Gjest maria Skrevet 2. september 2012 #1 Skrevet 2. september 2012 Hei. Jeg er lærer på andre året, og er glad i annerledes foreldremøter. Jeg har ikke barn selv, så jeg håper dere kan hjelpe meg. Har du vært på et foreldremøte som du syntes var annerledes (på en positiv måte) Skogtur? Gruppearbeid? Alle ideer er topp!
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2012 #2 Skrevet 2. september 2012 Synest du skal levere informasjonen du har til foreldrene på kortest mulig tid og la foreldrene få gå hjem til barna sine. Etter 10 år med foreldremøter og fremdeles 16 år igjen så er det ingen glede i å gå på foreldremøter, man vil ha kortest mulig møter og så slippe meir mas. Hei. Jeg er lærer på andre året, og er glad i annerledes foreldremøter. Jeg har ikke barn selv, så jeg håper dere kan hjelpe meg. Har du vært på et foreldremøte som du syntes var annerledes (på en positiv måte) Skogtur? Gruppearbeid? Alle ideer er topp!
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #3 Skrevet 2. september 2012 jeg har tusen ting å gjøre hjemme. jeg vil bruke minst mulig tid på foreldremøter. få den informasjonen som vi trenger. så får vi gå. Anonym poster: deea485ccd0a271a786e140637266d9a 24
loffen Skrevet 2. september 2012 #4 Skrevet 2. september 2012 Enig med de andre, og gruppearbeid er bare pyton. Hatet det da jeg selv gikk på skolen, og vil ikke bli plaget til det noe mer. 17
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #5 Skrevet 2. september 2012 Foreldremøtene bør være så korte å saklige som mulig. Del også ut skriv med det aller viktigste. For all del IKKE noe gruppearbeid eller annet "la oss bli kjent-og-bestevenner hele gjengen" opplegg. Hvis du skal gjøre noe anderledes så kan det være en ide å kalle inn en 3.person som kan snakke om et gitt "problem" for aldersgruppen. Eks grensesetting, festing, sex. Anonym poster: d311327c057d37f8248e16cf4e7ff105 13
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #6 Skrevet 2. september 2012 Del ut et hefte med sanger, sangene må ha haltende rytme og være spekket med nødrim. Nå er vi samlet her i dag for å få informasjon i festlig lag. Mobbing skal vi kjempe mot, for elevene skal føle seg trygge fra hode til fot. En pedagogisk sang vi synge vil for godt klassemiljø, det skal vi få til, elevene blir sunne av å spise sild, det sier kantinedama Ingvild. Om ikke annet så har du i hvert fall laget en god isbryter! ;jepp: Anonym poster: 7db3fb15d293b9795a3bf3c42d51f0ab 10
MaiTai Skrevet 2. september 2012 #7 Skrevet 2. september 2012 Henger meg også på det med å evt leie inn en tredjepart, Har hatt positiv opplevelse med det tidligere da to fra barn og oppvekst-tjenesten i kommunen, en helsesøster og en annen, snakket om trygghet for barn, veldig interessant og nyttig! Det er ikke gøy å med gruppearbeid, foreldrene blir kjent med de foreldrene de selv vil 2
loffen Skrevet 2. september 2012 #8 Skrevet 2. september 2012 Del ut et hefte med sanger, sangene må ha haltende rytme og være spekket med nødrim. Nå er vi samlet her i dag for å få informasjon i festlig lag. Mobbing skal vi kjempe mot, for elevene skal føle seg trygge fra hode til fot. En pedagogisk sang vi synge vil for godt klassemiljø, det skal vi få til, elevene blir sunne av å spise sild, det sier kantinedama Ingvild. Om ikke annet så har du i hvert fall laget en god isbryter! ;jepp: Anonym poster: 7db3fb15d293b9795a3bf3c42d51f0ab 1
Marsipan Skrevet 2. september 2012 #9 Skrevet 2. september 2012 Jeg må helt ærlig si meg møkka lei av "kreative" foreldremøter! Kort og konsist, og du blir garantert populær blant foreldrene! Folk går mest av plikt, og for å få med seg informasjon, ikke for å sosialisere. Forøvrig får jeg helt mark når det brukes masse tid på å lese høyt informasjon som etterpå bir delt ut skriftlig. Kunne man ikke bare sendt det med elevene hjem, så hver og en fikk lese når det passet best? 8
Gjest O___o Skrevet 2. september 2012 #10 Skrevet 2. september 2012 Foreldremøter kan være tøffe. Min erfaring med foreldremøter: Mange foreldre - sitter med uendelig mye nag overfor lærer eller andre foreldres barn, (noe som kan by på en spenning og potensielle konfrontasjoner) - gruer seg til å møte andre foreldre, fordi det kan by på en (" Hvor vellykket er DU? "-konkurranse) - spiser heller bacon, drikker heller mensen enn...å gå på foreldremøter. Mine tips; Forbered deg godt. - Ha klart kaffe, te, kaker og vann - Bruk PowerPoint - Info skriv / hefter - Visitkort med epost/skolens nr - Avtal at alle spørsmål tas etter at du er ferdig, så slipper du VELDIG mange spørsmål og du slipper å " ramle ut av det " Bruk humor, morsomme illustrasjoner og klin til med en vits av og til. Bruk selvironi. Overalt minst mulig til forsamlingen. Du kommer mest sannsynligvis til å snakke til en forsamling som mener de har i hvert fall 10.000 andre ting de heller vil gjøre - enn å måtte være på foreldremøte. 3
Celtic Heart Skrevet 3. september 2012 #11 Skrevet 3. september 2012 Jeg må si meg enig med de som sier kort og konsist takk. Med barn følger det mange møter osv med skole, barnehage og fritidsaktiviteter. Ja vi har selv valgt å fått barn og det det medfølger, men ikke flere timer om gangen fra en kreativ sjel.
Gjest Magdalene Skrevet 3. september 2012 #12 Skrevet 3. september 2012 Bare hold deg unna gruppearbeid med case, eller andre gruppeoppgaver. Natursti, etc... Nei takk! Jeg vil ha informasjon, og raske beskjeder. Ikke noe tull som drøyer i tre-fire timer...
AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #13 Skrevet 3. september 2012 Tenk på at aleneforeldre som kommer kanskje har måttet betale barnevakt for å gå. Og at det er en veldig logistikk for foreldrene som kommer, med pass av barn og leggetider og rekke hjem fra jobb for å hente barn og lage middag før de haster avgårde for å rekke foreldremøtet igjen... Bruk minst mulig tid! Kutt ned på alt unødvendig tull, og kom til saken. Om det er noe spesielt dere vil vise foreldrene, så går det an å bruke tid på det. Men informer på forhånd om hvor lang tid dere tenker å bruke, og gå ikke over tiden! Vi skal på foreldremøte denne uken, der vi foreldre skal jobbe i grupper og prøve hvilke type oppgaver og hvilken arbeidsmetode ungene møter på skolen. Men dette er jo litt fordi det er en spesiell metode, og det er veldig forskjellig fra måten vi foreldre hadde undervisning da vi gikk på skolen. Altså noe som gir oss et innblikk i barnas skolehverdag som vi ikke kunne fått på en annen måte. Tur i skogen hørtes bare dumt ut! Hvordan tenker du da at alle foreldrene skal få med seg informasjonen du har tenkt til å gi? Skal man prøve å gjøre noe sosialt utover å gi informasjon, får man gjøre det frivillig, en annen gang, og kanskje med ungene. Anonym poster: e90b2085cdc8e1c9df45c40140fa66c5 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #14 Skrevet 3. september 2012 Vårt problem har ofte vært at lærerne kun kommuniserer med de "vellykkede" foreldrene til de "populære"barna, og i tillegg enkelte møteplagere. Noen mødre stopper også diskusjoner med sin definerende form. Det er en stor utfordring å være lærer da vil jeg tro, en god leder som slipper alle til.. kort, effektiv ja, men et lite avbrekk, gruppearbeid eller lignende. Omså en organisert "kom så rydder vi i garderoben" bolk hvor læreren kanskje rekker å snakke litt med også de som ikke er så brøutende...? Enig med de som sier la oss få informasjonen vi skal ha og komme oss hjem, men da krever det god ledelse fra læreren. Anonym poster: d7f9e06c3278234ca2921099942f140a 1
