Gå til innhold

3-retters uten stekeovn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :)

Samboeren min har jobba så mye i det siste, og vi har ikke fått tid til å spise sammen fordi han har vært så sent hjemme. Jeg tenkte jeg skulle slå på stortromma på fredag når han kommer hjem fra jobb, jeg har fredagene fri fra skolen, så jeg kan virkelig bruke tid på dette - men det er et problem: Stekeovnen er ødelagt. Platene fungerer fint, men jeg blir så rådvill når jeg ikke kan lage noe i ovnen. Jeg trenger tips til forrett, hovedrett og dessert man ikke trenger ovn til.

Gjerne litt sexy eller romantisk, siden dette skal være litt sårt trengt kvalitetstid i en veldig hektisk hverdag.

Takk for alle tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salmalaks med mango, vårløk, ingefær, lime og soyasaus.

Skjær salmalaksen i tynne skiver og fordel på tallerknen. Finhakk mango (bruk ca 1/4 av en moden mango), vårløk (1 stk) og ingefær (ca 2 cm X 1 cm). Ha i en bolle og bland inn saften av en lime og to-tre spiseskjeer søyasaus. La laksen stå i romtemperatur ca 20 minutter før servering. Fordel "sausen" over rett før servering. Drikke: Riesling. Ikke halvtøtt, men ikke den med aller minst restsødme heller.

Reinsdyr ytrefilet med kantarellsaus og woked høstgrønnsaker.

Stek reinsdyret ca 3 minutter på hver side (litt lenger om dere liker kjøttet godt stekt). La hvile i fem minutter mens du ordner resten.

Stek kantareller i smør. Ha på rikelig med salt pepper. Ha på creme fraiche og la koke litt inn.

Bruk kålrot, gulrot, persillerot, sellerirot m.m. Skjær i små terninger. Wokes til de er ganske møre, tar ikke lang tid dersom terningene er små.

Drikke: Mye går bra. Jeg liker Amarone til reinsdyr. Eventuelt kan en Ripasso benyttes. Spør på polet om du trenger hjelp.

Panna cotta med pasjonsfruktsaus.

Kok opp 2 dl fløte med 0,5 dl sukker og en vaniljestang (del den i to, skrap ut frøene og ha alt i fløten). Når fløten har kokt opp har du i 1,5 gelatinplater som er bløtet i vann, saften av en halv sitron og et par spiseskjeer sitruslikør (kan sløyfes). Når fløteblandingen er kald (rett før den stivner) tar du ut vaniljestangen og har i lettpisket fløte (av 0,5 dl fløte). Helles i to glass (helst coctailglass)

Pasjonsfruktsaus lages av 5 paskonsfrukt og 0,5 dl sukker. Frukt/sukker blandes og settes kjølig (bør stå en stund slik at sukkeret "smelter i frukten). Has over rett før servering.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...