Gå til innhold

Buss - guide for idioter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg droppet ut av skolen for 6 år siden, slitt meg gjennom sosial angst uten hjelp og endelig tatt motet til meg for å starte skolen igjen. Starter om 2 uker (må flytte).

Det verste med det hele blir å ta bussen. Jeg må skifte buss minst en gang for å komme dit jeg skal, og sist jeg tok buss hadde man månedskort med bilde på - har skjønt at dette har endret seg og at alt elektronisk og "min feil" nå om noe går galt etter det jeg har lest i avisen. Kan noen forklare hvordan alt dette funker nå? med teskje?

Dagen jeg flytter er en lørdag så kan bruke den dagen til å øve på å ta bussen dit jeg skal.. men er usikker på hvordan jeg finner ut av best rute etc på nett.. det virker så komplisert når man må gå og bytte buss etc :(

Hjelp!

Anonym poster: 6bdcb25c022995f417cf0c42760b1936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket fylke skal du ta buss i? Er litt forskjellige ordninger i forskjellige fylker, men det er sikkert noen her som vet hvordan det fungerer der du bor:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du virkelig vil ha hjelp til dette må du nok ut med informasjon om hvor du faktisk bor og hvor du skal. Om du er skeptisk til å legge det ut offentlig her kan det jo være det er mindre skummelt om du bare sier ca hvor du bor og så sender en melding til eventuelle personer som skriver i denne tråden og sier de kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Kan bare si hvordan det er i Oslo. Der kjøper du et busskort på narvesen 7/eleven eller deli også sier du at du skal ha mndskort. Når du går på bussen første dagen du skal bruke det så holder du det forran scanneren til det lyser grønt. Hvordan du finner busstider? Det er vel bare å bruke ruter tror jeg? Altså..ruter.no. Jeg tror du gjør dette til et større problem enn det er. Skjønner at ukjente ting kan være skummelt, men du skal ikke holde noen fremføring, bare sette deg på bussen og se ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

For meg er dette vanskelig da jeg er redd for å komme for sent, miste bussen, gå feil til neste buss etc .Det er nok fordi jeg har slitt med angst og er redd for å spørre folk på bussen/bussjåfør etc om hjelp, så da er det greit å vite hva som skjer så jeg kan være forberedt. Kommer jeg for sent må jeg forklare meg/gå glipp av ting og alt bare baller på seg.

Har sett en del på bussrutene og skrevet inn fra hvor jeg skal og til hvor jeg skal, men en buss kommer 1 min før neste går, om den første er forsinket mister jeg jo den siste bussen.. og da kommer jeg for sent. Bør jeg ta en buss som går 20 min tidligere da for å være på den sikre siden?

Skal flytte til trondheim (brundalen) og gå på BI om det hjelper.

Setter utrolig stor pris på at dere hjelper meg! Vil så veldig gjerne greie dette.

Anonym poster: 6bdcb25c022995f417cf0c42760b1936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

For meg er dette vanskelig da jeg er redd for å komme for sent, miste bussen, gå feil til neste buss etc .Det er nok fordi jeg har slitt med angst og er redd for å spørre folk på bussen/bussjåfør etc om hjelp, så da er det greit å vite hva som skjer så jeg kan være forberedt. Kommer jeg for sent må jeg forklare meg/gå glipp av ting og alt bare baller på seg.

Har sett en del på bussrutene og skrevet inn fra hvor jeg skal og til hvor jeg skal, men en buss kommer 1 min før neste går, om den første er forsinket mister jeg jo den siste bussen.. og da kommer jeg for sent. Bør jeg ta en buss som går 20 min tidligere da for å være på den sikre siden?

Skal flytte til trondheim (brundalen) og gå på BI om det hjelper.

Setter utrolig stor pris på at dere hjelper meg! Vil så veldig gjerne greie dette.

Anonym poster: 6bdcb25c022995f417cf0c42760b1936

Jeg har dessverre ikke snøring på bussene i Trondheim, men ja, du bør ta bussen 20 minutter tidligere for å være på den sikre siden. 1 minutt i bussverden er gambling.. Er du tidlid ute så slipper du jo å bekymre deg for å komme for sent også, og du har bedre tid på å orientere deg. Tror rett og slett du fjerner en del av stressfaktorene dine ved å ha god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å ha god tid er i alle fall en grei ting i en startperiode frem til du er litt mer inne i hvordan bussene går og hvilke busser som pleier å være for seine ut i fra hvordan trafikkbildet pleier å være i morgenrushet. Sånt som kommer med erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Personlig klarer jeg ikke, eller orker jeg ikke holde orden på busstider osv, så jeg er konsekvent tidlig ute,, alltid. Det er deilig. Da kan man slappe av litt, kjøpe seg en kaffe, ta en snus og roe seg litt ned. Gjør absolutt det, i hvert fall til du blir vant til stedet, bussene og rutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg hadde tatt kontakt med servicekontoret for å finne ut hva slags kort du trenger, Bare si hvor du skal ta bussen og hvor ofte,

Det elektroniske kortet fungerer på samme måte som i Oslo, som Filleproletiet forkarte. Du holder kortet foran en scanner og venter til det lyser grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...