet. Hvordan hun kler seg og hvor ofte hun vasker håret er opp til henne og hva andre tenker kan de holde for seg selv.

Jeg synes ikke det faktisk så lenge hun oppholder seg på en offentlig plass som f. eks. buss som er trangt. Da kan det faktisk være sjenerende for andre ... Folk skal ikke mobbes men må være lov å bruke alminennelig hygienie og kleskode når man går hjemmefra. Ikke fortell meg at du ikke tenker ditt når du ser slike mennesker , forskjellen ligger i om man har folkeskikk til å si dette høyt eller ikke.

Det er nemlig det dette paret manglet.

• Liker 1
Skrevet

Så ut fra en kommentar om at hun var feit i håret og en sannhet om hennes sko, så er det automatisk slik at hun kler seg slik at det kan være forventet.

Vent litt ... Hvordan var dette med voldtekt og klær nå igjen ...

• Liker 3
Skrevet

Bra gjort av deg, ts. :)

Forstår ikke hvorfor folk skal henge seg slik opp i hvordan andre går kledd. Ok, man bør unngå å stinke som en gris i andres nærvær. Men hvorfor skulle det plage andre at man liker å gå i clogs og joggebukse?

Det er ikke alle som gidder å bruke en time foran speilet eller orker å se striglet ut hele tiden. Jeg har selv enkelte dager der jeg ikke bryr meg så mye om hvordan jeg ser ut. Da velger jeg gjerne å gå i behagelige klær og sko. Gir det andre rett til å slenge dritt? Andre dager kan jeg bruke mer tid på utseendet. Det varierer etter dagsformen. Et annet poeng, er at mange pene klær og sko kan være ubehagelige å ha på for overvektige. Det kan stramme, klemme og rett og slett være et plage å ha på seg. Da må en få lov å ha på seg noe bekvemt av og til.

Det virker som om det er mye mer akseptert at menn ser litt shabby ut, mens det finnes en uskreven lov der ute, som tilsier at vi kvinner skal se ut som sexy barbiedukker hele tiden. Synes det er urettferdig. Alle kvinner er ikke opptatt av hår og moter. For min del er det andre ting som er mye viktigere enn det. Man kan være et godt menneske likevel, selv om man av og til liker å gå i joggebukse og clogs. Det er ingen grunn til å mobbe i allefall. Og husk at folk med stygge klær også har følelser da.

Anonym poster: c1e472446ad1427b5dbc65ed70c2eb6f

• Liker 1
Skrevet

Som en som ble mobbet i åtte år (dog tynn), har sosial angst og er livredd for at noe sånt skal skje vil jeg bare si: Takk. Det er mennesker som deg som gjør at det verdt å gå ut døra hver morgen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det faktisk så lenge hun oppholder seg på en offentlig plass som f. eks. buss som er trangt. Da kan det faktisk være sjenerende for andre ... Folk skal ikke mobbes men må være lov å bruke alminennelig hygienie og kleskode når man går hjemmefra. Ikke fortell meg at du ikke tenker ditt når du ser slike mennesker , forskjellen ligger i om man har folkeskikk til å si dette høyt eller ikke.

Poenget mitt er at uansett hvordan du ser ut eller velger å kle deg så skal du ikke trenge å være redd å få stygge kommentarer slengt etter deg. Blir for dumt å snakke om hva mobbeofferet kunne gjort for å forhindre det.

Skrevet

Folk får kle seg i hva de vil, men de får se til å vaske seg før de stapper seg inn på en buss. Det er ikke behagelig å skulle sitte klemt inntil noen som ikke har vasket håret siden årsskiftet.

Anonym poster: de1858f6a0dc9ed9cb575fb707b7703e

• Liker 1
Skrevet

Jeg slenger rundt meg med upassende kommentarer rett som det er, men jeg prøver (nesten) alltid å sparke oppover, og jeg snakker ikke stygt og nedlatende om folk om det finnes den minste sjans for at de hører meg.

jeg lurer litt på hva du mener med å "sparke oppover"?

Skrevet

Folk får kle seg i hva de vil, men de får se til å vaske seg før de stapper seg inn på en buss. Det er ikke behagelig å skulle sitte klemt inntil noen som ikke har vasket håret siden årsskiftet.

Jeg er helt enig med deg, man burde selvfølgelig passe på hygienen, og spesielt når man skal forholde seg til andre mennesker. Mobbing hjelper dog ikke.

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Kleskoder? Herregud. Folk får da for faen gå sånn som de vil? Mener du at det er sexy kledd kvinners feil at de blir voldtatt også da eller? hmmm..den diskusjonen tror jeg jeg har sett før..

Jarle Andhøy går i Crocs, og han gjør da de fleste kvinner våte i lefsa.

Som en som ble mobbet i åtte år (dog tynn), har sosial angst og er livredd for at noe sånt skal skje vil jeg bare si: Takk. Det er mennesker som deg som gjør at det verdt å gå ut døra hver morgen.

Det var hyggelig sagt :) Jeg skal prøve å passe på dere så godt jeg kan!

jeg lurer litt på hva du mener med å "sparke oppover"?

Jeg er god mot de gode og hard mot de harde.

Gammelt jungelordtak.

Skrevet

Kleskoder? Herregud. Folk får da for faen gå sånn som de vil? Mener du at det er sexy kledd kvinners feil at de blir voldtatt også da eller? hmmm..den diskusjonen tror jeg jeg har sett før..

Jarle Andhøy går i Crocs, og han gjør da de fleste kvinner våte i lefsa.

Det var hyggelig sagt :) Jeg skal prøve å passe på dere så godt jeg kan!

Jeg er god mot de gode og hard mot de harde.

Gammelt jungelordtak.

Jeg har ikke dratt de voldtatte kvinners sak inni dette her altså det var du.. Synes du om man har alminnelig god kroppshygienie og ikke kle seg som en anna boms når man tenkt å ta bussen kalles for en " kleskode " ??

Ta deg en bolle... Du misforstår med vilje hva jeg mente å si og problemet ligger da mellom dine ører kamerat..

Skrevet

Annen boms? Dama gikk med crocs. Det er eneste faktaopplysningen du har fått. Slutt å trekke inn ting som foregår i hodet ditt.

• Liker 2
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Jeg har ikke dratt de voldtatte kvinners sak inni dette her altså det var du.. Synes du om man har alminnelig god kroppshygienie og ikke kle seg som en anna boms når man tenkt å ta bussen kalles for en " kleskode " ??

Ta deg en bolle... Du misforstår med vilje hva jeg mente å si og problemet ligger da mellom dine ører kamerat..

Hvilket problem har JEG mener du?

Folk kan kle seg som boms hvis de vil det. Det er min mening. Klart det er synd om folk lukter, men jeg slenger da ikke dritt om de for det. Sannsynligvis er en person som kler seg helt merkelig og lukter en person med psykisk store problemer, og de trenger ikke å høre at folk slenger dritt om de.

• Liker 1
Skrevet

Annen boms? Dama gikk med crocs. Det er eneste faktaopplysningen du har fått. Slutt å trekke inn ting som foregår i hodet ditt.

Er man overvektig, feit i håret og går med crocs så ja, jeg trenger ikke fakta for å forstille meg resten. Og nei, det gir fremdeles ikke noe grunn til mobbing, der er vi i allefall enige.. det må da være hovedsaken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...