Gå til innhold

Hvem har rett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En venninne og jeg var på vei hjem fra butikken idag, vi syklet da det er vanlig he. Vi syklet gjennom en gate hvor det er lagt til sykkelsti men det er også en gate hvor mennesker ferdes gjennom. Det var mye folk her og vi slo ned farten men likevel kom venninnen min borti i en fyr som gikk og tastet på mobilen sin uten å følge med hvor han gikk.

Det hele skjedde så fort at hun ikke rakk å varsle med ringeklokken, og hun dultet bare borti han.

Men han klarte å miste mobilen i bakken pga denne "kollisjonen" og skjermen bli ødelagt. Verken jeg eller venninnen min snakker språket noe godt her men vi forstår en god del, selv om vi kommuniserer på engelsk.

Fyren kommer bort og hisser seg opp og mener vi burde ha sett oss for og vil ha informasjonen til venninnen min. Hun på sin side ba han om å se hvor han gikk og påpekte at det er en sykkelvei.

I mellomtiden blander en del andre seg inn og snakker seg i mellom og med mannen og hans kamerat. Ut ifra det vi forstår så må han også se seg for fordi det var slik venninen min påpekte en sykkelsti så det var ikke bare vår feil.

Når venninnen min så henvender seg til mannen og spør hva de andre sier rister han bare på hodet og sier de bare kommenterer saken og ingenting annet. Men ingenting utover det.

Så vil han ha informasjonen, og da velger venninnen min å oppgi feil navn og epostadresse. (ingen av oss har fått mobilnr her nede ennå og han ville bare ha kontaktinformasjon).

Jeg valgte å ikke si noe til henne der og da, men nå rett etter, så sa hun at fyren ikke ville ta sin feil av det som skjedde og at hun da valgte å ikke gi ham muligheten til å kontakte henne. Fordi han lot være å si det de andre på gaten påpekte, at han hadde like mye feil i dette.

Jeg er litt usikker på om det var riktig gjort, men jeg sitter igjen med en litt ekkel følelse og er faktisk litt engstelig for å treffe på han igjen...og han kanskje da har innsett at han fikk feil navn :sukk:

Hva ville dere ha gjort? Ingen av oss vet hvem han er, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få fatt i ham heller.

Anonym poster: 0671bfe4655d9a07a594e7812f86dfed

Videoannonse
Annonse
Gjest Fairydust
Skrevet

Gjort er gjort. Uavhengig av hva som var riktig og galt er det ingenting mer dere kan gjøre nå. Sannsynligvis vil dere aldri møte på denne mannen igjen. Jeg tror nok jeg ville erstattet skjermen hans, om det var jeg.

Skrevet

Sant nok :sukk:

Men samtidig er jeg litt enig med at det var delvis hans feil også, siden fotgjengere må se hvor de går når det er en sykkelsti?

Uff jeg håper jeg aldri ser han igjen...

Skrevet

Hvis dette faktisk var et sykkelfelt eller en adskilt sykkelsti/-vei (sjeldne) er det likevel venninnen din sin feil med mindre han plutselig kom løpende ut av en busk, da man fortsatt har hovedansvaret som fører av et kjøretøy. Det er ikke fritt frem for å kjøre på hvem man vil selv om de vandrer i veien. Jeg ville derimot ikke synes spesielt synd på ham.

Hvis det var en kombinert gang- og sykkelvei (som de fleste er) har venninnen din alt ansvar. Dette er i praksis et fortau, og en idiotisk oppfinnelse.

• Liker 1
Gjest Fairydust
Skrevet

Sant nok :sukk:

Men samtidig er jeg litt enig med at det var delvis hans feil også, siden fotgjengere må se hvor de går når det er en sykkelsti?

Uff jeg håper jeg aldri ser han igjen...

Alle må se seg for. Det blir bare håpløst å diskutere hvem sin feil det var, for noen vil påstå at det var deres feil, andre vil påstå det var hans feil. Sannheten er at det er begges feil - begge bidro til hendelsen. Hva er sjansen for at du ser fyren igjen? Sikkert veldig liten, spørs hvor stor plass der bor på. Men sannsynligvis vil han uansett ikke kjenne dere igjen dersom han ser dere.

Skrevet

Hvis dette faktisk var et sykkelfelt eller en adskilt sykkelsti/-vei (sjeldne) er det likevel venninnen din sin feil med mindre han plutselig kom løpende ut av en busk, da man fortsatt har hovedansvaret som fører av et kjøretøy. Det er ikke fritt frem for å kjøre på hvem man vil selv om de vandrer i veien. Jeg ville derimot ikke synes spesielt synd på ham.

Hvis det var en kombinert gang- og sykkelvei (som de fleste er) har venninnen din alt ansvar. Dette er i praksis et fortau, og en idiotisk oppfinnelse.

Jeg vet faktisk ikke om det er en egen sykkelvei, eller om der kombinert gang og sykkelvei. De fleste fotgjengere går stort sett over alt selv om vi sykler her. Men jeg tror nok det er en kombinert gang og sykkelvei, selv om det er markert sykkelsti, og lenger nede, i enden av gaten er det tydelig marker gang vei.

Jeg er glad vi hadde slått ned farten og kun trillet da det skjedde. Merker jeg ble ltit stresset av hele situasjonen, mens hun ble mer irritert da han la all skylden på henne. Han så seg tydelig ikke for, og hadde nesen i mobilen. Jeg så han før henne, og da hun så han rakk hun ikke å ringe eller stoppe/ svinge unna (sykkel parkering på den ene siden)

Nei jeg håper jeg ikke ser han igjen. Byen er ikke så stor 170 000 innbyggere kanskje?. Men nå er det lite vi eller jeg kan gjøre.

Skrevet

Alle må se seg for. Det blir bare håpløst å diskutere hvem sin feil det var, for noen vil påstå at det var deres feil, andre vil påstå det var hans feil. Sannheten er at det er begges feil - begge bidro til hendelsen.

I trafikkulykker er det som regel føreren av kjøretøyet som får mesteparten av skylden.

• Liker 1
Gjest Fairydust
Skrevet

I trafikkulykker er det som regel føreren av kjøretøyet som får mesteparten av skylden.

Ja, jeg er klar over det, og jeg syns det er litt synd. Det er like ofte fotgjenger/syklisten sin skyld som føreren av bilen.

Skrevet

Lite å få gjort med nå, men jeg hadde definitivt gitt opp riktig informasjon hvis dette skjedde på en kombinasjonsti eller fortau. Og tatt på meg delskylden.

Sjangsen er uansett liten for at han vil huske hvordan dere ser ut, med mindre han har ypperlig fotografisk minne.

Anonym poster: 37785d58e9484fbeab2edbadab0ac08f

Skrevet

Ja, jeg er klar over det, og jeg syns det er litt synd. Det er like ofte fotgjenger/syklisten sin skyld som føreren av bilen.

Sykkel = kjøretøy. Syklist = fører av kjøretøy. Ulykke på vei som involverer sykkel og fotgjenger = trafikkulykke.

Men ja, folk som vimser rundt i veien har egentlig bare seg selv å takke.

Gjest Fairydust
Skrevet

Sykkel = kjøretøy. Syklist = fører av kjøretøy. Ulykke på vei som involverer sykkel og fotgjenger = trafikkulykke.

Men ja, folk som vimser rundt i veien har egentlig bare seg selv å takke.

Oia, jeg misforstod...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...