AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Hei! Jeg har nylig flyttet til Bergen, for å studere. Jeg gledet meg veldig til å flytte - mest for å få nye venner. Jeg kjente INGEN da jeg flyttet hit, men regnet med å få venner fort, da studietiden er kjent for å være en periode der man er åpen for nye bekjentskap. Jeg deltok på alt av fadderukearrangement og har også invitert folk hjem til meg. Nå sitter jeg likevel her, mutters alene. Føler ikke jeg har blitt kjent med noen, og ser alle de andre i klassen min er mye sammen. Er veldig fortvilet og skuffet, dette skulle jo bli en ny start.. Noen andre der ute som er i lignende situasjon og har noen råd eller trøstende ord? Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, har mest lyst til å droppe studiene og flytte hjem. Anonym poster: c43a47bc7824a88bb34e6895a716227d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 Hei! Har vært i liknende situasjon selv, og skjønner hvordan du har det. Du skriver at du kan se at de andre er mye sammen... Men det er vel bare på selve studiet? Hvis man går og er litt "mutt" og "uttafor" så er det ikke så fristende for andre å gå bort til deg. Hvordan jeg gikk frem for å komme tettere inn på folk (og ikke alle ble venner, langt derifra, det er ikke alle man er en match med...) - Spørre om de andre har lest før forelesning, starte en prat om noe faglig. - Spørre på forelesning om en har en tekstmarker, for det er noe jeg vil markere i boken. - Spørre om andre har hørt om / lyst til å se en spesiell film på kino, et standupshow e.l. (Har du sett anmeldelsene av Dagfinn Lyngbø? Hadde vært kult å gått en gjeng for å se ham?) - Høre om andre vil ha felles kaffepauser fra lesesalen for å hjelpe deg å strukturere studier. - Spørre om noen er interessert i vorspiel hjemme hos deg. Sist men ikke minst: Meld deg inn i en forening/ studentklubb? Kajakk, karate, sjakk, whatever - studiemiljøet i Bergen har vel det aller meste - og det er aller lettest å finne venner på slikt, selv om din egen interesse for det foreningen står for/ driver med ikke er så ekstremt stor i utgangspunktet... Det er lett å være ensom som student. Men plutselig så finner du noen du klikker godt med, slett ikke sikkert de tar samme fag som deg - men det spiller mindre rolle. Første semester ett nytt sted er tøft. Gi deg selv cred for at du ønsker å gjøre noe med det. Og ikke gi opp. Det er andre som også vil ha nye bekjentskaper, og mange bruker litt tid før de varmer opp og vil sitte hjemme i sofaen din og drikke te en fredagskveld. LYKKE TIL ! Anonym poster: 38a0251fa2736312579d30c4c52ce20b 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Du kan jo prøve å fokusere på studiene ut semesteret, i alle fall. Kanskje det andre faller på plass av seg selv? Anonym poster: 60618a13dd588d45883730812873b5be 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Jeg hadde samme opplevelse av Bergen, og endte opp med å flytte. Nå er jeg i Trondheim og det er mye bedre her. Det var jo ikke så veldig oppmuntrende kanskje men... Anonym poster: 9bd4cdbc0b5ad1b44f00dc2b57354080
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 jeg kjenner veldig mange som har dratt til bergen for å studere. i år og tidligere. alle har hatt kjempe positive ting å si om bergen. flere av dem bor der enda. har inntrykk av at bergen er en bra student by. kan du ikke melde deg på noe artig kurs eller noe? bli kjent med nye mennesker uten om skolen er et godt tips og:) Anonym poster: 6db4d9160c176c5cd19f75256f5dc4ed 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Takk for svar! Prøver å snakke om hvor mye folk har lest, om de har gjort noe gøy i helgen og lignende. Er ikke så aller verst på "small-talk", men det å spørre om å finne på noe syns jeg er verre. Håper såklart jeg blir bedre kjent med folk, men blir ofte på det "bekjentskapsnivået". Får liksom aldri gode venner. De andre i klassen er også eldre enn meg, noe som er et problem når vi skal ut på byen og lignende.. Er heller ikke så veldig fan av flatfylla, men liker å være på fest/vors så lenge jeg har noen å prate med hele tiden. Blir veldig usikker hvis jeg blir sittende alene. Tror ikke jeg ser "mutt" ut, prøver å være positiv, men er ikke veldig flink til å ha personlige meninger og står for dem, er veldig opptatt av å bli likt, det er kanskje litt dumt.. Anonym poster: c43a47bc7824a88bb34e6895a716227d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Men studiene har jo bare vart i tre uker. Og over en av dem var vel fadderarrangement som du sier du deltok på. Så det har ikke gått så veldig lang tid enda... Det er jo bra at du snakker med folk før forelesningene og slikt. Kanskje du snakker med feil folk? Det kan jo være vanskelig å komme inn i klikker som allerede eksisterer. Jeg merket veldig godt det i min tid i Bergen, at når man møtte på forelesinga første dagen så satt allerede veldig mange i grupper. Du sier mange av de andre er eldre enn deg. Det virker jo litt rart. Hvor gammel er du selv? Anonym poster: 60618a13dd588d45883730812873b5be 1
Pooo Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Bor og studerer i Bergen selv. Vi hadde ingen fadder ordning på mitt fag på HF, men jeg flyttet hit sammen med venner, så det gikk bra. Etterhvert fikk jeg studievenner som jeg hadde god kontakt med. Jeg melde meg som fadder, fikk en kjempe partner og vi er gode venner... Ellers har jeg nå flyttet studenttilværelsen til Landås. Der trives jeg enda bedre med tanke på klasse. All undervisning er i klassser på ca 30 pers. Det er helt ypperlig når man vil bli kjent med nye folk. Har og tatt studier ved uia. da bodde jeg i kollektiv. Det var supert da jeg flyttet til ny by alene. HF har generelt dårlig rykte når det kommer til sosialisering både i stuidiet og på fakultetet, men det betyr ikke at det ikke er mulig. Les på lesesal, eller biblioteket, søk etter folk fra klassen og sett deg i nærheten. start en enkelsamtale og håp på det beste.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Bras du oppdaget det så tidlig!, Studietiden min sugde maks den også. studerte i oslo, faddergruppa bestod av oslofolk som seff hadde enge venner, fadderuka bestod av en baguett og en pubquiz, ingen leker eller fyll og fanteri. Og når man først ikke kjenner noen så tør man ikke gå på de store festene heller. tips: bo bra, jeg passet på å bo på studenterhjem, det er sykt sosialt. Vet ikke hva de har i bergen, men pass i hvertfall på å bo sammen med noen og slik at dere deler kjøkken/stue. Da kan man i hvertfall bli kjent med noen, se etter annonser hvor folk virker morsomme. hjemmefester er alltid gøy. sjekk omstudiet ditt har flere blikjentarrangementer. Vi hadde hyttetur i starten av året, her blir man kjent selv om man ikke kjenner noen fra før. samme gjelder for andre turer, hytte, syden og alpinturer. Disse drar du på selv om du ikke kjenner noen, man må ikke stå på alpint, men det er ikke verre enn at du melder deg på et kurs om du ikke kan stå. Instituttforening, meld deg inn i en, trenger bare å være medlem en liten stund til du får nettverk, disse har også egne fester da blir man bedre kjent. Fakultetsforening/universitetsforening. studentpuben på fakultetet kan være greit å jobbe i starten, det samme cafeen. Du blir kjent med de som jobber der, de er svært sosiale(man jobber ikke gratis for ingenting), og vi hadde 3 internfester i året og ett ball meld deg inn i en eller annen annen forening, hvor du faktisk kan tenke deg å jobbe, vennskap kreves ofte litt tid å bygge opp. finn en hobby. jeg meldte meg inn i friluftsgruppa på universitetet, det var kult, og man får også venner når man drar på tuerer med hverandre. Anonym poster: 1bf37540c460f179c897766362482d0e
Gjest gurimalla Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 meld deg inn i en eller annen annen forening, hvor du faktisk kan tenke deg å jobbe, vennskap kreves ofte litt tid å bygge opp. finn en hobby. jeg meldte meg inn i friluftsgruppa på universitetet, det var kult, og man får også venner når man drar på tuerer med hverandre. Anonym poster: 1bf37540c460f179c897766362482d0e Dette var et godt råd, jeg har gode venner fra studentidretten nesten 20 år senere. Husk at det er tidlig ennå, selv om du tror alle andre kjenner noen, stemmer ikke det. Lykke til :-)
Fandenivoldsk Skrevet 31. august 2012 #11 Skrevet 31. august 2012 Slenger meg på rådet om å melde seg inn i en studentorganisasjon eller aktivitet av noe slag. Jeg var med på revy i Bergen i fjor, og det er det morsomste minnet jeg har fra hele året. Du møter en masse mennesker og det organiseres fester og sosiale arrangementer. Utrolig gøy! 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 tips: bo bra, jeg passet på å bo på studenterhjem, det er sykt sosialt. Vet ikke hva de har i bergen, men pass i hvertfall på å bo sammen med noen og slik at dere deler kjøkken/stue. Da kan man i hvertfall bli kjent med noen, se etter annonser hvor folk virker morsomme. hjemmefester er alltid gøy. legger til, bo i nærheten av universitetet. har man lang reisevei så ender man med å delta på mindre av det som skjer. det skjer alltid noe på et universitet. jobber man i bar så blir det øl når baren er stengt, slik var det i hvertfall hos oss. Ting kommer til å ordne seg for deg. Jeg får aldri venner, men hadde det kanin i studietiden fordi folkn er villige til å snakke, feste, dra på turer med deg selv om dere egentlig ikke er venner. Alt som trengs er å møte opp på de riktige stedene. Anonym poster: 1bf37540c460f179c897766362482d0e
365vinter Skrevet 31. august 2012 #13 Skrevet 31. august 2012 Jeg føler med deg, jeg er i akkurat samme situasjon selv. Hadde hørt SÅ mye positivt om Bergen, noe som gjør det enda verre. Jeg krysser bare fingrene for at det ordner seg, og tar tiden til hjelp. Noen ganger må ting bare komme litt naturlig, og som de sier skjer det som ofte "når man minst venter det". Men hvis du trives med det faglige, så for all del ikke dropp ut! Tro meg, jeg vet hvor vanskelig du har det, men du er der jo først og fremst for å studere - prøv å fokuser på det i begynnelsen. Det gjør jeg. Jeg vil ikke gi meg med noe jeg har ønsket veldig lenge bare fordi jeg ikke trives sosialt sett.. Gi det hvertfall litt tid Under "samliv og relasjoner" delen har jeg laget en tråd som heter "Finner ikke min plass på universitetet". Det var mange solskinnshistorier og mye trøst å få der, så prøv å søk på den tråden! Hjalp meg mye. Kan jeg spørre hva du studerer?
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #14 Skrevet 31. august 2012 Du sier mange av de andre er eldre enn deg. Det virker jo litt rart. Hvor gammel er du selv? Anonym poster: 60618a13dd588d45883730812873b5be Er 19, kommer rett fra vgs, de fleste har hatt 2 friår, så mener ikke at de er mye eldre, men jeg kommer ikke inn på samme utesteder f.eks. Har bursdag sent på året så fyller ikke 20 før over et år.. Anonym poster: c43a47bc7824a88bb34e6895a716227d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #15 Skrevet 31. august 2012 Jeg føler med deg, jeg er i akkurat samme situasjon selv. Hadde hørt SÅ mye positivt om Bergen, noe som gjør det enda verre. Jeg krysser bare fingrene for at det ordner seg, og tar tiden til hjelp. Noen ganger må ting bare komme litt naturlig, og som de sier skjer det som ofte "når man minst venter det". Men hvis du trives med det faglige, så for all del ikke dropp ut! Tro meg, jeg vet hvor vanskelig du har det, men du er der jo først og fremst for å studere - prøv å fokuser på det i begynnelsen. Det gjør jeg. Jeg vil ikke gi meg med noe jeg har ønsket veldig lenge bare fordi jeg ikke trives sosialt sett.. Gi det hvertfall litt tid Under "samliv og relasjoner" delen har jeg laget en tråd som heter "Finner ikke min plass på universitetet". Det var mange solskinnshistorier og mye trøst å få der, så prøv å søk på den tråden! Hjalp meg mye. Kan jeg spørre hva du studerer? Godt å høre at jeg ikke er helt alene! Jeg studerer psykologi, som forsåvidt er veldig interessant, dog veldig mye mer arbeid enn forventet! Anonym poster: c43a47bc7824a88bb34e6895a716227d
Singha Skrevet 31. august 2012 #16 Skrevet 31. august 2012 (endret) Det tipset om å bo sammen med noen er veldig bra. Når jeg bodde i kollektiv var jeg naturlig nok mye med dem og ble kjent med folk de kjente og. Ble jo selvsagt bedt med på fester og slikt når de skulle steder. (Og jeg er veldig lite utadvent, men hadde allikevel mange bekjente på den tida). Hvor bor du nå? Du kan jo vurdere å forsøke å flytte om du bor alene. Endret 31. august 2012 av Singha
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #17 Skrevet 31. august 2012 TS her Jeg har ikke mulighet til å flytte før om 2 år, grunnet bindene kontrakt. Bor nær sentrum, så har mulighet til å delta på ting, men har ikke lyst til å delta på noe alene. Hadde vært gøy å bli med i en student org. men vet ikke hvordan jeg blir medlem.. Anonym poster: c43a47bc7824a88bb34e6895a716227d
Singha Skrevet 31. august 2012 #18 Skrevet 31. august 2012 Gå inn på min side. På forsida der søker både Kvarteret og Hulen medarbeidere i alle fall. Så om du liker musikk og øl og har anledning til å jobbe gratis et par kvelder i uka så er det vel bare å slenge seg på.
hermoine Skrevet 1. september 2012 #19 Skrevet 1. september 2012 studentaktiviteter!!!!!!! Bli med å jobb på hulen eller kvarteret da! Du må bare hoppe inn i det alene De aller færreste deltar på studentaktiviteter for å være dust mot andre, så du blir nok tatt godt imot! Hvis du ikke vet hvordan du melder deg inn på studentaktiviteter så har dere sikkert en resepsjon eller noe der du kan spørre
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #20 Skrevet 1. september 2012 Kvarteret arrangerer mange aktiviteter i løpet av ukene, så jeg vil anbefale deg å dra på en del av dem. I dag er det f.eks et par konserter, singstar osv, om tirsdager arrangerer de quiz (grei måte å bli kjent med folk), og selvfølgelig mye mer. Ta en titt her: http://kvarteret.no/ Med studentbevis slipper du inn selv om du ikke er fylt 20 8. september arrangeres det student fjord cruise, hvor du kan møte studenter fra alle fakulteter og utdanningssteder i Bergen. Ved å ta en titt her: http://utdanningibergen.no/no/studentlivet/ vil du finne en oversikt over kommende arrangementer, studentorganisasjoner osv Anonym poster: c0041030207697436e8fdb90b12d19da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå