Gå til innhold

Hvem bestemmer til sist?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Felles foreldreansvar har INGENTING med hvordan barnets bosted er ordnet etter et brudd!  

Poenget er at dersom foreldreansvaret er felles (noe jeg vil anta at det er siden de praktiserer delt bosted) så betyr det at de må være enige i en avgjørelse om f.eks. privatskole. I dette tilfellet betyr det at dersom far ikke vil at ungen skal på privatskole, så må mor akseptere dette.  

.

Hvorfor antar du at foreldreansvaret er felles fordi om vi praktiserer delt bosted?

Hva hvis det ikke er felles foreldreansvar?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor antar du at foreldreansvaret er felles fordi om vi praktiserer delt bosted?

Da står jeg ved det jeg sa i sted

Da har faren fått en veldig dårlig deal

Skrevet

Hvis du har foreldreansvaret alene, har du også rett til å bestemme at datteren skal på privatskole.

Skrevet
[

Da står jeg ved det jeg sa i sted

Da har faren fått en veldig dårlig deal

FÅTT?? Han har vel aldri krevd noe annet. Har forøvrig heller ikke noe med saken å gjøre da men... :wink:

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Som tjorven sier: har du foreldreansvaret alene, så kan du bestemme dette selv.

De fleste har felles foreldreansvar, i allfall der foreldrene bodde sammen da ungen ble født.

Hvis det er sånn at du har foreldreansvaret alene, så har far 50% samvær. Da har dere ikke det som er definert som delt bosted, men en hovedomsorgsforelder og en samværsforelder. DA kan du (som hovedomsorgsforelder) ha foreldreansvaret alene. Imidlertid tror (men presiserer at jeg ikke vet) jeg at også foreldreansvaret må være felles om man skal ha delt bosted.

Håper dette ikke var altfor uklart!

Skrevet
Imidlertid tror (men presiserer at jeg ikke vet) jeg at også foreldreansvaret må være felles om man skal ha delt bosted.

Ja, hvis man har en skriftlig avtalt bit som omhandler delt fast bosted og dette skal godkjennes av trygdekontoret, må man også ha felles foreldreansvar. I tillegg må det i avtalen stå en henvisning til barneloven og hvilken paragraf det omhandler delt fast bosted.

Gjest Anonymous
Skrevet

FÅTT?? Han har vel aldri krevd noe annet. Har forøvrig heller ikke noe med saken å gjøre da men... :wink:

Nei det har jo ikke det, skal la den ligge jeg :wink:

Skrevet

Nei det har jo ikke det, skal la den ligge jeg :wink:

Hehe..... Bare pass deg du.... :ekstra kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...