Gå til innhold

Hva slags forhold har du til fastlegen din?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen venninner av hater fastlegen sin (og egentlig alle leger) og hater å gå til legen når det trengs. Andre venninner av meg setter veldig stor pris på fastlegen sin, og syns det er et fint sted å gå for å få hjelp.

Jeg har en venninne som er kronisk syk og derfor mye hos fastlegen. Hun kjøper alltid julegave til fastlegen sin som takk for alt på slutten av året.

Hva slags forhold har du til din fastlege? Hva er vanlig?

Anonym poster: 40110dc9bfa6789d1960763598b23451

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel et normalt forhold til fastlegen. Har hatt flere da, men er nok noen jeg føler kan faget sitt mye bedre og er omtenksom å snill.

Nå vet jeg ikke men, det å gi gave er jo snilt av henne, og siden han hjelper henne så mye gjennom året, så er jo det vel å bra.

Hvor riktig det er at legene skal få gaver av pasientene, vet jeg ikke da. Men hadde det ikke vært ok, hadde hun sikkert fått mld om det av legen sin. :)

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg vil ha en fastlege som kjenner meg godt nok til å ha en viss peiling på hvilke plager jeg har og som er hyggelig og behagelig å snakke med. Jeg vil føle meg respektert og tatt på alvor, men liker at legen er litt blid og humoristisk så jeg roer meg litt ned (er alltid dritnervøs hos legen).

Akkurat nå har jeg en helt grei fastlege som er dyktig og tar meg på alvor, men hun er litt for gravalvorlig og smiler nesten aldri. Dessuten bruker hun mye tid på å lese på dataskjermen (granske journalen?), og da klarer hun ikke prate mens hun holder på. Da blir det litt sånn pinlig stillhet og jeg føler at jeg forstyrrer henne veldig om jeg sier noe. Jeg har veldig lyst til å bytte fastlege til noen som er nærmere, men akkurat nå er det mangel på leger i kommunen så alle unntatt én har fulle pasientlister. Den ene er en ledig legestilling som bekles av ymse leger, så da beholder jeg heller den legen jeg har.

Skrevet

Vaktsomt. Jeg tror oppriktig at han er et velmenende, men jeg er klar over at han fort kan gjøre mer skade enn gagn.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min. Han er nøye, tar meg på alvor, har tid til å høre på meg og kan spøke litt også. Jeg går til legen min når jeg trenger det, renner ikke akkurat ned døra hans.

Helsepersonell har ikke lov til å ta i mot gaver av verdi. Blomster er greit, men ikke noe som faktisk koster litt.

Anonym poster: 2d3b7eeca01b0db9454d0697b0cdf17c

Skrevet (endret)

.

Endret av Magnifique
Skrevet

Har et helt ok forhold til fastlegen min, men kommer til å bytte straks en annen norsk lege blir tilgjengelige. Har jobbet litt i ambulansen og dermed fått greie på endel om denne legen - deriblant at han har fått endel klager. Han klarte feks ikke å prestere og gjøre de helt rette tingene i en bilulykke med et barn, er generelt usikker og tar tydeligvis endel dumme valg.

Anonym poster: 014e96572cc1bf975f69a7209fca975b

Skrevet

Hun kunne gjerne vært på jobb oftere når jeg har bruk for henne. Har sjelden bruk for lege, men de få gangene jeg har hatt bruk for har oftest fastlegen min vært vekk av ymse grunner, så jeg har endt hos vikarene hennes.

Håper egentlig den mest brukte vikaren får egen praksis en gang, for det hadde vært ok med en fast fastlege....

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

vi var bestevenninner fra vi var barn til vi flyttet hvert til vårt så jeg har veldig godt forhold til min :)

Skrevet

vi var bestevenninner fra vi var barn til vi flyttet hvert til vårt så jeg har veldig godt forhold til min :)

Men er det ikke litt rart å kjenne legen sin på privaten også? Hvis det er veldig private ting osv..

