Gå til innhold

Kroppen min faller i fra hverandre..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at det er enkelte ting jeg ikke kan spise, enkelte ting gjør vondt å spise, og enkelte ting flyter bare rett igjennom. Med andre ord vil ikke kroppen min ta til seg alle de næringsstoffene den aller helst skal ha.

Jeg har egentlig et ganske dårlig kosthold, det handler bare om å få i seg mat som ikke gjør vondt. Jeg trener ikke, fordi jeg ikke har nok energi, og jeg sover dårlig, sannsynligvis fordi jeg ikke får brukt den lille energien jeg faktisk har (ond sirkel dette) - jeg finner null motivasjon for å trene, noe som fører til at jeg nå har begynt å gå litt opp i vekt, og har fått litt kjærlighetshåndtak. (Noe, som i følge legen min, er en veldig bra ting i forhold til at kroppen min da har noe å gå på hvis jeg skulle få skikkelig tilbakefall)

Jeg går på diverse kjedelige medisiner, som ikke akkurat hjelper på resten av helsa. Jeg mister mer hår enn vanlig, det er flatt og livløst. Ansiktsfargen min har gått fra gylden brun/beige til mer sykelig grå, og jeg har et større ønske om å tilbringe tid i senga nå enn før.

Jeg vil selvfølgelig snu om på dette, fordi det også kan hjelpe på sykdommen min - men hvordan gjør man det? Hvordan finner jeg energien og motivasjonen til å begynne å trene? Har dere noen dietter som kanskje kan være med på å gi meg mer energi? - som igjen vil hjelpe meg til å sove.

Nå er det jo også fritt frem for å gi meg skikkelig refs for sykelig latskap, så jeg skriver som anonym, selv om det sikkert er ganske lett å gjette seg til hvem jeg er her inne.

Anonym poster: cee0025ac6844b49b7f25cf9326bb989

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bare svare for hva som gjelder meg selv, siden jeg ikke vet hva slags kronisk sykdom du har. Men jeg har funnet veldig mye hjelp i riktig kosthold. Dette er sukker- og melkefritt. En annen ting jeg benytter meg av er kognitive hjelpemidler som mindfulness. Jeg trenger heller ikke trene så voldsomt for å føle meg bedre, men en gåtur i skogen hver dag med bikkja hjelper meg veldig! Du virker litt deprimert, de aller fleste er deprimerte en eller annen gang. Det nytter uansett ikke å sitte og vente på at hjelpen kommer, for den må man aktivt søke selv. Du må ikke gi opp! Håper du får det bedre snart :)

Skrevet

Som utbrent har jeg erfart at hvis jeg har så lite energi at jeg blir mye mer sliten av å trene, så er det best å la være. Da blir jeg faktisk bedre av å hvile. Nå vet jeg ikke hvilken sykdom du har og hvilke medisiner du går på, men jeg vil slå et slag for aktivitetstilpasning, i tilfelle det kan hjelpe deg. Hvis du orker å gå en halvtime, så er det mye bedre enn ingenting, og da skal du ikke gå lenger enn det. Hvis du ikke orker noe en dag, så er det bedre å ikke gjøre noe enn å presse kroppen ut over grensene den har.

Når det gjelder mat vet jeg ikke hva du tåler, men jeg merker stor forskjell i energinivå om jeg spiser nok proteiner, mye frukt, grønnsaker og salat.

Får du nok sollys? Nok D-vitamin hjelper veldig på energinivået, og sollys tidlig på dagen kan hjelpe hvis du sliter med å sove. Jeg husker ikke helt hvorfor, men det er noe med at kroppen blir trøtt på riktig tid på kvelden om den får mye sollys med en gang man står opp. Om kvelden bør du holde deg unna sterkt lys og skjermer en times tid før du legger deg. Det fins også en sove-te i løsvekt på helsekosten som gjør deg søvnig og rolig, den har hvert fall hjulpet meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...