Gå til innhold

Kreta- taxi og tips på resturant

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg fant noen utdaterte sider via google om at det ikke var vanlig å tipse men å runde opp. Hva bruker dere å gjøre når dere spiser ute?

Og har taxiene takstameter, eller diskuterer man først om fast pris uavhengig av takstameteret?

Noen ellers generelle tips om kultur? Noe som kan regnes som fornærmelser som er vanlig her i norge?

Første tur til Kreta :)

Anonym poster: 00539cc29a892bacf8873891c22cb4a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker ikke helt ifht til tips... Dessverre. Taxi tok vi også veldig lite, men tror vi ble enig om pris da:)

Eldre folk kan reagere på nakenhet/bikini utenom stranden. Ellers vanlig høfflighet. Man sier vel kalimera til morgen og kalispera til kvelds:)

Hvor på kreta skal du?:)

Skrevet

Tror 10% av prisen er vanlig tips. Er ihvertfall sånn jeg gjør det. Ekstra om jeg er ekstra fornøyd. Gir ikke tips hvis jeg er misfornøyd. Når du tar taxi, husk å spørre om pris før dere kjører.

Skrevet

Var nettopp på Kreta. Vi tok ikke taxi, så det husker jeg ikke, men vedr. tips var det vanlig å gi 10 % (det fikk vi også beskjed om fra reiseselskapet), i tillegg er det vanlig å tipse studepikene.

En ting som er litt viktig: gå alltid pålegg ute på området. Ved hotellbassenget er det selvfølgelig greit å ha bikini, men i butikker o.l. må du være pålegg.

Endel restauranter har dresscode, hvor shorts ikke er tillatt til middag.

Veldig veldig (ihvertfall hvor vi var), å få dessert og drikke on the house, etter du har betalt. Du får en ostekake f.eks. og en shot, ofte raki. (smaker fælt! Men kan være lurt å få i seg pga. fordøyelse).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...