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Men er det ikke litt rart å kjenne legen sin på privaten også? Hvis det er veldig private ting osv..

tja det er enten henne eller fastlege en time unna, så hadde det vært ekkelt så hadde det vært synd for meg. Heldigvis er jeg ikke sjenert og hun er ikke ubehagelig å snakke med :)

• Liker 1
Skrevet

Min nåværende har jeg et normalt forhold til, dvs. jeg går dit når jeg føler behov og får den hjelpen jeg trenger. Har ikke noe behov for å takke henne noe ut over det vanlige eller gi henne gaver, siden hun tjener ganske greit på pasientene sine likevel :-P

Den tidligere var jeg ikke like fornøyd med. Hun bagatelliserte alt (og jeg er virkelig ikke hypokonder) og var ekstremt lite forståelsesfull. Selv om man måtte oppgi hvorfor man ønske time spurte hun ALLTID "Hva kan jeg hjelpe deg med i dag", og hun fulgte aldri opp journalnotatene fra sist gang. Dette, og flere småting, provoserte meg grenseløst etter hvert. Da jeg fikk lyst til å slå ned dørene på fastlegekontoret fant jeg ut at det var fornuftig å bytte. I tillegg prøvde hun å få meg til å gå over til p-ring HVER gang jeg var der, lurer nesten på om hun var sponset av produsenten.

Skrevet

^P-ring er jo best :fnise:

Neida.. Jeg har faktisk aldri vært hos fastlegen min. Mamma er lege, så jeg ringer bare henne hvis det er noe. Har ikke vært ordentlig syk på gud vet hvor lenge.

Skrevet

Å fy faen. Legg ned bygde-Norge

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Å fy faen. Legg ned bygde-Norge

fordi man kan risikere å kjenne fastlegen sin??

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke at vi har noe slags forhold.

Ser han 40% av tiden når jeg har trengt legen, dvs 2 ganger.

Tror at han har lyst hår. høy... em..tror at han snakket litt dialekt! eller var han svensk?

Skrevet

Har jobbet litt i ambulansen og dermed fått greie på endel om denne legen - deriblant at han har fått endel klager.

Bare bytt. Da blir det en ledig plass.

Norske leger får ikke noen trening med barn, med rescusitering av barn, generelt opplæring om barn overhodet, alt under 16 er hands-off under turnus i Norge, og turnusleger jeg kjenner freaka helt ut på tvunget legevaktsarbeid. De inkompetente og erfarne sender alt, absolutt alt inn på sykehuset, holder seg godvenn med spl og flyter fint på det. Sier seg selv at man blir god på det man får trening i, og ser man ikke barn med meningitt, så blir man ikke god på det, f.eks.

Utenlandske leger er ikke like flinke med sykepleierene. De får mer klager generelt, og helsepersonale de jobber med har mye makt. I Norge fungerer alt som sladring, og når du får en klage, skal du bare legge deg flat og bøye deg fram. Det spiller ingen rolle om det er riktig eller ei. Det er ikke slik at man tar pasientstatistikk eller spør pasienter, det er sykepleierene som blir spurt, og da blir det som det blir.

Helsetilsynet bør dere ikke ha tillitt til. De reagerer av og til bare for å vise handlekraft, og konsekvensene blir av og til dramatiske for behandling. Som at alle som har drukket litt og slått hode, får en CT caput. De skal tvangsinnlegges med hjelp av politiet, dersom de motsetter seg behandling, og ikke kan hoste opp et argument som viser at de er samtykkekompetente og forstår risikoen. På grunn av en enkelt sak hvor helsetilsynet skulle beskytte seg selv, istedenfor å bare si "sånt skjer, det var leit."

En systemfeil i Norge å ha tillitt til ryktebørs, helsetilsyn og sykepleiere.

Skrevet

fordi man kan risikere å kjenne fastlegen sin??

Det er jo jævlig uproft, da.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Det er jo jævlig uproft, da.

Ja fy flate, tenk om en fastlege skulle kjent pasienten sin fra før, fullstendig grusomt!!

Gjelder det også tannleger, hudleger, ØHNleger, sykepleiere og kirurger, eller er det KUN fastlegene som absolutt ikke må kjenne pasientene sine?

Kan de vite hvem de er da, eller kan de kun ha pasienter de aldri i hele sitt liv har hatt noe som helst forhold til?

Skrevet

Ja fy flate, tenk om en fastlege skulle kjent pasienten sin fra før, fullstendig grusomt!!

Gjelder det også tannleger, hudleger, ØHNleger, sykepleiere og kirurger, eller er det KUN fastlegene som absolutt ikke må kjenne pasientene sine?

Kan de vite hvem de er da, eller kan de kun ha pasienter de aldri i hele sitt liv har hatt noe som helst forhold til?

Enig,det burde stort sett gå bra, og kjempe flott at det passer deg,men jeg kunne aldri tenkt meg å dra til en lege jeg "kjenner fra før"

Anonym poster: d1b84d67aa5a7c682f7943c24c9ece9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...