Gå til innhold

Hundefôr ikke testet på dyr


Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Har pleid å bruke Eukanuba til hunden min, men har hørt at dette testes på dyr/hunder, og at det ikke er snille dyreforsøk.

Det finnes ikke annet her i huset som er testet på dyr, og det føles helt feil å gi hundene mine mat som andre hunder har måttet lide for.

Er det noen som vet om mer etisk hundemat? Merker, teknikker etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uanonymbruker

Vom&hundemat driver ikke med dyretesting, samme med norwegian polar.

Jeg vet PETA har en egen liste over dyrevennlig hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Arden Grange, men jeg tror det er kun en forhandler i Norge.

Edit: Og når det gjelder den eldgamle kampanjen mot Eukanuba og Iams så anbefaler jeg å ta den med et par kilo salt.

Det er alltid lurt å kjøre en skikelig kildesjekk på slike påstander som kombineres med sterke anmodninger om donasjoner til en organisasjon...

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppstyret med Eukanuba er veldig blåst opp, og det som faktisk har skjedd skjedde for mange år siden. Eukanuba var ikke klar over forsøkene som ble gjort selv, og har kuttet samarbeidet med de som holdt på.

Bruk eukanuba med god samvittighet.

Anonym poster: 2ae5c237d45aa4599ed3eca087c5be67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det var en venninne som fortalte meg det, og så fant jeg dem på en liste over dyretestede produkter etterpå.

Det er bare det at jeg vil finne det mest etiske alternativet, så tusen takk for svar. :) Ser det også er noe som heter Oliver's og Natural Balance. Kjenner dere til dem?

Hvor får jeg kjøpt Norwegian Polar?

Jeg så litt på Peta, men det så ut som det var mest vegansk og vegetarisk, jeg fant ikke vanlig mat på listen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Åh, nå så jeg at det også bare kommer i blokker. Har sett på vom & hundemat også, men tror dessverre ikke jeg har mage til å drive med det. :(

Edit: Noe sånt som Arden Grange er det jeg er ute etter. :) Synd at det bare er den importøren, var veldig langt unna Oslo. Håpe at flere får det etter hvert kanskje?

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Det går jo ann å ta kontakt med den norske importøren å høre om de eventuelt kunne tenke seg å sende til Oslo.

De har et veldig godt omdømme og er kjent for å være skikkelig trivelige :)

Jeg tror jeg ville hørt med dem. Kanskje kjøpt en liten pose først for å prøve om hunden liker foret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Det oppstyret med Eukanuba er veldig blåst opp, og det som faktisk har skjedd skjedde for mange år siden. Eukanuba var ikke klar over forsøkene som ble gjort selv, og har kuttet samarbeidet med de som holdt på.

Bruk eukanuba med god samvittighet.

Anonym poster: 2ae5c237d45aa4599ed3eca087c5be67

Eukanuba er fortsatt iams som igjen er eid av P&G, P&G har investert mye i å kutte ned på bruken av dyretesting, men de tester fortsatt en del av produktene sine på dyr og er dermed ikke et dyrevennlig selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke selv tester på dyr kjøper jo gjerne forskningsresultatene fra de som gjør det. Spørsmålet er hvor langt bakover en må gå for å finne dyreforsøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Er det ikkje jævla fint om dyrefor er testa på dyr, då, det er jo dyr som skal ete det!

Med testing mener jeg de firmaene som har egne hunder som de bruker som forsøksdyr.

Skal sjekke ut Orijen også, det ser ut som det er litt enklere å få tak i. :)

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Royal Canin tester. Josera har jeg ikke hørt om før, men etter litt googling ser det ut som de ikke gjør det. :)

Tusen takk for svar :) Jeg veksler mellom de to merkene, men da vet jeg jo hvem jeg skal beholde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Uanonymbruker

Er det ikkje jævla fint om dyrefor er testa på dyr, då, det er jo dyr som skal ete det!

De tester det ikke på den trivelige måten du ser for deg nå hvor lykkelige dyr får smake på godbiter for å se om de liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at Eukanuba sine dyreforsøk ikke skal taes helt alvorlig? Har dere i det hele tatt sett alt som har blitt filmet derfra? Hvet dere hva dere snakker om?

Jeg husker masse grusome klipp, og hvor de kom fra var det ingen tvil om! Det var bl.a hunder på rekker og rader som var blitt lammet i bakbena slik at de ikke kunne bevege seg bort, mens prøvene pågikk, med blant annet tvangsforinger, rør til mat og avføring.... Å støtte noe slik er jo bare helt jævlig!! Jeg trenger vel ikke å beskrive hvor HARDT det stikker i en da dem filmet hundene up-close, øyene. Uansett om dette er flere år siden, vil det jeg har sett aldri forsvinne! Jeg kan si jeg angrer å ha sett det, men det gjør jeg ikke, jeg er glad for at jeg vet bedre og mer nå, men at andre måtte lide for at andre skal få opp øyene er ubeskrivelig sårendes.

Nå er jeg faktisk ikke noe spesiell bruker av tørrfor til mine hunder, det eneste tørrforet er Orijen, anbefaler alle å ta en titt på det, kan inneholde noe mye protein for noen hunder da kan Actana være mer passelig. Alle burde lære seg hva som er i tørrfor, ikke bare Eukanuba men alle merkene, det er ikke så vanvittig sunt som det de markedsfører det som... Man trenger ikke å gå lengre enn til youtube for å lære seg grunnprinispene i foring, man får virkelig opp øyene for hva som er bra og ikke fult så like bra. Selvsagt når man er uvitende, og jeg sier ikke jeg vet alt! så gjør man ting i god tro på at det er bra, og når ting i tilegg blir markedsført som himmel og hav, da er man jo garantert sikrert på at det er bra, eller hva? Se på våres mat, kommer bare mer og mer opp i rampelyset at maten er mye mer annet enn det som faktisk står på esken.

Videre vet jeg ikke hvordan Eukanuba er lengre. Men når slike minner brenner fast ved deg så blir merket på en måte aldri bra igjen.... Slik gjør man bare ikke. Og det er SÅ enkelt å se det gjennom fingrene når det ikke er en selv som ligger der.

Penger og salg går rett i hodet på noen folk, skummelt blir det når slike foretak tar seg til rette på andres bekostning.

edit leif

Endret av LadyNinja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norvegianpolar.no

Der finner du selgere i närheten av deg, ellers så kan du hente direkte fra hovedlageret (som jeg tror ligger i Holmestrand)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, fra et etisk ståsted så er det jo mye som må tas i betraktning. V&H er jo avfallskjøtt fra dyr som ikke har det spesielt godt i trange fjøs og som er fòret med kraftfòr som robber sør-amerika for ressurser.

Jeg er uenig i at tørrfòr er så ille som mange skal ha det til. Ingen av produsentene vil vel ta livet av dyrene som er deres kunder heller. Det er som menneskematen, mye vi ikke skulle hatt i oss - men jammen lever vi lengre i dag enn noen sinne før. Det er jo et lite tankekors...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...