Sannasol Skrevet 20. februar 2004 #1 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg og min x er litt uenig i en sak for vår felles 8-årige datter. Kan si først at vi praktiserer delt omsorg, altså hun er hos oss annenhver uke. Men, vi har ingenting skriftlig, så i papirene som finnes er jeg hovedforsørger og mottar barnetrygden for henne (som forøvrig går inn på egen konto til bruk til hennes utdanning senere). Sakens kjerne er valg av skole. Jeg ønsker å flytte henne inn i privatskole, men han ønsker ikke. Spørsmålet da er: Kan jeg avgjøre dette alene, eller må jeg ha hans samtykke? Hvem avgjør tilslutt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 20. februar 2004 #2 Del Skrevet 20. februar 2004 Om dere har delt omsorg kan dere vel ikke det. Er det helt umulig å diskutere dette sammen og bli enige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 20. februar 2004 #3 Del Skrevet 20. februar 2004 Dersom dere har felles foreldreansvar så må dere være enige i en avgjørelse bl.a. om privatskole. Du kan ikke avgjøre det selv om barnets bostedsadresse er hos deg. Felles foreldreansvar har ellers ingenting med hvor barnet bor/hvor mye hos hver ol. Var dere gift da barnet ble født har dere automatisk felles foreldreansvar. Hvis ikke er det avhengig av at begge har undertegnet et skjema om det. Hvis du ikke vet om dere har det eller ikke, så skjekk med folkeregisteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 20. februar 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 20. februar 2004 Ja, det er greit alt dette, men hvem er det egentlig som avgjør saken hvis vi ikke blir enig? Det er spørsmålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 20. februar 2004 #5 Del Skrevet 20. februar 2004 Hvis dere ikke blir enige sies det at du ikke kan gjøre en endring som er "utenfor normalen." Hvorvidt det gjelder privat skole eller ikke vet jeg ikke, men du får iallefall ikke melde henne inn i et annet trossamfunn o.l. Det er altså endringen som ikke er tillatt. Men om du har foreldreansvar alene er det vel ikke noe problem. Har du ikke det bør dere gå til mekling. Der får dere hjelp til å finne en løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 20. februar 2004 #6 Del Skrevet 20. februar 2004 Synes dette ligner en maktkamp mellom dere foreldre jeg. Hvem som får det siste ordet :evil: Har dere delt foreldre ansvar og ikke klarer å bli enige bør dere kontakte en mekler. Synes jenta også skal få lov å uttale seg jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 20. februar 2004 #7 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg lurer litt på argumentene for og imot. Ettersom dere ikke blir enige, har dere trolig gode argumenter begge to. (Med mindre det er en maktkamp mellom dere). Og i alle slike uenigheter mellom foreldre bør barnets beste være i fokus. Dermed bør også barnet bli hørt. (Uten at foreldrene prøver å påvirke barnet i den ene eller andre retningen, som dessverre altfor ofte skjer.) Dersom far ikke ønsker privatskole fordi han ikke har råd til det, må jo det tas hensyn til. Har man ikke råd, har man ikke råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 20. februar 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 20. februar 2004 Synes dette ligner en maktkamp mellom dere foreldre jeg. Hvem som får det siste ordet :evil: Har dere delt foreldre ansvar og ikke klarer å bli enige bør dere kontakte en mekler. Synes jenta også skal få lov å uttale seg jeg. Hva mener du med maktkamp? Det er ikke snakk om hvem som får det siste ordet skjønner du, men hvem som har rett til å ta avgjørelsen hvis vi ikke blir enig. Datteren har forøvrig fått uttale seg hvis det er det du er ute etter, og hun vil bytte skole sier hun. Men som jeg ser det så er ikke det avgjørende iogmed at en 8-åring i mine øyne ikke er istand til å ta en slik beslutning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 20. februar 2004 #9 Del Skrevet 20. februar 2004 Hva er farens arumenter for å si nei da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 20. februar 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 20. februar 2004 Hva er farens arumenter for å si nei da? Det er vel ikke relevant i forhold til saken/spørsmålet. Ikke at jeg er redd for å si det, men jeg ønsker ikke at avgjørelsen om dette skal taes av dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 20. februar 2004 #11 Del Skrevet 20. februar 2004 Det er slik at om man har delt foreldreansvar, så har man ingen mulighet til å bytte skole for felles barn uten den andres samtykke... På side 9 her står det litt mer: http://www.dep.no/archive/bfdvedlegg/01/02...02/Forel007.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2004 #12 Del Skrevet 20. februar 2004 Det er slik at om man har delt foreldreansvar, så har man ingen mulighet til å bytte skole for felles barn uten den andres samtykke... men det er vel ikke en skriflig avtale hvis jeg har forstått det rett, og da tror jeg moren automatisk foredrerettigheter-men bare så det er sagt , betyr ikke det at jeg synes det er riktig. Dere burde virkelig ha en skriftlig avtale Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 20. februar 2004 #13 Del Skrevet 20. februar 2004 men det er vel ikke en skriflig avtale hvis jeg har forstått det rett, og da tror jeg moren automatisk foredrerettigheter-men bare så det er sagt , betyr ikke det at jeg synes det er riktig. Dere burde virkelig ha en skriftlig avtale Er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener... Foreldrene kan ha avtalt delt foreldreansvar ved fødselen. Er man usikker på om man har dette for barnet, tror jeg likningskontoret har oversikt over dette. Forøvrig er det jo anbefalt å ha en skriftlig avtale, men hva som inngår i delt foreldreansvar endrer seg ikke ut fra en skriftlig avtale... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2004 #14 Del Skrevet 20. februar 2004 Kan si først at vi praktiserer delt omsorg, altså hun er hos oss annenhver uke. Men, vi har ingenting skriftlig, så i papirene som finnes er jeg hovedforsørger og mottar barnetrygden for henne (som forøvrig går inn på egen konto til bruk til hennes utdanning senere). De har delt omsorg i praksis men ikke på paipir, dvs hun ar foreldreretten, det betyr også at hun kan ta avgjørelser om barnet alene. Må jo si at jeg synes dette er en lite kunstig avtale for faren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 20. februar 2004 #15 Del Skrevet 20. februar 2004 men det er vel ikke en skriflig avtale hvis jeg har forstått det rett, og da tror jeg moren automatisk foredrerettigheter-men bare så det er sagt , betyr ikke det at jeg synes det er riktig. Dere burde virkelig ha en skriftlig avtale Det er som tidligere sagt her, at om man har vært gift, har man delt foreldreansvar. (Dersom man ikke er gift, må man skrive under på delt foreldreansvar, ellers er det moren som får det.) Har man delt foreldreansvar, bestemmer man faktisk like mye over barnet. Foruten helt dagligdagse ting. Det er en vesentlig forskjell på foreldreansvar, og daglig omsorg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 20. februar 2004 #16 Del Skrevet 20. februar 2004 De har delt omsorg i praksis men ikke på paipir, dvs hun ar foreldreretten, det betyr også at hun kan ta avgjørelser om barnet alene. Må jo si at jeg synes dette er en lite kunstig avtale for faren Ja, og her er det mange uklarheter for folk. Det er faktisk ingenting lenger som heter delt omsorg... Det er enten delt fast bosted eller delt foreldreansvar, og disse tingene er uavhengige av hverandre. Man kan praktisere delt fast bosted, men så vidt jeg vet forutsetter dette også delt foreldreansvar... På side 12 finnes mer info: http://www.dep.no/archive/bfdvedlegg/01/02...02/Forel007.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 20. februar 2004 #17 Del Skrevet 20. februar 2004 Dere blander begrepene noe fryktelig her. Felles foreldreansvar har INGENTING med hvordan barnets bosted er ordnet etter et brudd! Poenget er at dersom foreldreansvaret er felles (noe jeg vil anta at det er siden de praktiserer delt bosted) så betyr det at de må være enige i en avgjørelse om f.eks. privatskole. I dette tilfellet betyr det at dersom far ikke vil at ungen skal på privatskole, så må mor akseptere dette. Som en annen sa, den som vil endring må gi seg hvis den andre IKKE vil endring. Så eneste mulighet trådstarter har er jo å ha dialog med far og evt. overbevise han om også å ønske endring. Til orientering: en slik avgjørelse kunne mor heller ikke tatt om de IKKE praktiserte delt bosted for barnet. Så lenge foreldrene har felles foreldreansvar er dette blant de avgjørelser de må være enige om, selv om den ene omtrent ikke ser barnet. Andre ting de må være enige om er tilhørighet til trossamfunn, bosetting i utlandet, adopsjon og navneendring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 20. februar 2004 #18 Del Skrevet 20. februar 2004 Veldig bra forklart Sissi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2004 #19 Del Skrevet 20. februar 2004 oki :klø: Beklager hvis jeg har gitt noe feil informasjon he , det var ikke meningen. Men jeg har da lært meg noe nytt i dag og :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 20. februar 2004 #20 Del Skrevet 20. februar 2004 oki :klø: Beklager hvis jeg har gitt noe feil informasjon he , det var ikke meningen. Men jeg har da lært meg noe nytt i dag og :-) Og det er altså stooooor forvirring rundt dette. Mange misoppfatninger ute og går! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå