Gå til innhold

Avfallsstoffer

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag på trening: pust og pes, hiv og hoi, ta i og dra, strekk og pust godt ut gjennom munnen.

Som vanlig. De siste to minuttene legger vi oss så tunge vi er ned på ryggen og slapper av. FOR Å GI KROPPEN EN SJANSE TIL Å KVITTE SEG MED AVFALLSSTOFFENE!

Hjelp meg, gode kvinner- hva innebærer dette? Kan dere den fysiologiske forklaringen på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, og jeg som trodde vi kvittet oss med avfallsstoffene via endetarmen, urinrøret og via porene ved å svette!

Ja, ja, da får jeg vel begynne å legge meg ned på ryggen i stedet da!

Tror ikke det fins noen fysiologisk forklaring på dette, tror det bare er tull.

Skrevet

Når du puster dypt - inn gjennom nesen og ut gjennom munnen, så hjelper du kroppen til å kvitte seg med avfallsstoffer. Mer enn om du inntar den vanlige norske måten å puste på, litt sånn hi-hi-hi-he-he-he... når du tøyer hjelper du også kroppen med dette.

Nedtrapping og avslapping på slutten, gjør at kroppen roer seg godt ned, du innhenter normalpusten din igjen, og ved dette, så minsker du bla. ettersvetting. Alle har vi vel stormet ut av en time, løpt i dusjen og når vi e rklare for å kle på oss, så er vi like svette igjen... dette unngår du ved å roe den helt ned en liten stund.

Jo mer instruktøren veileder i å spenne en og en muskel, og så slappe av, jo mer progressiv avslapning får du. Det blir som en pause, en virkelig pause og kroppen får en bedre transport av slaggstoffer i blodet.

Du får også en normalisering av kroppens muskelspenninger og det forsterker en naturlig avspenning.

Så nyt de to minuttene og tenk på hvor godt det gjør deg.

Skrevet
Hmm, og jeg som trodde vi kvittet oss med avfallsstoffene via endetarmen, urinrøret og via porene ved å svette!

Ja, ja, da får jeg vel begynne å legge meg ned på ryggen i stedet da!

Tror ikke det fins noen fysiologisk forklaring på dette, tror det bare er tull.

Det er ikke så enkelt som å bare slenge seg på ryggen. Dessuten så vil en skikkelig avslapning på rette tid og sted og i sammenheng, sette fart i prosessen med å kvitte seg med avfallsstoffer. Det skjer ingen stor endring i hvor dette kommer ut hen :ler:

Skrevet

Takk skal du ha, Tusenfryd. Og ja, jeg har alltid nytt de to minuttene pga den velværen det gir både underveis og ikke minst etterpå, man er jo i stand til å komme seg hjem fra trening på en normal måte etter å ha roet ned pumpa. At man rett og slett får fart på slaggstoffene visste jeg ikke, men det er jo kjempebra at tominuttene også har en slik effekt. Alltid bra med litt info fra folk som har greie på det.

Skrevet

Bare hyggelig!

Det er kombinasjonen av nedtrapping, avslapning og uttøyning som gjør susen. Litt smak og behag, men jeg liker å ha den helt rolige avslapningen før uttøyningen. Andre tar den helt til slutt. Litt smak og behag, men i hvert fall var dette en god påminnelse om dette med aktiv avslapning... skal huske på.

• 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...