Hergensheimer Skrevet 3. september 2012 #15 Skrevet 3. september 2012 Jeg er ikke pappa selv, men har erfaring med møter i samme format. Kort og konsist, og så krystallklart som mulig...det er ALLTID noen som har spørsmål som "....men hvis vi har nudler til middag på onsdag, og vet at bestemoren til Ivar kommer på fredagen, så blir det vanskelig for Lise å spikke barkebåt i sløyden på mandag, og da kan vi umulig vite hvilken farge på jakken vi skal ha...hva skal vi gjøre med det, da?". De som spør, vil ikke forstå svaret de får, og øvrige deltakere på møtet har mistet lysten på å leve, og noen av dem leker sågar med tanken på å snike gift i nudlene, og/eller sette fyr på alle jakkene. 18
Gjest annemor30 Skrevet 3. september 2012 #16 Skrevet 3. september 2012 Her er foreldremøtet i 3 timer:gosh:
Gaupa Skrevet 3. september 2012 #17 Skrevet 3. september 2012 Slår et slag for korte, konsise møter ja. Er selv lærer og forelder, så vet at korte møter med nødvendig informasjon er best likt av de fleste. Jeg pleier å ha powerpoint oppe med stikkord til meg selv. Åpner møtet med å fortelle kort om hva som skal gjennomgås, at spørsmål gjerne tas til sist, en liten diskusjonsrunde etc. Så er det å håpe på at ingen av de "vanskelige" foreldrene har fått penger puttet på. Isåfall gjelder det å svare så kort og konsist som mulig slik at et spørsmål ikke drøyer tiden ut i det uendelige. Og så pleier jeg ofte å ha noe morsomt/fint på slutten som feks. video av barna i klassen som gjør noe morro, bilder etc. 4
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2012 #18 Skrevet 3. september 2012 Jeg er ikke pappa selv, men har erfaring med møter i samme format. Kort og konsist, og så krystallklart som mulig...det er ALLTID noen som har spørsmål som "....men hvis vi har nudler til middag på onsdag, og vet at bestemoren til Ivar kommer på fredagen, så blir det vanskelig for Lise å spikke barkebåt i sløyden på mandag, og da kan vi umulig vite hvilken farge på jakken vi skal ha...hva skal vi gjøre med det, da?". De som spør, vil ikke forstå svaret de får, og øvrige deltakere på møtet har mistet lysten på å leve, og noen av dem leker sågar med tanken på å snike gift i nudlene, og/eller sette fyr på alle jakkene. :skratte: :skratte: SÅNN er det noen som er!!!!! Fantastisk!
Sulosi Skrevet 3. september 2012 #19 Skrevet 3. september 2012 Mtp skogstur, send med barna en lapp med invit til skogstur for hele familen søndag kl 12 for de som vil. Ta med mat og drikke, oppmøte på... De som vil og kan kommer. Foreldremøtesaket tas kort og enkelt på skolen. Mest mulig info gis skriftlig på forhånd.
Kittykat Skrevet 3. september 2012 #20 Skrevet 3. september 2012 Kort og presist er mye bedre. Jeg synes foreldremøtene vi har vært på så langt er forferdelig lange og vi har barn hjemme. Det forrige foreldremøtet vi var på varte i nesten 2,5 timer! Hvis skolen har så mye informasjon og gi ut, så får de sende skriv hjem til foreldrene istedetfor og ikke ta alt opp på møtet. En av grunnene til at jeg hater og gå på foreldremøter er fordi de er så lange og at enkelte lærere og enkelte foreldre skal drøye det lengst mulig til stor irritasjon for oss andre som må hjem til barna våre. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå