Gå til innhold

Erfaring med Berner Sennen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen der ute som har erfaring med Berner Sennen?

Har vurdert frem og tilbake, vært innom flere raser, å skaffe hund i flere år.

Har hatt egen hund tidligere; schæfer/rottweiler mix, border collie og labrador/elghund mix. Jeg har også vært fast hundepasser for schæfere, rottweiler, labrador, golden retriver og dachs.

Utifra egne erfaringer innenfor disse rasene har jeg, nesten med 100% sikkerhet, landet på rottweiler.

Men så har jeg noen beskjente som vurderer å omplassere berner'n sin. Og det skal sies at de aldri har hatt hund før, så jeg ser ikke på deres erfaringer, utifra den ene hunder, som ''bulletproof''.

Jeg har lest en god del om rasen, men jeg har erfart at praksis er noe helt annet enn teori :) ( Og ja, jeg vet at hunder trenger på fysisk og psykisk trening, uansett rase ).

Anonym poster: a98b8e1a474d446ae729f93a40405091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Berner Sennen er herlige hunder, men rent praktisk er det en del arbeid med dem. Det er store hunder, så man må ha god kustus for å holde dem når man går tur (de fleste Berners er jo temmelig rolig og bedagelige, men det gjelder ikke alle). Det blir mye skitt og søl med dem etter en tur ute, og de sikler også en del. Samt de vil også være dyre i maten pga størrelsen.

Jeg sier ikke dette for å fraråde deg å skaffe deg en Berner. Det er utrolig koselige, snille og herlige hunder. Men man må bare være klar over hva som følger med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner Sennenhund er en fin rase å begynne med, i hvert fall. Som oftest er de ikke like tøffe som det rottweilerne kan være. Så det vil absolutt være god trening for deg!

Men det avhenger jo veldig av hvorfor de skal omplassere berneren, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :)

''Berner Sennenhund er en fin rase å begynne med, i hvert fall. Som oftest er de ikke like tøffe som det rottweilerne kan være. Så det vil absolutt være god trening for deg!

Men det avhenger jo veldig av hvorfor de skal omplassere berneren, da.''

Hvis jeg bestemmer meg for å anskaffe rottweiler, så blir det valp i såfall. Så jeg får fulgt fra starten av hva den opplever o.l I tillegg til at kommer til å gå for tispe, fremfor hanne i første omgang. Har vært ganske mye borti den rasen, og har veldig stor respekt for den og alt i rundt det å ha en slik hund.

De skal omplassere den grunnet jobbskifte og mindre tid til hunden. Når sant skal sies burde de vel ikke hatt hunden i utgangspunktet, da fruen i huset ''duller'' litt for mye. Blir litt for lite grensesetting. Heldigvis er den ganske lydig av seg hvis man bare er bestemt, så hu har ikke ødelagt den helt. Den er bare 3år også, så den har ikke helt ''landa'' enda. I tillegg til at den drar veldig i båndet, men det er fordi de aldri har lært den å gå skikkelig i bånd - gitt opp for fort.

Håper de ikke leser dette.. hah :P

Anonym poster: a98b8e1a474d446ae729f93a40405091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en berner, og syns virkelig at det er de beste hundene i hele verden! De er store og spiser mye mat, men føler ikke at han er noe særlig plasskrevende av den grunn. Mitt eksemplar er rolig og veldig lettdressert. Uten tvil den mest lettvinte hunden jeg har hatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Berner. Hun er veldig sta, men tar absolutt ikke stor plass i huset.

Vi fikk hun som valp, så hun er VELDIG lik både meg og kjæresten min, mitt inntrykk er at Bernere tilpasser seg veldig lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er så enkelt som at noe av det nydeligste som finnes på jord er Berner Sennen :) Helt utrolige nydelige skapninger!

Jeg ser for meg at hundehåret kan være en god del jobb med, ingen har nevnt noe om det? Håper ikke jeg kupper tråden, men om noen vet om hvor "ille" eller ikke det er ift andre raser (golden retriever f.eks.) så hadde jeg blitt glad :) Jeg selv blir fort allergisk når det blir masse hundehår rundt omkring, så har funnet ut at jeg skal vente noen år før jeg evt skaffer meg min egen hund pga plass om det er snakk om masse røyting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både Berner, Leonberger og st. bernhard.

Liker de best i denne rekkefølgen: Leon, Berner, St. B.

De er ganske like alle 3, men syns de er rolige, greie hunder, lett å trene og få de lydige og de er enkle og ha med å gjøre. Pelsen er jo en historie for seg selv, men god regndress/føner og balsam er mitt beste råd til det. Vi har bare børstet 1 gang i uken.

Anonym poster: 9a407e058e80478d2028cc499b94f589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei bernerjente på 3 år, og hun er bare verdens beste hund :hjerter_rundt: Hun er ganske stor, men likevel tar hun ikke mye plass. For det meste ligger hun i gangen og tar livet med ro (plass hun valgte seg selv). Vi går 3 turer med henne daglig, en kort en om morgenen, lengre tur etter middag, og kort tur om kvelden. Ikke er det mye pelsstell på henne heller, børster henne noen ganger i uken, og dusjer henne regelmessig med en shampo som vi har kjøpt hos dyrlegen. Hun røyter litt, men ikke så mye, verst i perioder som overgang vinter/vår. Men vi støvsuger ofte pga jeg er allergisk.

Vi har hatt henne siden hun var 8 uker, og det var veldig enkelt å oppdra henne. Hadde en vilter periode da hun gikk over til å være unghund.

Hun går veldig fint i band, trekker ikke, luffer som oftest ved siden av oss (men dette er noe vi trente på da hun var yngre). Ikke synes jeg hun spiser så mye heller, en sekk for holder i ca 1mnd.

Hun har et utrolig rolig og godt lynne, går godt overens med både hunder og katter (vi har katt også, hunden kom først), likedan er hun veldig barnevennlig.

Vi måtte dog ha større bil pga buret hennes.

Ang turer så kan hun godt være med på lange fjellturer, og hun har sin egen kløv som hun bærer. Har øvet spor med henne, har en fabelaktig nese!!

Pga hun er så rolig og gjør så lite av seg så er det aldri noe problem å få "barnevakt" til henne når vi skal på tur. Mange som vil passe henne:-)

Jeg virkelig elsker bernerjenta vår :hjertesmil:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Er enig med dere at det er en nydelig rase, både utseendemessig og ikke minst mentalt. ( Som er det viktigste! - å velge rase utifra behov, ikke kun utseende ). Nå har de visst bestemt seg for å sende hunden til noen slektninger, så får tro at den får det bra der. Så da ble det uaktuelt, men berner er absolutt en rase jeg selv vil vurdere ved evnt anskaffelse av hund. Igjen; takk! :smilyblomst:

Anonym poster: a98b8e1a474d446ae729f93a40405091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker de best i denne rekkefølgen: Leon, Berner, St. B.

Anonym poster: 9a407e058e80478d2028cc499b94f589

Må innrømme at Sankt Bernharden har en diger plass i hjertet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...